Igepa-chauffeur Marc Decaigny belevert zijn Gentse klanten tegenwoordig met een gloednieuwe Scania Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). In het design van de vrachtwagen kreeg de skyline van de Arteveldestad een prominente rol toebedeeld. Het is meteen de eerste plug-in hybride elektrische vrachtwagen in de vloot van de groothandel. Igepa Belux heeft een veertigtal vrachtwagens in gebruik. De nieuwe distributiewagen werd voorgesteld ...

Igepa-chauffeur Marc Decaigny belevert zijn Gentse klanten tegenwoordig met een gloednieuwe Scania Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). In het design van de vrachtwagen kreeg de skyline van de Arteveldestad een prominente rol toebedeeld. Het is meteen de eerste plug-in hybride elektrische vrachtwagen in de vloot van de groothandel. Igepa Belux heeft een veertigtal vrachtwagens in gebruik. De nieuwe distributiewagen werd voorgesteld tijdens een persmoment bij Top Copy Green in de Sint-Pietersnieuwstraat in Gent. Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit van de stad Gent, feliciteerde Igepa met de investering. Om werk te maken van een meer duurzame stadslogistiek is de samenwerking met private spelers als Igepa belangrijk, stelde Watteeuw. "Dit is een tussenstap naar full electric", duidde de schepen. "We zijn trots om onze eerste plug-in hybride elektrische vrachtwagen te verwelkomen", zegt Dirk Salens, de CEO van Igepa Belux. "Bedrijven dienen zelf het heft in handen te nemen en niet te wachten op overheden. Door te investeren in innovatieve transportoplossingen willen we niet alleen onze ecologische voetafdruk verminderen, maar ook een positieve impact hebben op de gemeenschappen waarin we actief zijn." Voor de groothandel past deze investering in het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf. Igepa Belux, met hoofdkantoor in Aalter, streeft ernaar om CO2-neutraal te worden voor de activiteiten in eigen beheer tegen 2030. Volgens Salens zal de impact van de investering in de Scania PHEV geëvalueerd worden na zes maanden. De initiële investeringskost is hoger in vergelijking met een klassieke vrachtwagen maar die meerkost zou gecompenseerd moeten worden door een lagere total cost of ownership (TCO). Vanaf eind dit jaar zet Igepa in samenwerking met Vanheede Environment Group een belangrijke stap in de verdere optimalisatie van de transportbewegingen. De vrachtwagens keren niet langer leeg terug naar hun vertrekplaats. Het is de bedoeling dat de materialenkringloop gesloten wordt door bij de beleverde klanten restafval op te halen dat circulair verwerkt zal worden bij Vanheede. "We starten daarmee in december, de vergunningen zijn in orde", bevestigt Dirk Salens.