De coronacrisis heeft in onze branche net als in andere sectoren een grote ravage aangericht. Alle stakeholders zijn getroffen, zowel fabrikanten, leveranciers, productiebedrijven als kleine dienstverleners. Bedrijven worden geconfronteerd met forse omzetdalingen met liquiditeitsproblemen op de korte termijn tot gevolg. Mensen werken thuis in moeilijke omstandigheden, werknemers worden tijdelijk werkloos om economische redenen. Het afgezegde werk is weg, de verwachte omzet komt niet meer terug. De ...

De coronacrisis heeft in onze branche net als in andere sectoren een grote ravage aangericht. Alle stakeholders zijn getroffen, zowel fabrikanten, leveranciers, productiebedrijven als kleine dienstverleners. Bedrijven worden geconfronteerd met forse omzetdalingen met liquiditeitsproblemen op de korte termijn tot gevolg. Mensen werken thuis in moeilijke omstandigheden, werknemers worden tijdelijk werkloos om economische redenen. Het afgezegde werk is weg, de verwachte omzet komt niet meer terug. De zware terugval van de Belgische economie kan het laatste zetje zijn naar een vloedgolf van faillissementen in heel wat sectoren. Bedrijven met een zwakke balans en een pover zakenmodel zullen het eerst en zwaarst worden getroffen. Maar zelfs grote bedrijven kunnen het benauwd krijgen. Gelukkig kunnen tijdens deze gezondheidscrisis bedrijven een beroep doen op de vele en massale steunmaatregelen van de overheid. De geleidelijke heropening van de economie en het herstel zullen tijd vragen. Een pertinente vraag van brancheondernemers is om naast de sociale solidariteit eveneens solidair te zijn met het op tijd betalen van facturen. Zo niet ontstaat een kettingreactie die de hele keten in gevaar brengt. De economie is frontaal op een coronamuur geknald. Door de verplichte lockdown zijn zomerfestivals en grote evenementen afgelast. Het is een drama voor alle leveranciers aan deze industrie. De coronacrisis brengt ook winkels en winkelketens in gevaar. En die retailsector is traditioneel een grote afnemer van producten en diensten van signondernemers. De terugkeer naar het normale leven zal stapsgewijs verlopen. Maar commerciële bedrijven en organisaties zullen met de buitenwereld in contact moeten blijven om hun producten en diensten te verkopen. Laat dat alvast een opsteker zijn voor onze sector. Er zal in het postcoronatijdperk rekening moeten worden gehouden met een nieuwe realiteit. Daarin heeft e-commerce aan populariteit gewonnen. Winstgevende signbedrijven met weinig schulden, een goed lokaal netwerk en een e-business model behouden de meeste kansen op succes. Tegen de achtergrond van de coronacrisis zijn de nieuwe data voor de Fespa Global Print Expo in Madrid bekendgemaakt: 6 tot en met 8 oktober in de Ifema Feria de Madrid. Het evenementencomplex van de Ifema deed tijdens de periode van de afgelaste Fespa dienst als het grootste noodziekenhuis voor coronapatiënten in Spanje. Het is een nare gedachte De langzame exit uit het coronatijdperk dreigt nog hobbelig te verlopen.