Digitaal groeit sneller dan de markt

Het grootste gedeelte van de etiketten wordt nog steeds op conventionele labelpersen - vooral flexo en offset -geproduceerd. Net zoals in de commerciële druksector het grootste gedeelte van het handelsdrukwerk op conventionele offsetpersen wordt gedrukt. Maar in beide sectoren hebben de digitale persen hun intrede gemaakt voor de productie van kleine oplagen of gepersonaliseerd drukwerk. Digitale persen vervolledigen het machineaanbod en breiden het aantal toepassingen uit. Conventionele labeldrukkers hebben digitale labelpersen in huis gehaald om hun machinepark te complementeren en nieuwe bedrijven werden opgericht die nog enkel digitaal drukken. Labelprintsystemen zijn er in alle prijsklassen. Het machineaanbod is zeer gediversifieerd: van tafelmodellen tot gesofisticeerde labelproductiestraten met online afwerkingsmachines. Digitaal groeit sneller dan de markt. Het is daarom niet vreemd dat digitaal labeldrukken een steeds prominentere plaats op de beursvloer van Labelexpo opeist. De meeste ontwikkelingen vinden namelijk in het digitale segment plaats.
...

Het grootste gedeelte van de etiketten wordt nog steeds op conventionele labelpersen - vooral flexo en offset -geproduceerd. Net zoals in de commerciële druksector het grootste gedeelte van het handelsdrukwerk op conventionele offsetpersen wordt gedrukt. Maar in beide sectoren hebben de digitale persen hun intrede gemaakt voor de productie van kleine oplagen of gepersonaliseerd drukwerk. Digitale persen vervolledigen het machineaanbod en breiden het aantal toepassingen uit. Conventionele labeldrukkers hebben digitale labelpersen in huis gehaald om hun machinepark te complementeren en nieuwe bedrijven werden opgericht die nog enkel digitaal drukken. Labelprintsystemen zijn er in alle prijsklassen. Het machineaanbod is zeer gediversifieerd: van tafelmodellen tot gesofisticeerde labelproductiestraten met online afwerkingsmachines. Digitaal groeit sneller dan de markt. Het is daarom niet vreemd dat digitaal labeldrukken een steeds prominentere plaats op de beursvloer van Labelexpo opeist. De meeste ontwikkelingen vinden namelijk in het digitale segment plaats.De redenen voor digitale labelproductie zijn divers (enkelen hebben we reeds vermeld): aanvulling op de conventionele labeldrukproductie, economisch drukken van kleine oplagen en van een ongelimiteerd aantal versies, het aanhouden van kleine labelvoorraden, de gemakkelijkheid waarmee labels up-to-date kunnen worden gehouden (bijvoorbeeld conform aan de bestaande wetgeving), enz. Het aantal toepassingen op verschillende substraten is inmiddels zo groot, dat digitale drukpersen kunnen ingezet worden voor de meest gebruikte toepassingen. Op Xeikon Café, het partnerevenement van de Belgische persenbouwer in Lier, werden bijvoorbeeld dit jaar op 8 productielijnen 40 live-applicaties gedemonstreerd met zelfklevende, IML- en heat-transfer labels. HP Indigo is de marktleider op het vlak van digitale drukpersen. De stand van de fabrikant op Labelexpo is één grote etalage van wat met digitale labeldruk mogelijk is: van gewone zelfklevende tot meerlagige en no-label-look etiketten; labels met metaalfolie, pregingen, spotvernis en reliëf-structuren; IM-etiketten; shrink sleeves; en ook flexibele verpakkingen. Met Xeikon en HP Indigo hebben we de oorspronkelijke pioniers van het digitale drukken vermeld. Er zijn echter inmiddels veel meer fabrikanten bijgekomen. Een kleine greep uit het aanbod van leveranciers: Epson, Konica Minolta, Domino, Ricoh, Oki, Canon, Durst, Screen, Heidelberg, Fujifilm, Xerox, MGI, enz. Voor het digitaal printen van labels worden toner-of inkjetmachines gebruikt.Kleine en middelgrote lokale voedings- en drankfirma's zijn maar één doelgroep van klanten voor wie het digitaal drukken van etiketten een snelle en interessante oplossing kan zijn. Net zoals voor kleine en middelgrote leveranciers van voedingssupplementen, chemische producten, verzorgingsproducten, enz. Nu valt het met het invullen van het begrip 'kleinere oplagen in digitale druk' wel mee. Afhankelijk van de toepassing en de grootte van het etiket geven fabrikanten van digitale persen aan met hun machines ten opzichte van conventionele druktechnieken rendabel te produceren tot een oplage 100, 2000 of zelfs 4000 lineaire meters.De financiële krant De Tijd meldt dat België in vijf jaar tijd dubbel zoveel bierproducenten telt: in 2018 waren er 303 brouwerijen in België. De Tijd: "Sinds 2014 bouwden 50 bierfirma's hun eigen brouwerij. Ook het aantal bierfirma's neemt toe. Bierfirma's zijn bedrijfjes die bierrecepten maken, maar het bier laten brouwen door externe brouwerijen. Vorig jaar telde België 217 bierfirma's, of 26 procent meer dan in 2017." De cijfers zijn afkomstig van de bierfederatie Zythos. Een aantal van die nieuwe brouwerijen zijn ook op zoek naar nieuwe afzetmarkten in het buitenland. Het is duidelijk: aan deze doelgroep kunnen etiketten worden verkocht. Het is één van de vele mogelijke nieuwe afzetmarkten die spontaan bij ons opkomen.Kleine brouwerijen kunnen ook overwegen om de eigen etiketten zelf te drukken. Bijvoorbeeld met de Oki Pro 1050 tafeltop tonerlabelprinters voor CMYK + wit aan een snelheid tot 9 m/min. De etiketten zijn getest op duurzaamheid bij onder water en bestand tegen UV-vervaging. De Belgische distributeur Ta&Co (www.tasco.be) demonstreerde deze printer in maart nog op de Grafische Sign & Print Expo in Gorinchem. De leverancier heeft nog meer tafeltopmodellen in zijn assortiment waaronder de inkjetprinters van Primera met versies voor dye- en pigment-gebaseerde inkten. Of de snellere AstrojetM1C (tot 18 m/min.). Leverancier Ta&Co uit Gavere laat zelf een eigen bier brouwen bij de lokale Brouwerij Contreras. Het bier wordt op de markt gebracht onder de naam 'OostEke Brouwers'.Tijdens Labelexpo Americas 2018, de beurs die van 25 tot en met 27 september plaatsvond in Chicago, vierde Konica Minolta een belangrijke mijlpaal in zijn labelactiviteiten: de verkoop van de 250ste digitale AccurioLabel 190 toner-productieprinter. Nog geen jaar eerder kondigde Konica Minolta tijdens Labelexpo in Brussel nog de 100ste klant voor deze labelprinter aan. De Konica Minolta AccurioLabel 190 is ontworpen voor kleine tot middelgrote labelproducenten en biedt volgens de fabrikanten een betaalbare toegang tot digitaal printen. De printer werd ontwikkeld om een toenemend aantal kleine tot middelgrote printopdrachten in steeds kortere productietijden te beheren en te leveren. Deze rol-naar-rol tonerprinter verwerkt papier met en zonder coating, papier met textuuroppervlak en ook folie. De 1.200 dpi rollenprinter met een rollenbreedte van 330 mm, print op zelfklevende labels met snelheden tot 18,9 meter per minuut. Konica Minolta positioneert zijn systeem tussen de goedkope inkjet labelprinters op basis van Memjet-technologie en de duurdere labelpersen zoals die van Xeikon, HP Indigo, Durst, Domino, Epson, Screen, enz.Xeikon heeft voor labeldruk 7 verschillende rollenpersen op basis van droge toner in zijn programma. De instapmachine Xeikon 3030 voor een breedte tot 330 mm produceert aan een snelheid van 9,6 m/min. Het topmodel Xeikon CX500 met een breedte tot 520 mm haalt een snelheid van 30 m/min. Xeikon heeft ook nog twee inkjetpersen voor labeldruk in zijn programma. De Xeikon PX3000 5-kleurenpers heeft een max. rollenbreedte van 330 mm, een topsnelheid van 50 meter per minuut en print met UV-inkten.HP Indigo met zijn liquid toner persen heeft de grootste geïnstalleerde basis van digitale labelmachines ter wereld. Het breidt de mogelijkheden van zijn persen uit door samen te werken met substraatfabrikanten, andere machinefabrikanten op het vlak van afwerking en veredeling en zijn uitdeinende cloudgebaseerde HP PrintOS dat voorziet in apps die de productiviteit stimuleren en innovatie inspireren. Op de stand van HP Indigo op Labelexpo Europe 2017 werden bezoekers overspoeld met gedrukte voorbeelden van allerlei labelapplicaties en toepassingen met flexibele verpakkingen. Een heel aparte groep van machineleveranciers voor labeldruk, zijn de fabrikanten van grootformaatprinters. In combinatie met een snijsysteem kunnen op hun printers heel gemakkelijk en on demand kleine hoeveelheden etiketten worden geproduceerd. Roland DG en Mimaki demonstreerden dat op de vorige editie maar ook Mutoh is een fabrikant die deze mogelijkheden regelmatig toont op beurzen.Labelexpo Europe wordt georganiseerd in 9 hallen van Brussels Expo. Er zijn 600 standhouders. Het is een zeer grote beurs maar wie zich wil informeren over de wereld van het etiket en bij uitbreiding van de verpakking, krijgt daarvoor 4 dagen de tijd.