Autajon beschikt in haar plant in Wommelgem over een eigen productiehal voor labels voor geneesmiddelenverpakkingen. Het bedrijf stond voor de overname door de Autajon-groep bekend als Bopack. In Wommelgem werken 140 mensen, in de hele groep maar liefst 4200. De hoofdzetel bevindt zich in Frankrijk maar Autajon heeft productieplants in diverse andere Europese landen met ieder zijn kernactiviteiten. Dat maakt dat Autajon Wommelgem zich kan concentreren op een aantal producten. Tim Brosius is Quality Manager van Autajon Labels in België in Wommelgem. We spraken met hem over de aparte tak van sport die farmacielabels vormen in de totale etikettenmarkt.
...

Autajon beschikt in haar plant in Wommelgem over een eigen productiehal voor labels voor geneesmiddelenverpakkingen. Het bedrijf stond voor de overname door de Autajon-groep bekend als Bopack. In Wommelgem werken 140 mensen, in de hele groep maar liefst 4200. De hoofdzetel bevindt zich in Frankrijk maar Autajon heeft productieplants in diverse andere Europese landen met ieder zijn kernactiviteiten. Dat maakt dat Autajon Wommelgem zich kan concentreren op een aantal producten. Tim Brosius is Quality Manager van Autajon Labels in België in Wommelgem. We spraken met hem over de aparte tak van sport die farmacielabels vormen in de totale etikettenmarkt.Autajon produceert in Wommelgem etiketten voor diverse sectoren die zij in heel Europa levert. Zo produceert het op cosmeticagebied alle etiketten voor een grote cosmeticaklant dat haar centrale Europese magazijn in Oevel heeft. Autajon levert daarvoor 400 miljoen kleinere etiketten per jaar voor bijvoorbeeld lipsticks. Voeding is een tweede grote tak van sport voor Autajon Wommelgem; het produceert met name veel voor grote merken als Lu en Milka van Mondelez.Farmacie is met 25 procent een derde grote tak van de etikettendrukkerij onder de rook van Antwerpen. Autajon produceert er onder meer etiketten voor vaccinaties, insulinepennen en spuiten waarvan het er 40 miljoen per jaar drukt. Autajon drukt ook de labels voor de geneesmiddelendoosjes. In dat geval gaat het met name om etiketten met een serialisatiecode waarvoor Autajon tevens het complete datamanagement verzorgt.Het gros van de etiketten dat in Wommelgem wordt gedrukt zijn standaard etiketten. 90 tot 95 procent schat Brosius. Maar dat wil niet zeggen dat een etiket voor een geneesmiddelenverpakking niet iets bijzonders is. "Kwaliteit gaat voor alles. Alle etiketten worden ook 100 procent geïnspecteerd. Wij moeten kunnen garanderen dat zich in iedere verpakking het juiste geneesmiddel bevindt dat op het doosje staat vermeld. De eisen zijn veel strenger dan voor bulkproducten, waaronder food. Er is ook een aparte productiehal waar alleen maar farma-etiketten mogen worden geproduceerd. Er is ook maar een referentienummer per order. In het geval bijvoorbeeld van kaas kun je zonder problemen 25 verschillende kaasetiketten in één run produceren. Bij geneesmiddelen mag dat absoluut niet. Daar moeten etiketten 100 procent terug te traceren zijn tot een bepaalde run. We moeten de lijn na de productie van een etiket ook helemaal 'leeg maken' voordat we de productie van een nieuw etiket kunnen starten."In de groep zijn tal van mogelijkheden om geneesmiddelenverpakkingen te voorzien van anti-counterfeit en tamper evidence eigenschappen. Enerzijds om namaak te voorkomen en anderzijds om de patiënt de garantie te geven dat de verpakking nog niet eerder geopend is. En dat het medicijn, dat op het etiket staat aangegeven, inderdaad het juiste is. "Meestal wordt dat door de klant gedirigeerd", vertelt Brosius. "Je kunt er daarbij voor kiezen om de anti-counterfeit eigenschappen in het doosje of in het etiket aan te brengen. In het etiket kunnen wij dat hier door bijvoorbeeld bepaalde vernissen aan te brengen. Zo maken wij voor een van onze farmaklanten een etiket waarbij bewust een fout in de lak is aangebracht die alleen zichtbaar is met UV-licht. Maar je kunt ook denken aan hologrammen en miniatuurteksten. Of'cointekst', waarbij de tekst pas zichtbaar wordt als je er met een muntje overheen gaat. Daarvoor is deze onzichtbaar. Op die manier kun je zien wanneer een verpakking gebruikt is of niet."In Wommelgem wordt het gros van de etiketten nog gedrukt in flexo, eventueel hybride flexo in combinatie met zeefdruk. Tot maximaal tien kleuren. Maar ook digitaal neemt toe, geeft Brosius aan. "We hebben onlangs een derde HP-pers in gebruik genomen. Maar het totale aandeel digitaal is nog niet meer dan 15 procent. Farmacieklanten zijn wat dat betreft een bétje voorzichtig. Bij farmacielabels luistert het nog nauwer qua kleurgebruik. Met digitaal drukken kun je alle PMS-kleuren niet halen. En voor insuline moet een etiket voor een bepaalde gebruiker bijvoorbeeld een specifieke kleur blauw hebben. Dan is het wel belangrijk dat je ook echt díe kleur blauw drukt.Aan de andere kant hebben we er in onze vestiging in Utrecht wel volledig op ingezet en ligt het percentage op 80 procent. Daar zijn de klanten er helemaal in meegegaan."