We zwaaien het jaar uit met bemoedigende cijfers over onze economie. De Nationale Bank ziet de Belgische economie in het vierde kwartaal van 2023 groeien met 0,3 procent. Op jaarbasis groeit onze economie dit jaar met 1,4 procent. Het zijn vooral de consumenten en bedrijven die de groei onderstutten. De bouw en de industrie hebben het moeilijk terwijl de overheid het geld laat rollen. De noodzakelijke sanering van de overheidsfinanciën zal voor na de verkiezingen zijn. Ondertussen staat onze concurrentiekracht meer en meer onder druk. Peter Vanden Houte, de hoofdeconoom van ING België, ziet het Belgische BBP in 2024 met 0,7 procent groeien. Net iets beter dan de...

We zwaaien het jaar uit met bemoedigende cijfers over onze economie. De Nationale Bank ziet de Belgische economie in het vierde kwartaal van 2023 groeien met 0,3 procent. Op jaarbasis groeit onze economie dit jaar met 1,4 procent. Het zijn vooral de consumenten en bedrijven die de groei onderstutten. De bouw en de industrie hebben het moeilijk terwijl de overheid het geld laat rollen. De noodzakelijke sanering van de overheidsfinanciën zal voor na de verkiezingen zijn. Ondertussen staat onze concurrentiekracht meer en meer onder druk. Peter Vanden Houte, de hoofdeconoom van ING België, ziet het Belgische BBP in 2024 met 0,7 procent groeien. Net iets beter dan de 0,3 procent van de eurozone. Vanden Houte verwacht een tijdelijke inzinking van onze economie in de eerste jaarhelft, gevolgd door herstel in het tweede semester. "In de meeste Westerse landen is de arbeidsmarkt door de demografische evolutie structureel krapper geworden, wat bedrijven doet aarzelen grote herstructureringen door te voeren. Ook zal de dalende inflatie geleidelijk aan de koopkracht verbeteren. Deze factoren betekenen dat de consumptie minder dynamiek zal verliezen dan in eerdere recessies", stelt de hoofdeconoom. Voor de grafische branche was 2023 een moeilijk jaar. In ons jaaroverzicht (zie blz. 10) blikken we terug in vijf thema's in woord en beeld. Consolidatie en generatieve artificiële intelligentie (AI) zijn voor mij de trends van het jaar. We zagen de verder oprukkende consolidatie bij de grafische productiebedrijven én bij de toeleveranciers. Net voor het afsluiten van dit nummer kwamen de Zwitserse familiebedrijven Müller Martini en Hunkeler met het nieuws dat de twee machinebouwers, gespecialiseerd in afwerkingsoplossingen, werken aan een fusie. Müller Martini AG neemt Hunkeler AG over. "De grafische sector verandert voortdurend en vraagt regelmatig om nieuwe innovaties. Door de belangrijkste componenten van de twee bedrijven, zoals personeel, expertise en technologie, te combineren, kunnen we onze wereldwijde klantenkring in de toekomst nog beter bedienen met innovatieve oplossingen", zegt Bruno Müller, de CEO van Müller Martini. Het is een logische stap voor de twee Zwitserse bedrijven die al sinds decennia samenwerken. Hunkeler werd in 1922 opgericht, Müller Martini in 1946. Hans Müller, een ingenieur mechanica, werkte voor Hunkeler vooraleer hij in 1946 zijn eigen bedrijf oprichtte. De Zwitserse knowhow is in de grafische sector veelbetekenend. Dat blijkt ook uit het verslag van de VIGC-studiereis naar het Alpenland (zie blz. 22). Al worstelt de Zwitserse maakindustrie met dezelfde kwalen als de Belgische: hoge loonkosten, schaars technisch talent, een kleine (veeltalige) thuismarkt, enzovoort. In dat klimaat is het cruciaal om in te zetten op innovatieve oplossingen. Veel innovatie- en groeipotentieel zit er in de wereld van Print On Demand (POD). Onze redactie dook in de technologie en stelt vijf productcategorieën voor die de sterkhouders kunnen zijn voor Print On Demand (zie blz. 18). Met de huidige digitale technologieën zijn de personalisatiemogelijkheden eindeloos. Laat de AI-technologie los op je applicatie en misschien kom je zo tot innovaties die je rendabel kan vermarkten. We zijn benieuwd. De redactie wenst u veel leesplezier met deze eindejaarseditie en fijne feestdagen. Tot volgend jaar!