In de vijf tentoonstellingszalen van Vinexpo waren de Franse wijnen uiteraard sterk vertegenwoordigd, maar ook wijnen uit andere landen tekenden present. Opvallend was ook de sterke aanwezigheid van gedistilleerde dranken en crafts, met een waaier producten van hard tea tot drankjes op basis van rum die door zowel kleine distilleerderijen als bekende merken aangeboden werden. De drinkgewoontes evolueren echter en dat merken we in de creativiteit die zowel uit de inhoud als uit de verpakkingen spreekt.
...

In de vijf tentoonstellingszalen van Vinexpo waren de Franse wijnen uiteraard sterk vertegenwoordigd, maar ook wijnen uit andere landen tekenden present. Opvallend was ook de sterke aanwezigheid van gedistilleerde dranken en crafts, met een waaier producten van hard tea tot drankjes op basis van rum die door zowel kleine distilleerderijen als bekende merken aangeboden werden. De drinkgewoontes evolueren echter en dat merken we in de creativiteit die zowel uit de inhoud als uit de verpakkingen spreekt. Het is geen verrassing dat de generatie van de boomers, de mensen van 55 jaar en ouder, in Frankrijk bijna de helft van de wijndrinkers vertegenwoordigt. Zij drinken vaker wijn dan de andere generaties: 33 procent van hen zegt minstens drie à vijf keer per week wijn te drinken. Het gaat dan vooral om rode wijn die bij de maaltijd gedronken wordt en die deel uitmaakt van het gewone boodschappenlijstje. Ze geven ook meer dan jongeren de voorkeur aan van nature zoete wijnen. Dat maakt van de boomers de onbetwiste doelgroep van de retail. Dat blijkt uit een onderzoek door Wine Paris & Vinexpo Paris met IWSR en Wine Intelligence over het verbruik van wijn in Frankrijk volgens de generaties. De generatie Z en de millennials, de 18- tot 39-jarigen, vertegenwoordigen 28 procent van de wijndrinkers in Frankrijk. Voor hen heeft het drinken van wijn een feestelijk karakter dat ze met vrienden en familie willen delen. De generatie Z op zich is goed voor 49 procent van de uitgaven in bars en cafés. Nieuwigheden ontdekken is belangrijk voor hen. Ze hebben nog geen gevestigde gewoontes en willen nieuwe smaken leren kennen. Ongeveer 50 procent van hen koopt wijn bij onlinewinkels. In tegenstelling tot de boomers is het kleurenpalet van die leeftijdsgroep mooi in evenwicht met een voorkeur voor witte en zoete wijnen. De overtuigingskracht van de etiketten en labels is belangrijk voor hen: meer dan 50 procent heeft oog voor het AB-label. Dat is het label dat het meest tot de aankoop van wijn aanzet. Die consumenten waarderen in grote mate de nieuwe gedistilleerde dranken en cocktails die in alle mogelijke vormen aangeboden worden. De generatie X, de leeftijdsgroep van 40 tot 54, vertegenwoordigt 25 procent van de wijndrinkers in Frankrijk. Het is die doelgroep die overal een middenpositie inneemt. Deze generatie gaat het liefst naar de wijnhandelaar en koopt via dat circuit 44 procent van haar wijnen aan. Hun wijnvoorkeuren sluiten nauw aan bij die van de jongeren met een vrij goed evenwicht tussen rode, witte en rosé wijnen. Hoewel de generaties in hun gedrag van elkaar verschillen, delen ze allemaal het genot dat ze aan wijn beleven. In Frankrijk blijven levenskunst en wijn een link tussen de generaties met als kernbegrippen traditie en ontdekking. Wijn in blik wordt 'trendy'. En dat aanbod neemt hoe langer hoe meer een prominente plaats in de winkelrekken in. Star Alliance in Avignon is het enige bedrijf in Frankrijk dat 5000 blikken per uur vult. Zestig wijnbouwers stellen hun vertrouwen in het bedrijf en leveren hun wijn met tankwagens aan. Zoals La Robe du Vin, een jonge start-up die twaalf wijnen in blik aanbiedt. Met de QR-code op het blik kan de consument de herkomst van de wijn achterhalen, een interview met de wijnbouwer lezen of krijgt hij degustatietips ... Rosé in blik is populair, vooral de roséwijnen uit de Languedoc en de Provence. Voorbeelden zijn het domein La Provenquière met zijn Péché Coquin in een blik van 25 cl - om onderweg te drinken - en de Maitres Vignerons de Saint Tropez met Nomad83. Kiss of Wine ten slotte schuift zes kleine wijnbouwers naar voren die het waard zijn om 'ontdekt' te worden. De glazen fles ondergaat op haar beurt een verregaande metamorfose. De wodka 'Le Philtre' bijvoorbeeld wordt aangeboden in een fles van 70 cl die door haar bizarre vormen opvalt, terwijl de kleur van het glas van fles tot fles verschilt. Die fles wil zowel milieuvriendelijk als feestelijk zijn en wordt uit gerecycled glas vervaardigd door een Italiaanse glasfabrikant die ermee akkoord gaat om ook het glasgruis dat gewoonlijk weggegooid wordt, weer te smelten. Het concept is bedacht door Charles Beigbeder, de broer van de schrijver Frédéric Beigbeder. 'La bouteille qui cartonne' is het Franse merk dat gebruik maakt van de fles van Frugalpac die uit vezelmateriaal met een binnenbekleding bestaat. De wijndistributeur 'Somewhere in Provence' heeft een miljoen euro in een vullijn geïnvesteerd die onlangs opgestart werd. "We zijn het eerste Franse afvulbedrijf dat met de fles Frugal werkt. En onder de merknaam 'La bouteille qui cartonne' bieden we een gamma witte, rosé en rode wijnen aan van minder dan 10 euro," legt directeur Thomas de Lagarde uit. Het idee is om een Franse kwaliteitswijn, bio of met het HVE-certificaat, aan te bieden waarvan ook de verpakking zo milieuvriendelijk mogelijk is. Het omhulsel van 76 gram wordt in Engeland vervaardigd uit gerecycled karton. De binnenbekleding bestaat uit een erg dunne aluminium film van minder dan 5 gram. La Green Gen Bottle is de fles die door het cognacmerk A. De Fussigny gebruikt wordt. De fles die door een start-up uit Toulouse ontworpen en ontwikkeld is, wordt in Frankrijk geproduceerd en bestaat uit een combinatie van linnenvezels en een biologische hars. De linnendraden worden in een cilindervorm geweven en vervolgens met de hars doordrenkt om het stevige en waterdichte omhulsel van de fles te verkrijgen. De fles weegt maar 85 gram, tegenover minstens 700 gram voor een klassieke cognacfles. Het etiket is op zijn beurt in een natuurlijk polymeer vervaardigd dat biologisch afbreekbaar is en in water oplost. Maresanto, een Sloveens bedrijf, bottelt zijn wijnen in glazen flessen die in de zee een natuurlijk verouderingsproces hebben ondergaan. De decoratie in de vorm van schelpjes krijg je erbij. Kweichow Moutai, de Chinese producent van Moutai, een gedistilleerd drankje op basis van sorghum bottelt zijn alcohol in kartonnen brikflessen. Het drankje is bestemd voor Korea waar die verpakking om zijn grote bestendigheid tegen schokken en warmte geprezen wordt. Door een slim design oogt de verpakking als glas. Ook de drankstaaltjes ondergaan een gedaanteverandering. TubeBottling uit Saint-Emilion heeft zich gespecialiseerd in het verpakken van wijnen in 'tubes'. Die glazen tubes van 100 ml vormen een individuele verpakking zodat mensen met grote wijnen kennis kunnen maken. Op die manier kunnen de wijndomeinen goedkoper staaltjes aanbieden, kunnen wijnhandelaars degustatie- of cadeaukoffertjes met een kwaliteitsgarantie samenstellen, en kunnen restauranthouders wijnen per glas schenken. Met de wijnzak of nog de bag in box is een nieuwe manier om wijn te tappen, gegroeid. Ma petite carafe is een professionele wijndispenser 'made in France' die tegelijk bio en technologisch is. Met deze hoogwaardige dispenser kun je wijn in een karaf of een fles tappen, om mee te nemen of om ter plaatse te drinken. De wijnen zijn verpakt in milieuvriendelijke en hervulbare verpakkingen, met name zakken in PP. De vullingen houden tot acht weken na opening de kwaliteit van de wijn constant en beperken zo de voedselverspilling. Concreet bespaart elke dispenser van Ma petite carafe gemiddeld 1.600 flessen ofwel 270 kisten van 6 flessen. De dispenser van D-Vine, een bedrijf uit Nantes, is dan weer bedoeld om meer bepaald grand cru's te tappen. Met een NFC-chip kan de dispenser wijnen per glas en op de juiste temperatuur schenken. De wijnen zijn verpakt in flacons, een term die de ondernemers aantrekkelijker in de oren klinkt dan 'tubes'. De dispenser is meer bepaald bedoeld voor luxe- en sterrenrestaurants. Ten slotte ook een innovatie bij de bag in box zelf. Bibaxe is een gebrevetteerde innovatie van de Vignoble Marchais. De kartonnen doos met een zak in PP getuigt van een bijzonder goed ontwerp: een gebruiksvriendelijke verpakking van 3 liter, voor eenvoudige wijntjes en wijntjes die je met vrienden drinkt. "Met Bibaxe willen we de aankoop van wijn 'eenvoudig' maken en mikken we op de jongeren. Wijn die je vanuit de box deelt, ideaal voor een gezelschap vanaf vier en die je tijdens een feestelijk moment in het midden van de tafel zet," legt Philippe Marchais uit. De zak en de doos, in FSC-karton dat met plantaardige inkt bedrukt is, zijn gemakkelijk van elkaar te scheiden. Nadat de box geopend is, wordt hij omgekeerd om de wijn te tappen terwijl hij de tafelgenoten toch alle ruimte laat om met elkaar te spreken. Vandaag tonen zelfs AOC-wijnen interesse voor die oplossing. Het concept past helemaal bij deze tijd en zal wellicht volgende zomer ook al in onze supermarkten te vinden zijn.