Hecht is gevestigd in Eigenbrakel (Braine-l'Alleud). Ernaast huist Créaset dat eveneens tot de holdingmaatschappij Koramic Visual Communication (KVC) van de Kortrijkse ondernemer Christian Dumolin behoort. Net als Wollux overigens, de specialist in reclame- en decoratietextiel uit Moeskroen die zich met zijn textielaanbod richt op de binnenlandse en buitenlandse markt. KVC heeft tevens productiebedrijven in het buitenland: House of Flags in Cambridge in Engeland en het textielprintbedrijf Garsan in Madrid in Spanje. Het onderstreept de Europese ambities van KVC.
...

Hecht is gevestigd in Eigenbrakel (Braine-l'Alleud). Ernaast huist Créaset dat eveneens tot de holdingmaatschappij Koramic Visual Communication (KVC) van de Kortrijkse ondernemer Christian Dumolin behoort. Net als Wollux overigens, de specialist in reclame- en decoratietextiel uit Moeskroen die zich met zijn textielaanbod richt op de binnenlandse en buitenlandse markt. KVC heeft tevens productiebedrijven in het buitenland: House of Flags in Cambridge in Engeland en het textielprintbedrijf Garsan in Madrid in Spanje. Het onderstreept de Europese ambities van KVC.Rik Deman is de Managing Director van KVC. Hij licht toe: "We bouwen met KVC aan een Europese productiegroep voor visuele communicatieoplossingen, waarmee we naar buiten komen als één blok. Klanten moeten bij ons terecht kunnen voor alle soorten van producten: van posters voor affichage tot reclametextiel, displays in karton, print & sign-toepassingen, totems, enz. Tot KVC behoren traditierijke bedrijven in verschillende landen die beschikken over heel veel vakkennis en die met elkaar samen werken aan de realisatie van onze Europese ambities. Dit jaar werden de veranderingen in gang gezet met het samenbrengen van producten en bedrijven. In Eigenbrakel is inmiddels het machinepark herschikt. Alle printers staan sinds dit jaar in de productieruimten van Hecht, de afwerkingsmachines voor de kartonen displayproducten waaronder stans- en lijmmachines in de vestiging van Créaset ernaast. Créaset blijft de specialist van de groep voor de print & sign-toepassingen die buiten de grote productievolumes vallen. Er is ook nog Créaset Events dat is gespecialiseerd in totaaloplossingen voor beurzen, evenementen, congressen, enz. De groep is georganiseerd volgens de business units affichage, textiel en print & sign. Bij KVC werken ongeveer 400 mensen, de helft daarvan op de site in Eigenbrakel."Het machinepark van Hecht is groot, digitaal maar ook analoog met 6 grootformaatoffsetpersen. Rik Deman: "Veel van de offsetorders zijn bestemd voor de Franse markt. Of we de komende jaren nog in offset zullen investeren, daar hebben we nu geen antwoord op. Het is een kwestie van calculeren en afwegen. De recente investeringen zijn wel allemaal digitaal. Het komt erop aan de juiste machines te installeren. Stefaan Cardoen, Process Manager bij Hecht: "We drukken of printen zowel grote als kleinere oplagen die dan in het laatste geval vaak gekoppeld zijn aan meerdere herhaalopdrachten. Of printorders die versioning en variabele data bevatten. Voor biergigant Heineken hebben we abri posters in 450 verschillende versies in elk twee exemplaren geprint. Op de posters werd verwezen naar het dichtstbijzijnde café. Om die vele opdrachten uit te voeren, heb je een flexibel en snel machinepark nodig. Op de 250 cm brede Durst Rho 1000 en de HP Turbo Jet printen we heel veel posters. Bijna alle 8 m2 en 36 m2 affiches in België worden bij Hecht geproduceerd. Op de Durst Rho 1000 verlaat elke minuut een 8 m2 affiche de machine. Eendelige of meerdelige affiches (2, 4, 6, 8 delen) gaan vanaf 150 exemplaren op één van de KBA 162 persen (formaat 111 x 162 cm). Het is vooralsnog goedkoper en sneller dan in digitaal.""Met de recente investeringen in nieuwe digitale printers hebben we hoge productiesnelheden in combinatie met een nog hogere kwaliteit voor de markt van buitenreclame en het printen op harde materialen in huis gehaald," zegt Stefaan Cardoen. "De nieuwe 5 meter brede UV rol-naar-rolprinter Fujifilm Acuity Ultra (6 kleuren + wit, 400 m2/uur) spuit kleine 3,5 picoliter inktdruppeltjes. Met de printer kunnen verschillende substraten waaronder textiel- en bannermedia en papier worden beprint. De machine is uitstekend geschikt voor de high end backlit grafische markt. En we investeerden in de 3,3 meter brede hybride Agfa Jeti Tauro H3300 LED. De machine spuit 7 picoliter inktdruppeltjes, heeft een resolutie van 635 x 1200 dpi en haalt een snelheid tot 453 m2 per uur. Met de Tauro kan 4 punts scherpe tekst (zowel positief als negatief) worden geprint. De machine heeft 6 kleuren (48 kanalen) plus wit (12 kanalen) aan boord. We zijn nu in staat om op drie machines in totaal 250 m2 per uur wit in combinatie met quadri digitaal te produceren."De hybride Agfa Tauro H3300 LED print op vinyl, transparante en harde materialen. De printer wordt 80% van de tijd gebruikt als vlakbedmachine. De configuratie bij Hecht beschikt aan de achterkant over een volautomatisch ontlaadsysteem, aan de voorzijde wordt manueel ingelegd. Tijdens ons bezoek werden de kartonnen borden afgelegd op twee paletten. Voor rol-naar-rol printen kan de vlakbedinvoertafel gemakkelijk worden gewisseld voor single (3,3 m) of dual roll printen ( 2 x 1,6 m). Karton kan bij Hecht rechtstreeks worden beprint op een vlakbedprinter zoals deze Tauro of een oudere Vutek, of onrechtstreeks van een kleurendruk worden voorzien door het tegenkleven van papier dat vooraf werd bedrukt op één van de Roland- of KBA-offsetpersen.De Agfa-printer wordt aangestuurd door de Asanti sign & display workflowsoftware van de fabrikant. Cardoen: "Met Asanti zetten we een volgende stap in workflowautomatisering. Asanti is gebaseerd op een client-serverarchitectuur waardoor we in de toekomst ook andere printers vanuit deze workflow kunnen bedienen. Het is de bedoeling om met de software gaandeweg te evolueren naar een volledig grafische automatisatie. We starten met eenvoudige producten zoals met banners waar in de joblayout de data voor de afwerking (zoom, plaats van de ogen) automatisch worden gegenereerd. Voor het printen en afwerken van afficheproducten zijn dat dan parameters zoals overlap, register- en snijmerktekens voor de Zünd-snijtafels. Het client-servermodel zorgt er wel voor dat de prepressafdeling meer bevoegdheden krijgt en de machineoperator minder aan de machine zal kunnen ingrijpen. Vijftien jaar geleden werkten hier 6 mensen in de prepress, nu zijn dat er 7 maar er staan wel tien machines meer. De automatisering zorgt ervoor dat bedrijven efficiënter zijn gaan werken. Een andere evolutie is dat onze werknemers steeds meer multi-inzetbaar zijn geworden. Onze offsetdrukkers kunnen ook onze digitale printers bedienen."Hecht beschikt in Braine l'Alleud nog over een oudere 20 picoliter Fujifilm waarop grote banners worden geprint en een EFI Vutek die voor vlakbedopdrachten wordt gebruikt. De drie 3,2 meter brede HP Latex 3600-printers printen voornamelijk op vinyl. Verder ondermeer nog drie snijplotters van Summa. Bij Hecht staan ook nog eens drie Zünd-machines voor het snijden en frezen van zachte en harde materialen. Bij Créaset staat een Zünd-machine met een palletlaad- en ontlaadsysteem aan respectievelijk de voorzijde en achterzijde van de machine.Rik Deman: "We schakelen over op hetzelfde CRM-, ERP- en boekhoudsysteem voor de ganse KVC-groep. Het project gaat bij Hecht van start. Het maakt deel uit van de nieuwe investeringen in organisatie, machines, marketing en verkoop. Daarin staan één centrale visie en aanpak centraal. We willen ook weer gaan investeren in digitale textieldruk. Wollux heeft nu al drie 3,2 meter brede Durst textielprinters en één van de grootste Europese zeefdrukkerijen in huis. Er zal in de vestiging in Moeskroen een afdeling voor textielconfectie worden opgericht. Verder bestuderen we de mogelijkheden voor meer digitale printproductie van affiches en de introductie van robotica in de productie. De projecttekeningen daarvoor zijn klaar. Een robot kan op basis van bestaande technologie vrij gemakkelijk aan twee machines worden ingezet. De toekomstperspectieven voor de sector zijn goed, het is een extra stimulans. Out of Home is de laatste 10 jaar blijven groeien, blijkt uit het Media Economy Report van MAGNA Intelligence dat is gebaseerd op cijfers uit 22 verschillende landen waaronder België. En de papieren affiche gaat er mee op vooruit. Koramic Visual Communication heeft slagkracht en we worden gesteund door een goede aandeelhouder. Het geeft vertrouwen in hetgeen waarmee we bezig zijn."