"Mijn kleinzoon is hier gestart zonder ervaring," vertelt oma trots, met een grote glimlach en met een kop koffie in de hand. Elke automobilist die de rotonde aan de Langerbruggestraat in Oostakker oprijdt (niet ver van de Gentse havenzone), heeft die enorme banner op het gebouw van de Graphius Group al gezien. Het is overigens met deze affichecampagne, de tweede al, dat Graphius zich bij het grote publiek bekend maakt als een drukker die aanwerft. Twee jaar geleden was dat nog niet het geval. "Zoiets deden we vroeger niet", zegt Ellen de Vuyst, HR-manager van Graphius. "Niemand zag ons en de mensen kenden ons gebouw niet. Ze wisten niet wie we waren. Dankzij de affiche zijn we zichtbaar vanop de rotonde, terwijl we vandaag ook iets meer aan 'storytelling' doen. Overigens, wanneer ik tegen mensen vertel waar ik werk, verwijzen ze vaak naar die fameuze affiche die vanop de rotonde te zien is". De affichecampagne gaat gepaard met een online campagne waarbij een filmpje van twee minuten de grootmoeder van Jules in beeld brengt terwijl ze met vriendinnen koffie drinkt en taart eet. Met trots vertelt ze dat haar kleinzoon bij Graphius carrière maakt, "een van de grootste drukkerijen van Europa". Vervolgens toont ze haar vriendinnen een mooi boek dat de drukkerij vervaardigd heeft met "exclusief papier recht uit Italië"... Het gesprek gaat voort over de knowhow van Graphius en maakt dan plaats voor de boodschap van Denis Geers, de CEO van de familiale drukkerijgroep: "Wil jij net als Jules ook bij Graphius werken? We bieden je een opleiding, een competitief salaris en toffe collega's".
...

"Mijn kleinzoon is hier gestart zonder ervaring," vertelt oma trots, met een grote glimlach en met een kop koffie in de hand. Elke automobilist die de rotonde aan de Langerbruggestraat in Oostakker oprijdt (niet ver van de Gentse havenzone), heeft die enorme banner op het gebouw van de Graphius Group al gezien. Het is overigens met deze affichecampagne, de tweede al, dat Graphius zich bij het grote publiek bekend maakt als een drukker die aanwerft. Twee jaar geleden was dat nog niet het geval. "Zoiets deden we vroeger niet", zegt Ellen de Vuyst, HR-manager van Graphius. "Niemand zag ons en de mensen kenden ons gebouw niet. Ze wisten niet wie we waren. Dankzij de affiche zijn we zichtbaar vanop de rotonde, terwijl we vandaag ook iets meer aan 'storytelling' doen. Overigens, wanneer ik tegen mensen vertel waar ik werk, verwijzen ze vaak naar die fameuze affiche die vanop de rotonde te zien is". De affichecampagne gaat gepaard met een online campagne waarbij een filmpje van twee minuten de grootmoeder van Jules in beeld brengt terwijl ze met vriendinnen koffie drinkt en taart eet. Met trots vertelt ze dat haar kleinzoon bij Graphius carrière maakt, "een van de grootste drukkerijen van Europa". Vervolgens toont ze haar vriendinnen een mooi boek dat de drukkerij vervaardigd heeft met "exclusief papier recht uit Italië"... Het gesprek gaat voort over de knowhow van Graphius en maakt dan plaats voor de boodschap van Denis Geers, de CEO van de familiale drukkerijgroep: "Wil jij net als Jules ook bij Graphius werken? We bieden je een opleiding, een competitief salaris en toffe collega's". Na de coronacrisis is 'employer branding' of je 'goede naam als werkgever' een krachtig aanwervingsinstrument geworden voor Graphius. De drukkerijgroep telt meer dan 500 medewerkers, verdeeld over de sites in Gent, Oostende, Brussel, Parijs en Londen. Voor de coronacrisis was de VDAB een partner die kandidaten voor de vacante functies naar de Graphius Group stuurde. "Nadien viel die bron droog. We kregen geen kandidaten meer, niet van interimkantoren en niet van de VDAB. We hebben dus onze aanpak moeten veranderen om meer kandidaten aan te trekken. Daarom zijn we van start gegaan met een rekruteringsprogramma en met het opleidingsprogramma 'Graphius Academy'. Sindsdien spreken we met de rekruteringscampagnes mensen aan die de grafische sector niet kennen", legt Ellen de Vuyst uit. "Vandaag hebben zowel bedrijven als de sector het moeilijk om de juiste profielen aan te trekken. Onze collega's in andere drukkerijen kampen met hetzelfde probleem. 'Employer branding' is voor ons dus erg belangrijk om op de arbeidsmarkt herkend te worden en om de juiste profielen aan te trekken. We spannen ons in opdat de mensen ons als een potentiële werkgever zouden zien en opdat ze zouden weten dat je bij ons een mooie carrière kunt maken." De 'employer branding' die zowat het midden houdt tussen marketing en HR, stelt een bedrijf in staat om zich van de concurrentie te onderscheiden. Volgens het rekruteringsbureau Robert Half is een goede naam als werkgever een manier om de bedrijfscultuur, zowel bij bestaande als potentiële werknemers, te versterken. Om zich als werkgever te profileren en om kandidaten aan te trekken, onderneemt Graphius ook een aantal initiatieven naar de buitenwereld toe. Bijvoorbeeld: deelnemen aan jobbeurzen, op de sociale media communiceren, geleide bezoeken organiseren, alternerend leren aanbieden, enzovoort. "We organiseren ook 'jobdagen' waarbij we de kandidaten gericht laten kennis maken met de vacante functie", voegt Ellen de Vuyst er nog aan toe. Wie uit een grafische school komt, heeft een profiel dat bijzonder gegeerd is in de grafische sector. "In Gent zijn er drie grafische scholen met wie we goede banden onderhouden om stages aan te bieden. We ontvangen ook leerlingen tijdens schoolbezoeken of tijdens een rondleiding", legt Ellen de Vuyst uit. "Maar omdat er almaar minder jongeren met een grafisch diploma afstuderen, zijn die erg gewild en vinden ze meteen werk. Daarom moeten we mensen uit andere sectoren zoeken om bij ons te komen werken."Om het personeelstekort te verhelpen, heeft Graphius de 'Graphius Academy' in het leven geroepen om mensen zonder grafische ervaring of kennis op te leiden. 'Geen ervaring? Geen probleem!' is overigens de slogan van de rekruteringscampagne van Graphius dat personeel met en zonder diploma aanwerft. "We hebben vier opleidingstrajecten uitgewerkt opdat iemand zonder ervaring toch een beroep zou kunnen leren. De leerling krijgt na de opleiding een diploma", legt Ellen de Vuyst uit. Dus zelfs zonder grafisch diploma kun je via een opleidingstraject, dat afhankelijk van het vak van enkele maanden tot een jaar duurt, op de werkplek een vak leren. "Dat geeft een bepaalde zekerheid omdat de opleiding op de arbeidsmarkt erkend wordt", stelt de Vuyst. De Graphius Academy blijkt een succes. In oktober 2022 heeft Graphius overigens zijn eerste diploma van machineoperator uitgereikt. En op het ogenblik volgen er nog vijf mensen binnen de Graphius Group een opleiding. "We bieden ook groeiperspectieven. Het is altijd mogelijk om na enkele jaren een ander vak te leren", geeft Ellen de Vuyst mee.Het is geen geheim dat de grafische industrie met een personeelstekort kampt en dat mensen aanwerven een probleem is. Volgens Ellen de Vuyst wordt dat gegeven nog versterkt door het negatieve imago van de sector. "We stellen vast dat almaar minder leerlingen voor een grafische opleiding kiezen, omdat die almaar minder aantrekkelijk wordt. Doordat scholen niet in nieuwe uitrustingen en nieuw lesmateriaal kunnen investeren, werken ze met erg oude machines. De leerlingen hebben dus geen realistisch beeld van de echte werkomgeving in een drukkerij en van wat het vak in de praktijk inhoudt. Wanneer ze bij ons een stage komen doen, zijn ze onder de indruk van het technologische aspect van onze machines die sterk geautomatiseerd zijn. En omdat ook papier erg duur geworden is, beschikken de grafische scholen maar over weinig drukpapier. De leerlingen leren dus niet op uiteenlopende dragers drukken." Daarom is het bijzonder moeilijk om als drukkerij kandidaten aan te trekken. "De mensen stellen zich een saaie job voor met veel handwerk. Maar het tegendeel is waar: er is een hoge graad van automatisering en het werk is allesbehalve saai." 'Employer branding' is niet alleen handig om kandidaten aan te trekken, maar ook om werknemers te motiveren en te behouden. "Intern is employer branding ook erg belangrijk om personeel te behouden", bevestigt Ellen de Vuyst. "Werknemers moeten beseffen dat het gras elders niet altijd groener is." Om die reden schuift Graphius werkzekerheid naar voren, wat een van de belangrijkste troeven als werkgever is. "De geschiedenis van de sector is er een van consolidatie, faillissementen, overnames... Dat is ook te merken in de cv's die ik krijg. Heel wat operatoren zoeken stabiliteit en werkzekerheid en dat kunnen we bieden", legt de Vuyst uit. "We communiceren ook over andere aspecten, zoals de prettige werkplek, de salarisvoordelen, ons moderne productieatelier, de mogelijkheid om je kennis door te geven wanneer je een expert in je vakgebied bent. Jongere medewerkers kunnen zo van collega's met meer ervaring leren." Nieuwe medewerkers op een goede manier onthalen, maakt ook deel uit van de goede naam die je binnen het bedrijf als werkgever hebt. "Dat is erg belangrijk", onderstreept Ellen de Vuyst. "Voor nieuwe medewerkers hebben we een onthaalbrochure ontworpen. De introductie is een belangrijk onderdeel van het beeld dat we als werkgever ophangen." Na twee jaar dragen de rekruteringscampagne van Graphius en de oprichting van de Graphius Academy vruchten. "We merken dat het aantal kandidaturen toeneemt", bevestigt Ellen de Vuyst. "Het gaat ook om betere kandidaten dan voordien want we trekken mensen aan die actief op zoek zijn naar een job."