Een lichtreclame zonder ledstroken of modules, en met fijne tot 3 mm dikke lichtlijnen: dat is de technische vooruitgang die Kalisign in de lichtreclame geïntroduceerd heeft. Deze leverancier van ledoplossingen had voor het eerst aanwezig moeten zijn op de Fespa in Madrid. Maar die werd wegens de coronacrisis uitgesteld. Kalisign is een Frans bedrijf dat na zes jaar onderzoek en ontwikkeling in 2011 opgericht werd in samenwerking met een Chinees bedrijf. Twee Franse ondernemers die al in de signsector actief waren en besloten om hun krachten te bundelen, liggen aan de basis van Kalisign. En door een nieuw product aan te bieden dat in overeenstemming was met de almaar hogere visuele eisen van de klanten, wilden ze meteen ook een einde maken aan de productie van letters op basis van modules. De O&O-periode mondde uit in het assortiment Slimtek waarmee erg fijne lichtreclames op maat vervaardigd kunnen worden, en die zich door een volledig homogene lichtsterkte onderscheiden. Kalisign dat in Rijsel gevestigd is, kende al heel snel een internationale groei. Het opende twee commerciële vestigingen in Duitsland en vervolgens in de Verenigde Staten. De productie gebeurt nog altijd in China. Het gamma Slimtek van Kalisign wordt niet alleen in reclameborden verwerkt, maar vindt ook nog mogelijkheden in de architectuur.
...

Een lichtreclame zonder ledstroken of modules, en met fijne tot 3 mm dikke lichtlijnen: dat is de technische vooruitgang die Kalisign in de lichtreclame geïntroduceerd heeft. Deze leverancier van ledoplossingen had voor het eerst aanwezig moeten zijn op de Fespa in Madrid. Maar die werd wegens de coronacrisis uitgesteld. Kalisign is een Frans bedrijf dat na zes jaar onderzoek en ontwikkeling in 2011 opgericht werd in samenwerking met een Chinees bedrijf. Twee Franse ondernemers die al in de signsector actief waren en besloten om hun krachten te bundelen, liggen aan de basis van Kalisign. En door een nieuw product aan te bieden dat in overeenstemming was met de almaar hogere visuele eisen van de klanten, wilden ze meteen ook een einde maken aan de productie van letters op basis van modules. De O&O-periode mondde uit in het assortiment Slimtek waarmee erg fijne lichtreclames op maat vervaardigd kunnen worden, en die zich door een volledig homogene lichtsterkte onderscheiden. Kalisign dat in Rijsel gevestigd is, kende al heel snel een internationale groei. Het opende twee commerciële vestigingen in Duitsland en vervolgens in de Verenigde Staten. De productie gebeurt nog altijd in China. Het gamma Slimtek van Kalisign wordt niet alleen in reclameborden verwerkt, maar vindt ook nog mogelijkheden in de architectuur. Een Slimtek uithangbord bestaat uit een blok PMMA van 30 mm dik. PMMA is het transparante thermoplastische polymeer dat we ook als acryl kennen en dat even vaak met de merknaam Plexiglas aangeduid wordt. Tot zover niets nieuws in het wereldje van de lichtreclames. In het blok echter worden de leds punt per punt met de hand tegen de achterzijde van het reclamebord gemonteerd. Om een zo homogeen mogelijke verlichting te krijgen, wordt de plaats van de leds met de computer berekend. "We kunnen zelfs in de hoeken of in de schreven van letters een led aanbrengen. Zo krijgen we over het hele paneel een identieke lichtkracht, " aldus Kalisign. Clément Candau, Expert Manager van Kalisign, legt uit: "We werken niet met geprefabriceerde borden. Ze worden allemaal op maat gemaakt. De vorm van de letters of het logo wordt in het acryl uitgesneden. De volgende stap bestaat erin de leds één voor één in te bouwen en onderling te verbinden. De geassembleerde belettering wordt vervolgens verzegeld met een hars die het reclamebord lucht- en waterdicht maakt." Daardoor hoeft de lichtreclame, zodra ze gemonteerd is, niet meer gecontroleerd, onderhouden of schoongemaakt te worden. Het specifieke karakter van het gamma Slimtek schuilt hem in de fijnheid ervan. Doordat de leds punt per punt aangebracht worden en ook dankzij de dikte van het acrylpaneel, kan Kalisign een letter of een logo gelijkmatig verlichten zodra de letter 10 mm breed is. Door een afgeschuind effect te creëren, kan de fijnheid van de verlichting verminderd worden tot 3 mm. Dat maakt het mogelijk om reclameborden te maken die veel kleiner zijn dan de klassieke borden, en om bijvoorbeeld decoratievoorwerpen of logo's te creëren. "Doordat de leds een per een aangebracht worden, kan de breedte beperkt worden. Dat is de reden waarom we in staat zijn om reclameborden te maken die tegelijk zeer dun zijn en door de fijne lichtlijnen opvallen, " onderstreept Clément Candau. De lichtreclames in de serie Slimtek hebben een hoogte van minder dan 1,5 meter en worden vaak op de gevels of in het interieur van handelsruimtes gebruikt. De letters kunnen het licht in verschillende richtingen uitstralen: naar voren, naar opzij (het reliëf van de letter) of naar achteren. Maar ook de achtergrond van het reclamebord kan verlicht worden. De delen die geen licht moeten verspreiden, worden in de kleur geschilderd die de klant gekozen heeft. Om een grote kleurverscheidenheid voor de reclameborden te garanderen, maakt Kalisign gebruik van gekleurd acryl of van diffuse zelfklevende films van 3M of Avery Dennison. Voor de kleuren van de letters hanteert Kalisign de Pantone- of RAL-kleurcodes waarmee een ruim gamma kleurnuances mogelijk is. Daarnaast zijn er ook nog andere afwerkingen mogelijk, met letters in messing of roestvrij staal - die zijn verkrijgbaar in goud-, zilver- en koperkleur, en met een gepolijste of geborstelde afwerking. Het lichtgevende effect wordt in die gevallen met een verlichting langs de zijkanten of met een achtergrondverlichting opgewekt. Voor wie gek is op de vintagelook en die met het moderne karakter van de leds wil combineren, biedt Kalisign een variante van het gamma Slimtek aan die neonborden imiteert. Om dat effect mogelijk te maken, wordt het acrylblok met de hand gepolijst tot er een gebolde vorm ontstaat die het visuele effect van de neonbuizen imiteert. Fans van de retrolook zullen het betreuren - of net niet - dat de zichtbare constructie van de neonbuizen bij de imitatie ervan met leds verdwijnt. Reclameborden met neoneffect kunnen zowel binnen als buiten gebruikt worden. De lichtgevende letters kunnen een ondoorzichtige of transparante, en een gepolijste of matte afwerking krijgen. Er zijn verschillende kleuren mogelijk. "Het neoneffect wordt almaar populairder en kent een groeiend succes. Deze techniek maakt het mogelijk om de voordelen van een ledpaneel te combineren met de charmes van een neon lichtreclame, " vertelt Clément Candau niet zonder enige trots. Het aanbod van Kalisign blijft niet beperkt tot het gamma Slimtek of het neoneffect. Altijd nog op basis van het procedé Slimtek ontwerpt Kalisign ook reclameborden die direct op een raam aangebracht kunnen worden. Met die toepassing is het bijvoorbeeld mogelijk om winkeletalages te versieren. De letters worden in dat geval gebruikt om er een kabel in een transparant omhulsel door te leiden. Het bord zelf wordt discreet met een tweezijdige lijm op de ruit bevestigd, zonder dat geboord moet worden. Omdat dit product bedoeld is voor een gebruik binnenshuis, zijn verlichte zijkanten of een achtergrondverlichting niet mogelijk. En hoewel de hoofdactiviteit van Kalisign erin bestaat lichtreclames zonder modules te vervaardigen, biedt het bedrijf toch een oplossing voor reclameborden in groot formaat waarbij van een aluminium structuur en van ledmodules gebruik gemaakt worden. (Kalisign is lid van de Belgian Sign Organization)