Om de 'medeplichtigheid' van Europa aan het lot van het brandende Amazonegebied aan te klagen, hebben vijf militanten van Greenpeace een banner van 30 meter hoog opgehangen aan een gevel van het Berlaymontgebouw in Brussel. Bij de actie die op 11 september plaats vond, werden 14 verdiepingen van het gebouw van de Europese Commissie bedekt. Met een trompe-l'oeileffect suggereerde de banner een opening in het gebouw waardoor je op een brandend tropisch woud uitkeek. De bijhorende rook was afkomstig van rookgeneratoren die links en rechts van de banner door alpinisten van Greenpeace waren ontstoken. Een militante die bij Greenpeace verantwoordelijk is voor de landbouw- en boscampagnes, gaf uitleg: "De bosbranden in het Amazonegebied zijn ver weg, maar Europa gooit olie op het vuur: door soja en andere producten die uit de on...

Om de 'medeplichtigheid' van Europa aan het lot van het brandende Amazonegebied aan te klagen, hebben vijf militanten van Greenpeace een banner van 30 meter hoog opgehangen aan een gevel van het Berlaymontgebouw in Brussel. Bij de actie die op 11 september plaats vond, werden 14 verdiepingen van het gebouw van de Europese Commissie bedekt. Met een trompe-l'oeileffect suggereerde de banner een opening in het gebouw waardoor je op een brandend tropisch woud uitkeek. De bijhorende rook was afkomstig van rookgeneratoren die links en rechts van de banner door alpinisten van Greenpeace waren ontstoken. Een militante die bij Greenpeace verantwoordelijk is voor de landbouw- en boscampagnes, gaf uitleg: "De bosbranden in het Amazonegebied zijn ver weg, maar Europa gooit olie op het vuur: door soja en andere producten die uit de ontboste gebieden komen, te kopen is Europa medeplichtig aan de huidige vernietiging van het Amazonegebied en van andere ecosystemen". De milieu-NGO kan een beroep doen op een ploeg alpinisten die gespecialiseerd zijn in zulke wilde acties. 'Wild' omdat de actie zonder waarschuwing verloopt en er geen toestemming gevraagd wordt. De alpinisten kwamen heel vroeg in de ochtend in actie om het zeil op de 40 meter hoge gevel op te hangen. Volgens Greenpeace werd het bewuste zeildoek door Brandspot in Diegem gerealiseerd. Voor elke drukopdracht selecteert Greenpeace de drukkerij op basis van milieucriteria. "We kiezen voor de milieuvriendelijkste materialen en het zeildoek wordt zo veel mogelijk hergebruikt. Ook al is de prijs hoger, dan kiezen we altijd het product dat de minste milieuschade berokkent," zegt Anne-Françoise Moens, woordvoerster van Greenpeace. Die harde manier van afficheren heeft de verdienste gehad om de Europese Commissie te mobiliseren. Die gaat nu het publiek over de ontbossing raadplegen. Greenpeace heeft overigens de actie op de sociale media gezet en de gebruikers daarvan uitgenodigd om de online petitie - die tot 10 december op de website van Greenpeace staat - te ondertekenen. In Denemarken speelde het WWF met de deuren van een bus om op een creatieve manier het Deense publiek voor het uitsterven van diersoorten te sensibiliseren. " Telkens als deze bus stopt, sterft er een dier waarvan de soort met uitsterven bedreigd is". Dat was de pakkende boodschap op een bus die in september laatstleden gedurende drie weken door heel Denemarken reed. Volgens het WWF is de wereldwijde populatie van gewervelde diersoorten tussen 1970 en 2016 met 68% verminderd. Dat dieren over de hele wereld zo snel uitsterven, is te wijten aan de impact van de mens op de natuur. Om die boodschap uit te dragen, opteerde het WWF ervoor om een bus te bekleden met afbeeldingen van drie met uitsterven bedreigde diersoorten: een gorilla, een tijger en een orang-oetan. Telkens als de deuren van de bus opengingen, werden de dieren aan het oog onttrokken. Met die originele campagne wou het WWF de bevolking ook nog een andere boodschap meegeven: willen we onze ecologische voetafdruk verkleinen, dan moeten we ook over onze eigen transportmiddelen nadenken.