Webinar Wide Format

Het webinar van de Amerikaanse nieuwswebsite WhatTheyTh!nk (WTT) start met een nieuwjaarsintro over sponsor Canon en diens Colorado 1650 als 'Next generation UVgel'. Het webinar zal zich nadien toespitsen op de huidige stand van zaken bij grootformaat printbedrijven (het uitgangspunt is een onderzoek van WTT in de herfst van 2019 bij LFP-bedrijven) en op de kansen voor de branche in het nieuwe decennium.
...

Het webinar van de Amerikaanse nieuwswebsite WhatTheyTh!nk (WTT) start met een nieuwjaarsintro over sponsor Canon en diens Colorado 1650 als 'Next generation UVgel'. Het webinar zal zich nadien toespitsen op de huidige stand van zaken bij grootformaat printbedrijven (het uitgangspunt is een onderzoek van WTT in de herfst van 2019 bij LFP-bedrijven) en op de kansen voor de branche in het nieuwe decennium."2006 was het jaar waarin we eindelijk en eigenlijk bijna overal een explosieve groei in wideformat imaging voelden," zeggen Richard Romano en Tim Green. Na een korte onderbreking als gevolg van de recessie deden de introductie van nieuwe printers waaronder de vlakbedprinters, inkten (UV, Latex, ...), substraten en toepassingen (textielprinten, industrieel printen) de industrie van het grootformaatprinten vanaf 2010 opnieuw opveren. Tegelijkertijd startten drukkerijen met de uitbreiding van hun activiteiten. Ze gaan drukken voor nichesegmenten of begeven zich op de markt van het grootformaatprinten. Dr. Jo Webb hierover: "De grootformaatmarkt lijkt op Florida: iedereen komt wel ergens anders vandaan." Een voorbeeld hiervan zijn de fotolabo's die het digitaal printen ontdekten.Nu de fase van diversificatie van de activiteiten van de drukindustrie grotendeels voorbij is, vroeg WTT aan drukkerijen "Heb je mogelijkheden voor grootformaat-printen toegevoegd aan je bedrijf of ben je dat alsnog van plan?" 17% antwoordde dat men dat in de afgelopen 18-24 maanden inderdaad had gedaan. 8% ging dat in de komende 18-24 maanden doen. 28% investeerde langer dan twee jaar geleden al in grootformaatprinten. 30% had geen investeringsplannen en 13% produceert geen grootformaat inhuis, maar plant wel outsourcing daarvan. 4% wist het niet.Ondanks het feit dat de concurrentie tussen grootformaatprintbedrijven serieus is toegenomen en een aantal toepassingen nu gemeengoed zijn (bijvoorbeeld banners), mag dit niet tot pessimisme of ontmoediging leiden. Want het goede nieuws is dat de vraag naar printtoepassingen blijft groeien. Dat valt gemakkelijk te verklaren. Om een markt, consumenten of een publiek in beweging te krijgen, moet je nu eenmaal veel lawaai maken langs verschillende kanalen en met verschillende reclamemiddelen. De signbranche is in staat om heel wat van die reclamemiddelen te leveren. Een andere vaststelling is dat het rebranden van merken toeneemt en dat merkeneigenaars dit in kortere tijd willen realiseren. Het betekent meer werk voor productiebedrijven die wel in staat moeten zijn om sneller te produceren. Automatisering en gebruiksgemak van het productie- en aankoopproces zullen er mede voor zorgen dat aan deze behoeften kan voldaan worden. En er is nog meer positief nieuws: tweederde van de bedrijven uit de enquête rapporteert een groeiend volume grootformaatwerk voor de retailmarkt wat zich weerspiegelt in een groter aantal opdrachten, een hogere orderfrequentie en het gebruik van meer substraatsoorten.WhatTheyTh!nk en IDC hebben ook getracht om enkele belangrijke marktrends te ontdekken. We hebben er 3 uitgepikt.Activiteiten groeien naar elkaar toe en bepaalde producten worden min of meer standaard. Een print service provider verduidelijkt de commoditisering op volgende wijze: "Voor een bepaald soort van producten kon ik doorgaans $12 per square foot (0,093 m2) aanrekenen. Nu ken ik bedrijven die hetzelfde product voor $ 2 per square foot verkopen." Hoe dit komt valt gemakkelijk te verklaren. De lage instapdrempel voor nieuwe bedrijven in de branche hebben ervoor gezorgd dat nu meer printbedrijven concurreren op de markt van grootformaat. De oude en nieuwe spelers hebben heel verschillende achtergronden: copyshops, signshops, zeefdrukkers, reproshops, sneldrukkerijen, commerciële drukkerijen, inplant-drukkerijen, ontwerpstudios, fotolabs, grootformaatspecialisten, grote printbedrijven die werken met een systeem van doorverkopers, enz.Kopers doen aan kostenoptimalisatie en kijken kritisch naar hun aankoopprijzen. Er is ook een groeiend bewustzijn voor het gebruik van duurzamere producten. Een andere vaststelling is dat de aandacht voor en de vraag naar beprinte textielmedia toeneemt. Dat plaatst printbedrijven voor de keuze of ze zelf zullen gaan produceren, dan wel of ze zullen opteren voor inkopen en doorverkopen. Wie met textielprinten van start gaat, moet in ieder geval rekening houden met andere elementen dan alleen maar de printer. Zo zal hij naast de printer moeten beschikken over een hittepers of een kalanderpers, extra afwerkingsapparatuur en een grondige kennis van kleurenmanagement.Een IDC vergelijkingsgrafiek 2017-2018-2019 laat zien dat in deze periode de totale printermarkt met 15% is gekrompen. Maar Romano zegt dat niettegenstaande dat, de outputcapaciteit niet gedaald is. Veel kleine printbedrijven hebben namelijk hun machines vervangen door printapparatuur met een hogere output-snelheid. Ook laat de grafiek zien dat circa 80% van de uitgeleverde printers werkt met watergebaseerde inkten. Dat verdient toch enige uitleg, nuancering en interpretatie van onzentwege. De grafiek strookt namelijk niet met onze waarnemingen wanneer we printproductiebedrijven bezoeken. Mijn persoonlijke interpretatie is dat deze cijfers sterk kunnen zijn beïnvloed door HP's grote marktaandeel van vellen en rol-naar-rol industriële watergebaseerde thermische inkjetsystemen, aangevuld met textielprinters en watergebaseerde printers van Canon, Epson, Durst en een rist Aziatische aanbieders. Die thermische inkjetsystemen van HP omvatten ondermeer de HP Page-Wide golfkarton-, commerciële en sign & display-persen waarmee grote volumes aan hoge snelheid kunnen worden geproduceerd. Wat betreft de andere technologie-en in de tabel, verdubbelde het aandeel van UV-inkjet terwijl dat van tonerprint halveerde, Latex kromp, dye-sublimation en ecosolvent handhaafden zich op hetzelfde niveau.Wie een digitale printer koopt, doet dit omwille van een hele reeks verschillende overwegingen. Maar allereerst moest de beslissing worden genomen of je zelf wil gaan printen of wil uitbesteden. De commoditisering heeft ervoor gezorgd dat deze vraag wel moet gesteld worden. Eenmaal de keuze om zelf te produceren is gevallen, zijn snelheid en totale productiviteit (printbreedte, printsnelheid, droogtijd, automatisering, afwerking, ...) de belangrijkste overwegingen voor nieuwe investeringen. Of uit de mond van een gebruiker: "Onze nieuwe printer is ongeveer tweeëneenhalf keer sneller dan ons vorig exemplaar. De nieuwe printer biedt de mogelijkheid om op meer verschillende substraten te printen en heeft een veel zuiniger inktverbruik. De printer verhoogt onze capaciteit door zijn hogere snelheid, terwijl tegelijkertijd onze kosten per vierkante voet dalen. Met die ene nieuwe printer kunnen we misschien twee oudere systemen vervangen."Heuglijk nieuws is dat de krachten die digitaal grootformaatprinten een flinke duw in de rug geven, nog steeds aanwezig zijn: de sterke positie van buitenreclame (OOH), de groei van de economie en de digitalisering van de hele industrie, de behoefte aan lokale marketing. Weet wel dat klanten in toenemende mate hun return on marketing investment (marketing ROI) willen calculeren. Het verhoogt de nood aan relevante producten en inhoud die de marketing ROI zullen moeten bewijzen. De commoditisering is een stimulans om te investeren in nieuwe technologieën en markten teneinde aan de eenheidsworst te ontsnappen. Mogelijkheden zijn: decoratie, DTG, verpakkingen en labels, enz.In het webinar worden een aantal adviezen meegegeven waarmee print&signbedrijven hun profijt kunnen doen. We hebben ze voor u samengevat:noem producten geen 'grootformaat'. Het zijn alleen industrie-ex-perten die weten wat dat betekent. Refereer altijd aan begrijpelijke productnamen: Posters, Banners, Inklapbare- of roll-up banners, Wanddecoratie of behang, Automotive graphics of carwrap.ken je materialen en de oppervlakken en omgevingen waarvoor ze geschikt zijn grondig. Ook inkten hebben verschillende karakteristieken en kleuren zien er op verschillende substraten anders uit. Print voor elke machine kleurenboeken (kleurenatlassen) op verschillende media.ken al je kosten voor je een prijs neerlegt. Stuur geen offerte uit zolang je niet alle details kent en zorg ervoor dat het ontwerp altijd een aparte regel in de offerte is.doe een beroep op de diensten van een goede Internet-marketing-specialist of neem een SEO-expert onder de arm voor zoekmachineoptimalisatie. Deze specialisen kunnen ervoor zorgen dat jouw bedrijf gemakkelijk op het internet gevonden wordt of op de eerste pagina tussen de zoekresultaten wordt getoond. Via Google Analytics kan je uitvlooien welke zoekwoorden klanten gebruiken die op zoek zijn naar bepaalde producten.weet welke printtoepassingen zullen groeien en welke niet. Experimenteer met duurzame sign&printtoepassingen.verbreed met wat traditioneel onder het begrip 'print' wordt verstaan. Je kan bijvoorbeeld ook gaan printen op reclameobjecten en op gadgets: golfballen, smartphonehoesjes, waterflessen, enz. Printen op textiel is een andere mogelijkheid. Maar de expertise omtrent printen op textiel zal eerst moeten opgebouwd worden. Softsignage en DTG zijn twee voorbeelden van textieltoepassingen.exploreer nieuwe verkoopkanalen buiten de traditionele verkoopkanalen, om print aan de man te brengen.waag je aan experimentele graphics (bijvoorbeeld in 3D-geprinte letters).kom uit je kantoor: benader bouw- en interieurontwerpbedrijven, bezoek autobeurzen, ga naar shows over huisinrichting en domotica, wees present op bijeenkomsten van lokale service- en netwerkorganisatie, sponsor events waarin ook je klanten geïnteresseerd zijn.wees nieuwsgierig en besteed aandacht aan de overal aanwezige sign&display-producten om je heen. Heb oog voor nieuwe typen van signage of herwaardeer oudere en reeds bekende signtechieken en geef ze als het ware een nieuw leven in nieuwe toepassingen.bouw een adequaat productportfolio op. Besteed aandacht aan je aanwezigheid op het internet en zorg voor een voorstelling van afgewerkte projecten met uitstekende afbeeldingen op je website. Klanten weten namelijk niet altijd hetgeen met signs en graphics mogelijk is. Toon je porfolio verticaal, zodat geïnteresseerden handig kunnen scrollen. Een idee is om de verticale opsomming nog eens onder te verdelen volgens de verschillende doelgroepen zoals bijvoorbeeld restaurants versus bedrijfskantoren; zorginstellingen versus scholen; enz.verkoop het geheel en niet de som der delen. Focus dus op een holistische benadering van print&sign. Je verkoopt namelijk geen product maar communicatieoplossingen en diensten aan je klanten.