Veel drukkers op smart packaging evenement

AIPIA met hoofdkantoor in Utrecht, heet voluit 'Active & Intelligent Packaging Industry Association'. Het is een vereniging met 950 leden uit 50 landen verspreid over zes continenten. Leden zijn merkeigenaren, retailers, verpakkingsfabrikanten, R&D-instituten, bedrijven actief op het vlak van kunstmatige intelligentie, enz. Onder de 278 geregistreerde gasten op het congres van 19 en 20 november bevonden zich plano- en rotatieve verpakkingsdrukkers zoals Amcor, AR Packaging, Arca Etichette, Boegli Gravures, Compress-Slovenië, Constantia Flexibles, Crown Packaging, De La Rue, Joh. Enschedé, Elcoflex Oy, Elopak, Greiner, Jones Packaging, Leca Packaging, Master-press Poland, Multi-Color Italia, Rako Label, Reynders Etiketten, Sekurikett, Skanem Stavanger, TetraPak en Van Genechten Packaging. Wat voor interessants viel er voor verpakkingsdrukkers te rapen?
...

AIPIA met hoofdkantoor in Utrecht, heet voluit 'Active & Intelligent Packaging Industry Association'. Het is een vereniging met 950 leden uit 50 landen verspreid over zes continenten. Leden zijn merkeigenaren, retailers, verpakkingsfabrikanten, R&D-instituten, bedrijven actief op het vlak van kunstmatige intelligentie, enz. Onder de 278 geregistreerde gasten op het congres van 19 en 20 november bevonden zich plano- en rotatieve verpakkingsdrukkers zoals Amcor, AR Packaging, Arca Etichette, Boegli Gravures, Compress-Slovenië, Constantia Flexibles, Crown Packaging, De La Rue, Joh. Enschedé, Elcoflex Oy, Elopak, Greiner, Jones Packaging, Leca Packaging, Master-press Poland, Multi-Color Italia, Rako Label, Reynders Etiketten, Sekurikett, Skanem Stavanger, TetraPak en Van Genechten Packaging. Wat voor interessants viel er voor verpakkingsdrukkers te rapen?Siegwerk Druckfarben AG uit het Duitse Siegburg presenteerde samen met Edding TechSolutions uit München een door offset- en flexodrukkers in hun drukproces toe te passen vorm van geconnecteerde verpakking. Dat werd aan de hand van een voorbeeld uit de doeken gedaan. Met een door Siegwerk ontwikkelde speciale drukinkt (de prijs van de conductieve inkt is nog niet bekend) drukt men in zwart een code op het papier van de (oranje) zijkant van het demodoosje. Daaroverheen volgt een witte deklaag. En daar weer overheen volgt de fullcolourdruk van de verpakking (in ons voorbeeld de kleur oranje), waardoor de code onzichtbaar is. Na aankoop van een product, kan de consument de echtheid van de verpakking controleren via zijn smartphone of tablet, door de zijkant van het doosje te plaatsen op het gekleurde contactvlak dat wordt getoond op de website van de retailer of fabrikant (zie demofilmpje op https://www.edding.com/techsolutions). Werkt zoals een NFC-chip, zonder dat die chip nodig is. Offset- en flexodrukkers kunnen deze toepassing met de speciale inkt van Siegwerk dus zelf op verpakkingen uitvoeren. Ingeval er klanten voor zijn wordt via Edding de code gegenereerd en wordt het contactvlak op de site van de retailer geplaatst.Johan Kerver, CEO van Fili-Grade uit Twello-NL presenteerde digitale watermerken in 2D-drukwerk en in 3D-vormen men uit kunststoffen. Dat was het echte nieuws: FiliGrade heeft een watermerkherkenning ontwikkeld voor de uitsortering van PET-flessen. Die watermerkjes zitten op de buitenzijde van de fles en worden in gewenste aantallen aangebracht tijdens het spuitgieten via graveringen in de gietvormwanden. Het watermerk in plastic is vergelijkbaar met een voor het blote oog onzichtbare mini-embossing, die echter wel herkenbaar is voor specifieke detectoren in de afvalstroom. Hoe groter en meer verspreid het aantal mini-embossings zijn, des te beter zal de detectie functioneren. Volgens Kerver werkt het ook met folies. Fili-Grade's 3D-watermerken zouden al toegepast worden in jerrycans van Nouryon, kunststof pallets van SchoelerAllibert en in ingenaaide labels in kleding van Dutch Awearness. De patentaanvraag van FiliGrade is in behandeling. Finale tests zijn voor de eerste helft van 2019 gepland.Rob Hollands geldt als een smart packaging-goeroe en is de ondernemende Managing Director van het Britse Anthem, gespecialiseerd in het ontwikkelen van merken en verpakkingen en het uitwerken van retailstrategieën. Anthem organiseerde in oktober 2018 in Londen het evenement Internet of Packaging / IoP - The future of brand connections. Het thema was 'connected packaging' en de stellingname was dat het niet iets is voor de toekomst, maar dat het nu al aan de orde is. Dezelfde presentatie van oktober gaf Hollands nu voor AIPIA: met een bombardement van cijfers om te schetsen hoe de samenleving verandert. "Twee miljard auto's, twee miljard TV's, zes miljard smartphones, twintig miljard microcontrolers, honderd miljard kledingstukken en zeven triljard consumentenproducten. Een uitgebreid ecosysteem dus dat kan worden geconnecteerd en waaruit data kunnen worden gegenereerd. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de consumenten is geïnteresseerd in geconnecteerde verpakkingen. 70% wil meer weten dan hetgeen er nu op de verpakking staat. 77% is geïnteresseerd in verpakkingen die signaleren wanneer de houdbaarheidsdatum nadert. 54% van de vrouwelijke consumenten is geïnteresseerd in informatieve video's die via een smart packging QR- of NFC-initiator op de verpakking worden afgespeeld. 50% zou verpakkingen willen scannen om de herkomst of de authenticiteit van het product te checken. 93% van de Z-generatie wil zich in verbinding stellen met retailmerken, voor meer unieke inhoud en beleving. Een fles Malibu rum gold werd ondermeer opgevoerd als 'connected' voorbeeld.Fanta's 'connected packaging' leidde 2017 tot 10% meer verkoop en 53% meer gedeelde data. Dus veel meer data en beleving van de consumenten dan ooit tevoren. Velen denken misschien dat de QR-code dood is, maar volgens Hollands is die springlevend: "In China worden dagelijks honderd miljoen QR-codes gescand, voor 1,65 triljard US dollar aankopen. In 2018 zijn er twee biljoen smartphones in gebruik, die geschikt zijn voor native QR-codescanning. Het gebruik van QR-codes steeg de laatste 12 maanden met 32%." De voorbeelden van Siegwerk-Edding en FiliGrade in dit artikel zijn een aanwijzing voor wat drukkers zelf op het vlak van slimme verpakkingen zouden kunnen realiseren. Rob Hollands trachtte met zijn uiteenzetting op zijn beurt duidelijk te maken dat smart packging al vandaag een hot item voor retailers is. Voor de verpakkingsdrukker kan daarbij een rol zijn weggelegd als adviseur op het vlak van of als producent van slimme verpakkingen.