De grafische sector werkt in de coronacrisis met twee snelheden. Drukkerijen die het vooral moeten hebben van commercieel drukwerk - zoals folders, uitnodigingen, catalogi en ander promotiemateriaal - hebben zwaar te lijden. Het deel van de sector dat het al moeilijk had, krijgt het in deze crisis nog harder te verduren. De meeste commerciële drukkerijen draaien op een laag pitje of zijn dicht. In de verpakkingssector is er een heel andere dynamiek. Bij de bedrijven die verpakkingen produceren voor essentiële sectoren zoals de voedingsindustrie en de farmaceutische sector is het alle hens aan dek om op een veilige manier operationeel te blijven. "Het is onze verantwoordelijkheid", bevestigt Niko Dhondt, de bestuurder van de verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in het Oost-Vlaamse Nazareth. Hij runt het familiebedrijf samen met zijn zus Fanny Dhondt en zijn vader Jerome Dhondt.
...

De grafische sector werkt in de coronacrisis met twee snelheden. Drukkerijen die het vooral moeten hebben van commercieel drukwerk - zoals folders, uitnodigingen, catalogi en ander promotiemateriaal - hebben zwaar te lijden. Het deel van de sector dat het al moeilijk had, krijgt het in deze crisis nog harder te verduren. De meeste commerciële drukkerijen draaien op een laag pitje of zijn dicht. In de verpakkingssector is er een heel andere dynamiek. Bij de bedrijven die verpakkingen produceren voor essentiële sectoren zoals de voedingsindustrie en de farmaceutische sector is het alle hens aan dek om op een veilige manier operationeel te blijven. "Het is onze verantwoordelijkheid", bevestigt Niko Dhondt, de bestuurder van de verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in het Oost-Vlaamse Nazareth. Hij runt het familiebedrijf samen met zijn zus Fanny Dhondt en zijn vader Jerome Dhondt. "Wij zijn een belangrijke toeleverancier van de voedingsindustrie. We zagen in het begin van de Corona-crisis duidelijk een toename in verkoop door verschillende factoren. Het hamsteren in de eerste weken verplichtte onze klanten om in verhoogd tempo de warenhuizen opnieuw te bevoorraden. Bovendien steeg de vraag doordat niemand buitenshuis kan eten. Wij produceren veel verpakkingen voor kant-en-klare maaltijden en voorverpakte voedingswaren zoals charcuterie, kazen, brood en koekjes. Bij die klanten zagen we een duidelijke stijging in de eerste Corona-weken", zegt Niko Dhondt. St-Luc Labels & Packaging is de jongste jaren via overnames uitgegroeid tot een internationale speler met vestigingen in Nederland en Noord-Frankrijk. De groep heeft meer dan 300 werknemers, van wie 115 in België aan de slag zijn, en draaide in 2019 een geconsolideerde omzet van bijna 60 miljoen euro. Het familiebedrijf bedrukt labels, folies en kartonnen verpakkingen voor internationale bedrijven die actief zijn in de voeding, cosmetica, de petrochemie en de farmaceutische industrie. "Wij werken voor cruciale sectoren. Sinds begin april staan de verpakkingsdrukkerijen op de lijst van de essentiële bedrijven", stelt Fanny Dhondt vast. "Met de dreiging van een lockdown was dit cruciaal want wij moesten verpakkingen kunnen blijven produceren. Essentieel voor de bevolking, want zonder verpakkingen komen er geen voedingsproducten in de supermarkt." De productie van St-Luc in België en Frankrijk draaide nagenoeg op een volledige bezetting, in de Nederlandse vestigingen liep het ziekteverzuim op tot 20 procent. "We overleggen dagelijks met de directie om de toestand op te volgen. In de productie respecteren we alle regels van social distancing en handen wassen rigoureus. We hebben ook veel "bedrijfseigen" maatregelen genomen. Zo kleden medewerkers zich niet meer om in gemeenschappelijke ruimtes. De werkposten worden beschermd met een speciale folie, die na elke shift wordt vernieuwd. Iedereen heeft een flesje handgel gekregen, we stellen handschoenen ter beschikking", duidt Fanny Dhondt. "Nu de exit-strategie is opgestart hebben we terug bijkomende maatregelen genomen. Zo is er een protocol voor het terug ontvangen van externen en is iedereen verplicht een mondmasker te dragen wanneer hij of zij zich door het bedrijf beweegt. Daarom hebben we ook besloten om voor elke medewerker herbruikbare mondmaskers aan te kopen." De familiale directieleden loven de teamspirit van het personeel. "We doen er alles aan om onze mensen zo veilig mogelijk te laten werken want we zijn het verplicht aan onze klanten om operationeel te blijven", zegt Niko Dhondt. "Bij aanvang hadden we iets meer absenteïsme dan anders, omdat iedereen die niesde of hoestte minstens een week thuis moest blijven. We nemen geen risico. De medewerkers zijn gemotiveerd en blij dat ze kunnen blijven werken. Veel van onze mensen deden flink wat overuren om zo mee de werkdruk te dragen. We schakelden ook over op nachtwerk, niet alleen voor de werkdruk maar ook om onze mensen beter gespreid te laten werken." "Onze kantoormedewerkers werken zo veel mogelijk van thuis", zegt Niko Dhondt. "We hebben zonder twijfelen voor iedereen laptops aangekocht en dat lukt wonderwel. Zelfs de prepress, waar gewerkt wordt met zware grafische programma's die je niet zomaar op een laptop kan laten draaien, werkt nu op afstand. Onze IT-mensen hebben die klus goed geklaard." Niko Dhondt ziet meer thuiswerken ook op lange termijn doorbreken. "Dit is een goede leerschool om er eindelijk werk van te maken. De mobiliteit kan er alleen maar wel bij varen."