De vraag die in 2017 aan de internetgebruikers gesteld werd, was heel eenvoudig. Om de 51e tint in het gamma Colorplan vast te leggen, vroeg G.F Smith mensen uit de hele wereld om een kleur te kiezen. Daarbij werden de vraag en de manier om erop te antwoorden zo eenvoudig mogelijk gehouden. De deelnemers werd gevraagd om hun lievelingskleur te kiezen door hun cursor over een interactief kleurenspectrum te laten lopen (RGB- en Hex-waarden). Om de enquête af te sluiten, gaven de respondenten vervolgens enkele persoonlijke gegevens prijs: leeftijd, geslacht, land, het weer van dat moment, en de reden voor hun keuze. Aan het onderzoek dat in april 2017 afgesloten werd en dat tot doel had om de volgende kleur in het gamma Colorplan te vinden, namen heel precies 26.596 mensen uit meer dan 100 landen deel. Maar dat opende meteen ook nieuwe perspectieven. Het project 'The World's Favourite Colour Project' groeide zo uit tot een internationaal onderzoek naar de psychologie van de ...

De vraag die in 2017 aan de internetgebruikers gesteld werd, was heel eenvoudig. Om de 51e tint in het gamma Colorplan vast te leggen, vroeg G.F Smith mensen uit de hele wereld om een kleur te kiezen. Daarbij werden de vraag en de manier om erop te antwoorden zo eenvoudig mogelijk gehouden. De deelnemers werd gevraagd om hun lievelingskleur te kiezen door hun cursor over een interactief kleurenspectrum te laten lopen (RGB- en Hex-waarden). Om de enquête af te sluiten, gaven de respondenten vervolgens enkele persoonlijke gegevens prijs: leeftijd, geslacht, land, het weer van dat moment, en de reden voor hun keuze. Aan het onderzoek dat in april 2017 afgesloten werd en dat tot doel had om de volgende kleur in het gamma Colorplan te vinden, namen heel precies 26.596 mensen uit meer dan 100 landen deel. Maar dat opende meteen ook nieuwe perspectieven. Het project 'The World's Favourite Colour Project' groeide zo uit tot een internationaal onderzoek naar de psychologie van de kleuren.Dat onderzoek dat door Colorplan in samenwerking met de Universiteit van Sussex voortgezet werd, leidde tot de publicatie van een luxueus verslag van 170 pagina's (gepubliceerd door G.F Smith). Voor grafici is dat een praktisch instrument geworden dat de emotionele en culturele betekenis van kleuren in kaart brengt. Daarbij worden de kleuren beschreven die met een hele waaier van emoties, met natuurelementen en met fysieke eigenschappen geassocieerd worden. Hebben mannen en vrouwen op het vlak van kleur een andere smaak? Welke kleur hoort bij bepaalde emoties? Bij het werk, bij ontspanning, bij duurzaamheid, bij gastronomie of nog bij verandering? Met die informatie is het boek een gids voor grafici om voor merken een visuele identiteit te ontwerpen die in overeenstemming is met hun waarden. Het boek bevat ook een wetenschappelijke bijdrage van professor Anna Franklin van de universiteit van Sussex over de theorie en de psychologie van de kleuren.Samen met de Belgische distributeur Wibni heeft Lubos Bisto van G.F Smith de resultaten van het project aan een publiek van ontwerpers voorgesteld. Drie dagen in september in drie drukkerijen van het land: Drifosett (Evere), L.Capitan (Ruddervoorde) en Buroform (Mechelen). Van het boek zelf, dat op papier van G.F Smith gedrukt is, werd in eerste instantie een oplage van 4.000 stuks vervaardigd. Exemplaren zijn te koop op de website van G.F Smith voor 175 £ (197 a). Met het oog op de behoeften van de grafische wereld werden de kleuren in het CMYK-systeem omgezet, met vermelding van de RGB-codes. De ronde van G.F Smith door België was ook de gelegenheid om nieuwe kleurtinten voor te stellen die wellicht weldra in het gamma Colorplan opgenomen worden. Tegelijk werden ook andere papiercollecties gepresenteerd, zoals Colorplan label (zie kader) en Extract dat in 2018 op de markt gekomen is.De internetgebruikers kozen het vaakst een blauwe of groene tint als hun lievelingskleur. Witte en zwarte tinten werden het minst vaak gekozen. De deelnemers waren hoofdzakelijk vrouwen. De termen die het vaakst gebruikt werden, om een kleur te omschrijven: gelukkig, kalm, helder, warm, hemel en zee. Om de 27.000 geselecteerde kleuren te analyseren, werd het algoritme van de K-Means, waarmee beelden gesegmenteerd kunnen worden, gebruikt.