RetailDetail Food Congress

Op de tweede beursdag, 24 oktober, organiseert RetailDetail in samenwerking met Packaging Innovations 2019 de tweede editie van het RetailDetail Food Congress.
...

Op de tweede beursdag, 24 oktober, organiseert RetailDetail in samenwerking met Packaging Innovations 2019 de tweede editie van het RetailDetail Food Congress."Er ontstaat een nieuw foodecosysteem waarin retailers, fabrikanten en dienstverleners naar samenwerking zoeken om de consument beter te bedienen", aldus organisator Easyfairs in een toelichting. "Het RetailDetail Food Congress spot de trends in de voedingssector met aandacht voor productinnovaties & trends, verpakkingsdesign, digitalisering, logistiek, e-commerce, last-mile, etnomarketing en blurring... Foodprofessionals uit binnen- en buitenland delen hun visie."Onder de sprekers onder meer Chris Van Hoof, general manager van OnePlanet Research Center en vicepresident R&D bij Imec. Dat laatste instituut houdt zich bezig met nanotechnologie en digitale technologieën voor precisiegezondheid, precisievoeding en precisievoedselproductie.Het congres start om 8.30 uur en sluit af met een afsluitdrink en netwerking. Voor het concrete programma zie www.empack.be.Tijdens Packaging Innovations zijn - als een van de eerste vakbeurzen ter wereld - de verpakkingsontwerpen te zien die in de prijzen zijn gevallen tijdens de mondiale Pentawards: met meer dan 2000 inzendingen uit vijf continenten en 54 landen een van 's werelds meest prestigieuze verpakkingswedstrijden. De prijzen hiervan werden op 12 september in Londen uitgereikt. De tentoonstelling van de winnaars bevat designs uit vijf hoofdcategorieën: Body, Beverage, Food, Luxury en andere markten.Naast de winnaars van Pentawards, heeft Packaging Innovations ook een conferentieprogramma georganiseerd met internationale en nationale keynote sprekers. "Deze wereldwijd bekroonde packaging designgoeroes en pioniers delen hun ervaringen, geven een kijk op de toekomst en hoe men het aanpakt om daarvoor innovatieve verpakkingen te ontwikkelen. Een unieke kans om te weten te komen waar zij hun inspiratie vinden en hoe zij innovatie toepassen op hun producten."Daarnaast kunnen bezoekers deelnemen aan een innovatietour. Deze leidt langs door standhouders ingezonden innovaties die kans maken op een jury- en/of publieksprijs. Een professionele jury reikt daarbij de Innovation Award uit en een onlinewedstrijd bepaalt wie de publieksprijs wint.Igepa organiseert tot slot een Beelite Innovation Award Exhibition. BEElite is een duurzaam honingraatpaneel voor POS-toepassingen. Samen met Igepa daagde BEElite alle creatieve print- en snijbedrijven uit om grensverleggende toepassingen te ontwikkelen met dit ecologisch materiaal. Nu zijn de winnaars te zien aan de ingang van Empack.Uiteraard zetten ook de standhouders hun beste beentje voor op Empack. Om een idee te krijgen van het aanbod, volgt nu een klein selectie van nieuws dat zij ons hebben doen toekomen.Espera zet onder meer de Espera Nova in het zonnetje. Met dit systeem kunnen verpakte producten in één lijn worden gewogen, geprijsd en geëtiketteerd.Op een gebruikersscherm kan de gebruiker kiezen uit drie verschillende cameraperspectieven. Op die manier krijgt hij een 360° overzicht van de hele productie en de realtime status van het prijs-etiketteersysteem. Dat betreft zowel de output van de productie, de resterende levensduur van de machine als de planning van de onderhoudssessies.Bovendien kunnen printers zowel aan de boven als aan de onderkant van de lijn worden aangepast aan de eisen die aan een productie gesteld worden. Ook stelt het modulaire systeem de gebruiker in staat om een keuze te maken uit verschillende aanbrengsystemen, afhankelijk van het te etiketteren product. Zo kan gekozen worden tussen een systeem dat het etiket op de verpakking drukt en een die het etiket met lucht op etiket blaast als het om extra gevoelige producten gaat.Speciaal voor producten met afwijkende vormen, skinverpakkingen of flowpacks kan de Nova worden uitgerust met een nieuwe 3D-camera die geïntegreerd is in het prijs-etiketteersysteem.Stand: B004Topa Packaging komt met de Fiber film & Fiber wrapper naar Mechelen. Deze wikkelfolie en dispenser moeten operators zowel tijd als fysieke kwalen besparen. "Met deze wikkelfolie hebben we bij grote logistieke operaties besparingen op verbruik tot soms wel 50 procent aangetoond", aldus Topa. Doordat de folie dunner is en voorzien is van versterkte draden waardoor hij over een grotere rekkracht en holding force beschikt, wordt de palletlading met aanzienlijk minder folie steviger vastgezet." Daarnaast is de Fiber wrapper volgens Topa een ergonomisch alternatief voor traditionele dispensers. "Hij is vele malen lichter en rolt ook veel vlotter af."Ook toont Topa haar ruime assortiment ecologische alternatieven aan beschermingsmateriaal in verzendverpakkingen in die minder beschermingsmateriaal vereisen, biologische afbreekbaar zijn en meerdere toepassingen kennen.Verder presenteert Topa de duurzaamheidscheck voor transportverpakkingen. Centraal staat daarbij volgens Topa welk product de leverancier wil verzenden, wat de transportweg is en hoeveel producten een bedrijf per dag/maand verstuurt. "Hierbij richten we ons op duurzame materialen zoals papieren plakband, lucht en papieren beschermmaterialen en het verminderen van verbruik."Stand: C045Bij Rycobel is diverse testapparatuur te zien. Zo heeft het bedrijf een testmethode ontwikkeld voor de recent gelanceerde Amazon ISTA 6-Amazon richtlijn. Deze is door webretailer Amazon ontwikkeld voor producten die in hun eigen verpakking oftewel zonder omdozen worden verstuurd. Het gaat om richtlijnen waaraan verpakkingen moeten voldoen die door leveranciers van Amazon worden geleverd. Kenmerken waarop verpakkingen worden getest zijn bijvoorbeeld vallen, schokken en compressie tijdens transport.Daarnaast heeft Rycobel een test in huis die de bestendigheid van coderingen op geneesmiddelen moet weergeven. Oftewel hoe lang blijft een (serialisatie)code zichtbaar als je er een x-aantal maal overheen wrijft.Stand: D044Jowat, producent van industriële lijmen, komt met Jowat-Toptherm 852.00 naar Meche-len. Volgens de fabrikant gaat het om een moderne PO (po-lyefine) hotmelt met universele karakteristieken. "Dit is te danken aan een brede adhesie, het lagere verbruik en betrouwbare verlijming op de meeste karton- en papierkwaliteiten. Vergeleken met andere standaard PO hotmelts, die beschikbaar zijn in de markt, imponeert de Jowat-Toptherm 852.00 met diverse karakteristieken: het mooi afsnijden aan de spuitkop, een zeer snelle hechting, stabiel van kleur bij het smelten, het voorkomen van verkolen en van het vormen van residu's die de sp-uitkop verstoppen, verminderde uitvaltijden en levensduur van machines die algemeen wordt verlengd, de uitstekende thermische stabiliteit die het vormen van onaangename geuren voorkomt en certificering voor voedselverpakkingen volgens de Amerikaanse FDA richtlijn 175.105 en de EU verordening 10/2011Stand: C048Scott Automation, voorheen Alvey, is gespecialiseerd in op maat gemaakte industriële automatisatie-projecten. De projecten situeren zich binnen het domein van palletisatie, distributiesystemen en industriële software."Elke installatie vervult specifieke behoeften: capaciteiten, aard van het product en het kan gaan over multilijn of single lijn palletisatie of een combinatie van beide", aldus Scott. "De meeste vormen van orderpicken behoren tot de projecten van Scott Automation."Scott Automation, met vestigingen in Benelux, Frankrijk, UK en Tsjechië, heeft naar eigen zeggen binnen zijn marktdomein een stevige reputatie opgebouwd. "Gourmand, Pfizer, Lamb Weston Meijer, Bpost, Burts Potato Chips, Clarebout, Jacobs Douwe Egberts, Farm Frites en Vandemoortele zijn enkele namen van klanten die gebruik maken van Scott Automation systemen."Stand B035Volgens merk- en verpakkingsontwerpbureau Design Republic heeft ieder product het in zich om glorieus te worden. Design Republic is een van de standhouders van de parellelbeurs van Empack, Packaging Innovations. "Onze grootste kracht is om creativiteit te combineren met een down-to-earth houding, resulterend in een eigentijds, aantrekkelijk ontwerp dat alle mogelijkheden heeft om 'glorieus' te worden. We hebben een persoonlijke aanpak voor elk project, maar wat de gekozen aanpak ook is, in het hart ligt altijd dezelfde filosofie: creativiteit die verkoopt. Daarbij is de basis voor een goed project een competitieve analyse."Stand: PI 16