COVID-19 kost mensenlevens. Dus qua gezondheid staat de schadelijkheid van het virus buiten kijf. Maar het effect voor de economie liegt er ook niet om. En dan blijft de verpakkingssector ook niet buiten schot. Alhoewel... Bij een nadere blik blijkt dat behoorlijk genuanceerd te liggen. Kort gezegd, het is maar net in welke industrie jouw klanten zitten.
...

COVID-19 kost mensenlevens. Dus qua gezondheid staat de schadelijkheid van het virus buiten kijf. Maar het effect voor de economie liegt er ook niet om. En dan blijft de verpakkingssector ook niet buiten schot. Alhoewel... Bij een nadere blik blijkt dat behoorlijk genuanceerd te liggen. Kort gezegd, het is maar net in welke industrie jouw klanten zitten. Zo worden de culturele, horeca- en evenementensector het zwaarst getroffen. De organisatoren van vakbeurzen kunnen erover meepraten, maar daar heeft u vast al wel iets over vernomen. Supermarkten, versspecialisten en bouwmarkten draaien daarentegen - na de eerste schok - overuren. Want als de consument nergens naar toe kan, geeft hij zijn geld uit aan andere zaken om het leven aangenaam te houden. En wat te denken van de e-commerce, die qua besmettingsgevaar het veiligste kanaal lijkt om producten te kopen? Die effecten werken onmiddellijk door in de verpakkingssector. Verpakkingsleveranciers die klanten in de juiste sector hebben doen goede zaken, andere hebben minder geluk. Ook aan drankverpakkingen blijft volop nood. Wat we immers niet op café of in de gastronomie consumeren, drinken wij nu thuis. In deze uitgave, waarin dat soort verpakkingen centraal staan, zoomen we volop in op verpakkingsontwikkelingen in die markt. Zo mochten we een kijkje nemen in de keuken bij Colruyt dat zelf tal van koffiemerken produceert. De retailer denkt volop na over verduurzaming van de verpakking, wat nog niet zo eenvoudig is, zo blijkt. U komt in deze uitgave ook diverse zuivelfabrikanten tegen die hun verpakkingen hebben verduurzaamd. Drie kleinere Belgische fabrikanten van non-alcoholische dranken hebben verder hun krachten gebundeld om samen sterker te staan. We spraken ze met uiteraard de verpakking als belangrijk thema. Daarnaast zijn shrinksleeves in opmars. Daar zijn de brandingsmogelijkheden in combinatie met de tamper-evidence functie zeker debet aan. Ook belichten we de jongste stand van zaken als het gaat om het markeren en coderen van drankverpakkingen. Los van alle themagerelateerde artikelen wijs ik u in deze uitgave ook graag op een uitgebreide kennismaking met Ann Delmotte, de nieuwe directeur van het Belgisch verpakkingsinstituut IBE-BVI. Tot slot rest mij u veel sterkte te wensen in 'de strijd' en laten we hopen dat we snel weer naar het 'oude normaal' kunnen.