Na 75 jaar worden opnieuw flessen Trappist Westvleteren mét etiket verkocht. De labels worden gedrukt bij Interlabel in Aarschot. Trappist Westvleteren was lang het enige bier met een fles zonder etiket. Jarenlang stond alle wettelijk verplichte informatie omtrent de bieren en de producent vermeld op de kroonkurken. Sinds 13 augustus worden opnieuw flessen Trappist Westvleteren met etiket verkocht. "In de voedingswereld is er een algemene trend om de consumen...

Na 75 jaar worden opnieuw flessen Trappist Westvleteren mét etiket verkocht. De labels worden gedrukt bij Interlabel in Aarschot. Trappist Westvleteren was lang het enige bier met een fles zonder etiket. Jarenlang stond alle wettelijk verplichte informatie omtrent de bieren en de producent vermeld op de kroonkurken. Sinds 13 augustus worden opnieuw flessen Trappist Westvleteren met etiket verkocht. "In de voedingswereld is er een algemene trend om de consument zo volledig mogelijk te informeren", stelt broeder Godfried, de prior van de Sint-Sixtusabdij. "Voor bieren bestaat er geen wettelijke verplichting om de volledige ingrediëntenlijst en de voedingswaarden te vermelden. Toch werd intern beslist om dit wel te doen en over te gaan tot een herintroductie van de etiketten. Het was immers onmogelijk om al die informatie op de kroonkurk te plaatsen." De monniken kozen voor een labelontwerp dat zoveel mogelijk aansluit bij de vertrouwde look & feel. "De etiketten zijn als het ware gestileerde afbeeldingen van de kroonkurken. Er zijn drie etiketversies, één voor elk van de drie trappistenbieren van de Abdij van Westvleteren. De basiskleuren van de kokardes stemmen overeen met de alombekende kleur van de kroonkurken, groen voor de Blond, blauw voor de 8 en geel voor de 12", zegt broeder Godfried. "Het traditionele beeld werd zo weinig mogelijk aangetast. Wanneer bijvoorbeeld de flessen in de krat staan, zijn de labels zo geplaatst dat ze niet te zien zijn, maar enkel de klassieke, donkere flessen met de kenmerkende ring met het reliëfopschrift Trappistenbier". Op de etiketten staan naast de naam van het bier en de wettelijk verplichte vermeldingen, symbolen en allergenen ook de volledige ingrediëntenlijst in drie talen, de energiewaarden, het logo met wapenschild van de Sint-Sixtusabdij en een QR-code die verwijst naar de website met de volledige voedingswaardentabel. Het labelproject ging eind 2019 van start. De etiketten werden ontworpen en uitgewerkt door de interne communicatiewerkgroep en de bedrijven Pigs in Space, Force3 en Eclips design. Verschillende ontwerpen passeerden de revue, werden herwerkt en gefinetuned. De voorbije maanden legden medewerkers van de ondernemingen Schuilenburg en Van Uitert in de bottelarij de laatste hand aan een modern Langguth-etiketteersysteem.