Sinds de eerste European Sign Expo (ESE) zeven jaar geleden plaats vond, hebben producenten van signs en experts in de visuele communicatie niet alleen kunnen zien hoe moderne technologische ontwikkelingen in elkaar vloeien, maar hebben ze ook zicht gekregen op internationale trends waarop ze zich kunnen inspireren om hun bedrijfsactiviteiten te vernieuwen. Bezoekers aan de ESE maken kennis met uiteenlopende vormen van innovaties - van het etsen en graveren van beletteringen over de productie van 3D-signs tot het gebruik van niet voor de hand liggende media.
...

Sinds de eerste European Sign Expo (ESE) zeven jaar geleden plaats vond, hebben producenten van signs en experts in de visuele communicatie niet alleen kunnen zien hoe moderne technologische ontwikkelingen in elkaar vloeien, maar hebben ze ook zicht gekregen op internationale trends waarop ze zich kunnen inspireren om hun bedrijfsactiviteiten te vernieuwen. Bezoekers aan de ESE maken kennis met uiteenlopende vormen van innovaties - van het etsen en graveren van beletteringen over de productie van 3D-signs tot het gebruik van niet voor de hand liggende media.Volgens KBV Research, zal de internationale markt voor digitale signs (digitale informatie- en reclameborden) in 2024 goed zijn voor een omzet van 29,8 miljard dollar, terwijl meer bepaald de Europese markt tot dan een groei van bijna 12% zou kennen. Dit is dus het ideale moment om eventuele marktkansen te verkennen en om te achterhalen hoe die groei aangevuurd kan worden. Dat kan bijvoorbeeld op de European Sign Expo die van 24 tot 27 maart 2020 gelijktijdig met de Fespa in Madrid loopt.We zien dat signs almaar sterker ingeburgerd raken als een voorziening waar in de vormgeving van architecturale ruimtes van meet af aan mee rekening wordt gehouden. Je hoeft alleen maar even door de recent geopende luchthaven van Istanboel te struinen om de kracht te ervaren van een ruimte die ontworpen is om signs te integreren.De hal bevat 1.000 m2 led-displays, met inbegrip van een 300 meter lange, gebogen led-gevel die de bezoekers door de duty free area leidt en die door de Bosporus geïnspireerd is. Het resultaat oogt slank en ultramodern en wekt de lichte en heldere atmosfeer op die nodig is om de klanten naar de meer dan 70 taksvrije winkels te lokken. Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom merken bereid zijn om te investeren in promotiemiddelen met zulk een impact - en dit op een moment waarop het bij de andere media, ook de online media, dringen is.Naarmate de concurrentie op de markten almaar harder wordt, moeten merken zich meer dan ooit inspannen om een geweldige eerste indruk te maken en belangstelling op te wekken. De klassieke belettering, historisch gezien een van de eerste contactpunten van de klanten met een merk, evolueert. We merken dat ontwerpers meer oog krijgen voor letters met een lager profiel, zonder boord en met een doeltreffende verlichting. Daarmee willen ze een helder, gesofisticeerd en tegelijk herkenbaar imago in het leven roepen. Bezoekers aan de European Sign Expo zullen met de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van materiaal en productieprocessen kennis kunnen maken waarmee het mogelijk wordt om de esthetiek van de ontwerpen nog sterker te benadrukken.We zien ook innovaties in alle mogelijke 3D-signs opduiken naarmate de verschillende en uiteenlopende technologieën voor het ontwerp, de productie en de installatie ervan evolueren. Merken willen maar wat graag nieuwe manieren met een sterke impact uitproberen en hun zichtbaarheid met 3D-signs vergroten. Dat biedt lucratieve mogelijkheden voor signproducenten die bereid zijn om hun grenzen te verleggen.Een van de belangrijkste taken voor interieurontwerpers die uiteenlopende ruimtes onder handen moeten nemen - van hotels en restaurants over tankstations tot kunstgalerijen - bestaat erin om de klant langer in het gebouw te doen blijven. En om een functionele omgeving te creëren die een maximale gebruikersbeleving oplevert. Interieurontwerpers moeten dus inventieve manieren bedenken om klanten ertoe aan te zetten langer te blijven en dus meer uit te geven. Een goed voorbeeld daarvan is het partnership tussen Clear Channel en de Stonegate Pub Company, waarbij 150 speciaal ontworpen schermen in Engelse pubs en bars geïnstalleerd zullen worden. Een van de toepassingen van die schermen bestaat erin om de drankgelegenheden in kwestie tot kunstgalerijen om te toveren door werk van jonge, plaatselijke kunstenaars te tonen via een samenwerking met de Prince's Trust.De signtechnologie kan ook gebruikt worden om echt veelzijdige ruimtes te creëren. Bedrijven zoals EFKA hebben daarin een pioniersrol gespeeld met producten zoals lichtbakken en met textiel beklede frames. Die producten kunnen met verbluffende effecten gebruikt worden om ruimtes in te delen of wanden te versieren. En dankzij de vooruitgang op het vlak van aluminium frames zijn zulke frames in alle mogelijke maten beschikbaar en kunnen ze langs één of twee kanten boodschappen dragen. En uiteraard kunnen de signs zelf verwisseld worden.Van bijzonder belang voor professionele interieurontwerpers die de beurs in Madrid bezoeken, is Printeriors. Daar vinden ze een uniek overzicht van zowel in- als outdoor decortoepassingen op basis van erg uiteenlopende technieken. En omdat de technieken om signs te vervaardigen een almaar grotere waaier van interieurdesigns mogelijk maken, zijn de mogelijkheden zo goed als eindeloos.Niemand kan nog de ogen sluiten voor de impact van de digitale wereld op ons leven. En ook de sector van de signs ontsnapt daar niet aan. Digitale signs bieden adverteerders nu een hele reeks van voordelen, van een verlichting op maat tot het zogenaamde 'smart data tracking' en de mogelijkheid om met real-time content heel precieze doelgroepen te bereiken. Dat is de weg naar de nieuwste ontwikkelingen in de marketingtechnologie en stelt merken in staat om heel gerichte, flexibele en veelzijdige toepassingen te gebruiken die bewezen hebben dat ze de verkoop doen stijgen. Met de digitale signs hebben merken nu een pracht van een instrument in handen waarmee ze flexibel de juiste opties op het juiste moment kunnen kiezen. Daarbij kunnen ze ervoor kiezen om verscheidene voordelen uit te spelen - zoals de toegevoegde realiteit of de NFS-tags (Near Field Communication) - of om tijdens korte periodes promoties aan te bieden (de zogenaamde 'flash sales'). En dat zijn maar enkele voorbeelden.Dankzij wifisensoren kunnen merken ook via analysesystemen anonieme gegevens verzamelen om te kijken hoe doeltreffend een bepaalde reclame is. Daarmee lijkt de heilige graal om de ROI (het rendement op een investering) te berekenen, binnen handbereik. En er valt wat voor te zeggen dat het uiteindelijke voordeel van de gegevensverzameling erin bestaat adverteerders het vermogen te geven om media zo in te zetten dat die de memorabele, overrompelende en 21e-eeuwse gebruikersbeleving opwekken die bedrijven maar wat graag willen bieden.De tijden zijn nooit zo boeiend geweest voor producenten van signs en voor experts in de visuele communicatie. Dankzij de technologische vooruitgang worden het aanbod en de veelzijdigheid van de toepassingen almaar groter. Sign Expo Europe 2020 brengt die mogelijkheden tot leven: meer dan 80 exposanten tonen de recentste innovaties en inspireren de bezoekers om met niet-geprinte signs nieuwe inkomstenbronnen aan te boren.Voor meer informatie over de 'European Sign Expo' en om u als bezoeker in te schrijven, gaat u naar www.europeansignexpo.com en gebruikt u de code ESEM201 voor een gratis toegang tot de beurs.