Igepa Belux

Igepa Belux besliste op 19 maart - de dag na de afkondiging van de lockdown light- open en operationeel te blijven en de logistieke dienstverlening op hetzelfde niveau te houden. "We hebben gebruik gemaakt van de overheidsmaatregelen om de impact van de coronacrisis voor de firma te beperken en hebben ons gefocust op de bedrijfscashflow. Het heeft Igepa Belux geen windeieren gelegd, " zegt Dirk Salens, CEO van Igepa Belux. Serge De Crits, Sales Director Paper & Print/Viscom, schetst het omzetverloop van de afdeling Viscom van de distributeur tijdens deze turbulente periode: "In de maanden januari en februari was er een sterke omzetstijging, in maart een lichte daling en ook in april viel de omzet een beetje terug, maar dat was lang niet spectaculair. In de maanden mei en juni werd weer aangeknoopt met stevige groei als gevolg van de piekverkopen van transparante materialen en media voor signalisatie. De verkoop van onze 'gewone' producten is al die tijd goed blijven lopen. Enkel in de moeilijkste periode van de coronacrisis was er een tijdelijke omzetdaling van de 'gewone' verkoop maar die is nooit onder de 70 procent uitgekomen. Sinds mei zit de reguliere verkoopsomzet weer op hetzelfde niveau. Wat betreft hardware zijn er de noodzakelijke vervangingsinvesteringen geweest, maar er was geen grote vraag naar nieuwe machines." Dirk Salens: "In die maanden was Viscom de snelste speedboot van Igepa Belux en presteerde de afdeling beter dan de divisies 'Packaging' en 'Cleaning'. We realiseerden ook meer Viscom-omzet bij grafimedia bedrijven. Wat het najaar zal brengen, weten we niet. We blijven op onze hoede voor wat er kan gebeuren."
...

Igepa Belux besliste op 19 maart - de dag na de afkondiging van de lockdown light- open en operationeel te blijven en de logistieke dienstverlening op hetzelfde niveau te houden. "We hebben gebruik gemaakt van de overheidsmaatregelen om de impact van de coronacrisis voor de firma te beperken en hebben ons gefocust op de bedrijfscashflow. Het heeft Igepa Belux geen windeieren gelegd, " zegt Dirk Salens, CEO van Igepa Belux. Serge De Crits, Sales Director Paper & Print/Viscom, schetst het omzetverloop van de afdeling Viscom van de distributeur tijdens deze turbulente periode: "In de maanden januari en februari was er een sterke omzetstijging, in maart een lichte daling en ook in april viel de omzet een beetje terug, maar dat was lang niet spectaculair. In de maanden mei en juni werd weer aangeknoopt met stevige groei als gevolg van de piekverkopen van transparante materialen en media voor signalisatie. De verkoop van onze 'gewone' producten is al die tijd goed blijven lopen. Enkel in de moeilijkste periode van de coronacrisis was er een tijdelijke omzetdaling van de 'gewone' verkoop maar die is nooit onder de 70 procent uitgekomen. Sinds mei zit de reguliere verkoopsomzet weer op hetzelfde niveau. Wat betreft hardware zijn er de noodzakelijke vervangingsinvesteringen geweest, maar er was geen grote vraag naar nieuwe machines." Dirk Salens: "In die maanden was Viscom de snelste speedboot van Igepa Belux en presteerde de afdeling beter dan de divisies 'Packaging' en 'Cleaning'. We realiseerden ook meer Viscom-omzet bij grafimedia bedrijven. Wat het najaar zal brengen, weten we niet. We blijven op onze hoede voor wat er kan gebeuren." Dirk Salens en Serge De Crits zijn aangenaam verrast door de ondernemingszin van de branche, die snel op de coronacrisis heeft gereageerd en kort op de bal heeft gespeeld. "Er was geen grote paniek in de Viscom-markt. De veer- en slagkracht van de bedrijven is er zeer groot. De creativiteit zorgde voor goede ideeën en nieuwe producten. Het voordeel van de branchebedrijven is dat ze zelf producten kunnen ontwikkelen, vervaardigen en op de markt aanbieden. Onze Viscom-klanten hadden nauwelijks cashproblemen." Het najaar dus... Dirk Salens en Serge De Crits verwachten een terugval maar wat daarvan de impact op de branche zal zijn is niet duidelijk. "Er zijn minder wagens verkocht. Dat kan gevolgen hebben voor de business van de carwrappers. Eventorganisatoren zitten in de verdomhoek en testen andere formules uit. Hopelijk zullen beurzen en evenementen in 2021 op een min of meer normale manier kunnen doorgaan." Hoe zat het met de beschikbaarheid van media tijdens de coronaperiode? "Igepa Belux heeft wat betreft transparante media bijna volledig aan de vraag kunnen voldoen. Naast flexibele media hadden we voor onze klanten altijd voldoende plaatmateriaal in voorraad. Er was continu overleg met bestaande en er werd gezocht naar nieuwe leveranciers. We hebben er tijdelijk ook nieuwe producten bijgenomen. Onze aankoopafdeling is in deze periode zeer actief geweest want alle leveranciers en distributeurs waren in deze periode naar extra voorraden op zoek. Het was een kwestie van voortdurend afwegen om naderhand overstocks met te dure producten te vermijden. Dat is door de juiste kijk op de dingen goed gelukt. De voorraadrotatie in het magazijn in Luik is eveneens goed geweest. In de divisie Viscom van Igepa Belux is er maar heel beperkt technische werkloosheid geweest. We hebben ook producten uit onze divisies 'Packaging' en 'Cleaning' aan de Viscom-bedrijven verkocht. Dit brede productenpakket heeft gezorgd voor extra omzet." "Vandaag is de hype uit een aantal producten. De verkoop van transparante materialen is teruggevallen tot op de helft van die tijdens de piekperiode in de maand mei met ondermeer de heropening van alle winkels vanaf 11 mei. De heropening van de horeca heeft niet tot een gelijkaardige verkoopspiek geleid." "De afdeling Viscom kent de laatste 3 à 4 jaar een sterke autonome groei, " zegt Dirk Salens. "Vroeger waren we vooral in Oost- en West-Vlaanderen actief, nu zijn we dat in alle Belux-regio's. Igepa Belux zal dit jaar groeien met zijn Viscom-afdeling, maar het vooropgestelde budget zal niet worden gehaald. We waren in het eerste kwartaal nochtans goed op weg om onze doelstellingen te realiseren." Interview van 22 juni - Alain VermeireRaf Thibaut, Managing Director van PantoonBenes vertelt over de heftige periode tussen ongeveer half maart tot en met half april: "Op 18 maart was er in ons land vanaf 12 uur de 'lockdown light'. Alle niet-essentiële winkels gingen dicht. Een deel van onze signklanten sloten eveneens de deuren, een aantal bleven open en vonden opportuniteiten. De on-site interventies bij klanten door onze techniekers liepen terug. Gelukkig konden Belgische firma's die hun activiteiten door de coronacrisis fel zagen krimpen, gemakkelijk gebruik maken van het systeem van tijdelijke werkloosheid. Het heeft de bedrijven flink geholpen. De omzet van PantoonBenes daalde in deze periode. Leveranciers en bedrijven werden verrast door de gebeurtenissen en we wisten niet wat er zou gebeuren. Bij PantoonBenes hebben we ons al snel gefocust op materialen voor signalisatie en social distancing: vloerstickers, transparante media op rol, andere signproducten. Vanaf midden april trok de verkoop van dit soort van Covid-19 gerelateerde producten erg aan. Eind april kwam de reguliere business weer op gang. De eerste weken van mei draaiden we op volle toeren. Op piekmomenten zoals bij de heropening van de winkels ging het harder dan normaal. We kregen wel de indruk dat de markt in Vlaanderen sneller de draad weer opnam dan die in Wallonië. In april was iedereen weer aan de slag bij PantoonBenes. Al bij al heeft iedereen zich snel aangepast aan de nieuwe realiteit." Raf Thibaut zegt dat de verkoop van hardware vanaf 15 maart tot eind mei nagenoeg stilviel. Het investeringsklimaat was er niet meer. Het is ook een van de redenen waarom Sign2Com in Kortrijk op verzoek van de leveranciers wordt verplaatst naar volgend jaar. De vraag is nu wat de zomermaanden en de maand september zullen brengen. "Tot nog toe hebben de klanten goed stand standgehouden en was het betalingsgedrag correct. De oproep om ook op dit vlak met elkaar solidair te zijn, heeft daar beslist toe bijgedragen." PantoonBenes heeft weinig problemen gekend met het leveren van materialen: "We verkopen geen plaatmaterialen. Op een bepaald moment was de vraag naar media voor vloerstickers en laminaten niet meer bij te houden. We zijn dan in ons ruim netwerk van contacten op zoek gegaan naar andere leveranciers. Gedurende een heel korte periode was er zelfs een grondstoffenschaarste voor de fabricatie van dit soort van specifieke media. Een aantal signbedrijven ging vier weken dicht, andere firma's haalden nieuwe kennis in huis voor de productie van nieuwe producten of gingen met elkaar samenwerken. De sector verdient een pluim voor zijn reactievermogen. Er werden in deze maanden heel wat websites door sign- bedrijven gelanceerd voor de verkoop van Covid-19 gerelateerde producten." PantoonBenes bracht zelf ook nieuwe producten op de markt. Design Guard is een niet-klevend en beprintbaar textiel, gemonteerd op een transparant polyester. Hiermee kunnen stijlvolle scheidingswanden worden gecreëerd voor een warmere en gezelligere sfeer. Hanging Guard is een hangend optisch helder kant en klaar hoestscherm voor eenvoudige plafondmontage. Een oplossing voor kantoor, balie, kassa, receptie of toonbank om zo een veilige afscheiding te creëren tussen medewerkers en klanten/bezoekers als bescherming. Verder werden transparante roll-ups aan het gamma toegevoegd. Raf Thibaut: "Wat de toekomst brengt is koffiedik kijken. De evenementensector incasseert rake klappen en dat heeft zware gevolgen voor daarin gespecialiseerde signbedrijven. Maar er zijn activiteiten en sectoren die wel goed draaien. En fysieke winkels zijn verplicht om mensen te blijven lokken en in te zetten op een sterkere winkelbeleving. Hopelijk blijven de solidariteit en het lokaal winkelen ook na de coronatijden overeind." Interview van 23 juni - Alain VermeireDe coronapandemie en de daaruit volgende lockdown die inging op 18 maart 's middags, zorgde in het begin voor een forse terugval van de activiteiten en de verkoop van courante media, vertelt David Goris. David Goris is Business Unit Manager Papyrus Viscom. Maar na die moeilijke eerste periode volgde de piekverkoop van corona-gerelateerde media en beschermingsmaterialen (transparante media voor scheidingswanden en gezichtsmaskers, vloerstickers, enz.). De vraag naar deze media overtrof vele malen het aanbod, waardoor Papyrus op zoek moest gaan naar bijkomende leveranciers. "Iedereen zocht naar deze materialen. Onze voorraden waren verkocht nog voor ze waren aangevuld. Het was voortdurend zoeken naar de juiste balans om enerzijds het risico op overstocks te vermijden en om anderzijds zoveel mogelijk klanten tevreden te houden. We hebben bewust gekozen om maximaal binnen ons standaard productenaanbod van media te blijven die konden worden ingezet voor het bestrijden van deze sanitaire crisis." David Goris vertelt dat de daling van de verkoopcijfers maar enkele weken heeft geduurd. Een bedenking daarbij is dat het omzetcijfer wordt opgesmukt door de grote vraag naar speciale anti-coronamaterialen. De structurele verkoop - de normale business- ging lager. De heropening van alle winkels op 11 mei zorgde bij Papyrus voor een nieuwe verkoopspiek. Dat was niet het geval toen de horecazaken weer open mochten. De nood aan signalisatie hier was beduidend minder dan in de winkels en intussen konden de meeste leveranciers hun voorraden weer voldoende aanvullen, zegt David Goris. "We hebben op dringende vraag van onze klanten eveneens heel wat nieuwe toestellen moeten installeren waarmee ze die speciale producten konden maken. Een aantal print&sign-bedrijven konden daardoor tijdens de coronacrisis hogere omzetten realiseren. Firma's met hoofdactiviteiten in de standenbouw of de evenementensector kregen zware klappen. Bij Papyrus zelf houden we rekening met een daling van het omzetcijfer voor dit jaar. Maar we zijn ervan overtuigd dat de Viscom-sector de coronapandemie te boven zal komen. Er is geen enkele reden om te denken dat dit niet het geval zal zijn. De coronacrisis zal wel diepe wonden slagen in de evenementensector. Het coronavirus heeft er bij veel organisatoren flink ingehakt. Dat heeft een impact op tal van toepassingen: standenbouw, decorbouw, soft signage, promotie op voertuigen, reclame op dranghekken, wedstrijdbogen, enz. In tijden van crisissen komen marketingbudgetten onder druk te staan. Wanneer aan wielrenners wordt gevraagd om loon in te leveren, dan zullen de promobussen en wedstrijdwagens nu misschien iets minder chique of frequent worden bestickerd. Er zijn in de sector printproductiebedrijven die gelieerd zijn aan eventorganisatoren. Die worden nu dubbel getroffen." David Goris verwacht geen groot aantal faillissementen in de sector. "Heel veel signfirma's hebben een relatief kleine structuur. Hun investeringen zijn veel kleiner dan die van handelsdrukkerijen. Bovendien hebben drukkerijen minder kunnen profiteren van de piekverkoop van corona-preventieproducten. Papyrus heeft aan klanten die machines kochten tijdens de coronacrisis de mogelijkheid geboden om die pas in september te betalen. Minder dan tien procent is op dit aanbod ingegaan. Het zegt iets over de cashpositie van de bedrijven." "2020 zal hoe dan ook geen normaal jaar zijn. Het stelsel van de technische werkeloosheid wegens overmacht heeft heel wat bedrijven uit alle sectoren geholpen om uit de rode cijfers te blijven. Bij Papyrus hadden we in de periode tot juni wekelijkse coronavergaderingen. Daar werd op basis van de sales evolutie en forecast beslist hoeveel medewerkers zouden worden ingezet. Het eerste kwartaal was voor Papyrus alles bij mekaar nog min of meer normaal. In maart waren we zelfs op weg naar een van de beste maanden ooit, maar toen stak het coronavirus stokken in de wielen." Interview van 22 juni - Alain Vermeire"Het was een zeer moeilijke periode voor de signsector maar we moeten ondanks alles, de situatie toch enigszins trachten te relativeren. Er zijn namelijk sectoren die het veel erger te verduren hebben, " zegt Michaël Buvens, General Manager Belgium van Spandex. "Spandex maakt deel uit van een internationale groep. Italië, één van de markten waarop we actief zijn, werd al vroegtijdig en hard getroffen door het coronavirus. Binnen de Spandex-groep werd daarom al vanaf het prille begin een speciale Covid-groep opgericht. Bij Spandex Belgium was begin maart alles klaar om de medewerkers van thuis te laten werken. Daarom was er geen paniek toen de lockdown light in ons land werd afgekondigd." Michaël Buvens vertelt dat de crisis ook een gelegenheid was om de samenwerking met de internationale collega's te intensifiëren. "Onze Duitse partners leverden maskers aan Spandex Italia; de fabriek in Lancaster waar de ImagePerfect producten worden gefabriceerd, produceerde hydroalcoholische gel voor al onze magazijnen in Europa; we hielpen onze Amerikaanse collega's bij het vinden van specifieke media,... " De voorraden van Spandex België bevinden zich in Nederland. "De leveringen hadden nauwelijks te lijden onder de omstandigheden, zelfs niet met het sluiten van de grenzen. De laatste weken waren erg druk, ondermeer door de heropening van de winkels. Tijdens de coronacrisis explodeerde de vraag naar transparant plaatmateriaal, media voor vloerstickers, enz. De producten verkochten als warme broodjes. De vraag naar Covid-19 gerelateerde producten maskeerde een andere realiteit: er was een daling in de verkoop van 'klassieke' producten zoals printvinyl of carwrap-folie. Voor plaatmateriaal was de vraag zo groot dat zelfs onze fabrikanten op een bepaald moment niet meer konden leveren. We werden elke dag gebeld door signbedrijven die koste wat het kost media wilden hebben, waarbij onze vaste klanten de voorkeur van de leveringen kregen." "In maart waren 60 tot 70 procent van de signbedrijven gesloten, vooral in Wallonië. Sinds begin juni is bij iedereen de situatie weer min of meer normaal. Spandex heeft in mei en juni verschillende machines verkocht. De klanten waren nog steeds bereid om te investeren. Het is een hoopgevend signaal. Op groepsniveau zien we dat landen zoals Italië voor de maand juni al een hogere omzet realiseerden als het jaar voordien. Spandex België haalt de eerste vijf maanden een ongeveer gelijkaardige omzet als verleden jaar. We zullen echter pas na de zomer, bij de herneming in september, een klaardere kijk op de economische toestand van de branche krijgen. De coronacrisis zal zeker gevolgen hebben op langere termijn, niet in het minst voor de zwaar getroffen evenementensector en haar onderaannemers. Het nieuwe normaal, met regels voor de anderhalvemetereconomie, zal de branche dwingen om zich aan te passen en creatief te zijn zoals ze nu al nieuwe modulaire systemen ontwikkelt die kunnen worden opgesteld in winkels, restaurants en de openbare ruimte. Veiligheid is essentieel voor de mens. Onze klanten kunnen met hun scheppingsvermogen en vakmanschap hierin een rol spelen. Spandex is er om hen in deze processen te ondersteunen. Waarschijnlijk zullen een aantal producten uit de Covid-19 periode blijven deel uitmaken van ons leven." Michaël Buvens zegt dat het groeisegment binnenhuisdecoratie, ook een groeihefboom in de toekomst zal zijn. Spandex heeft een heel gamma van architectuurfolies en digitaal beprintbaar textiel ter beschikking voor deze toepassingen. Daarnaast werd het ImagePerfect gamma uitgebreid met nieuwe vloerlaminaten, bedrukbare anti-slip vloervinyls die niet moeten worden gelamineerd, en het 80 micron dikke nieuwe 'SafeTouch' anti-microbacteriële transparante laminaat (geen anti-Covid-19 laminaat) dat in nauwelijks drie maanden tijd werd ontwikkeld. "Het laminaat minimaliseert de verspreiding van microben. Er is een groeiende vraag naar dit product voor een brede waaier van toepassingen in scholen, gemeenten, administraties, hotels, enz." Interview van 26 juni - Alain VermeireKarl Verbist, Market Manager Signs & Graphics bij Vink, begint met te vertellen dat de beurs Biënnale Interieur 2020 in Kortrijk Xpo is verplaatst naar volgend jaar. Vink zou er een stand hebben om de mogelijkheden te promoten van de Di-Noc interieurfolies van 3M. Karl Verbist zegt dat medewerkers van enkele van zijn leveranciers een reisverbod tot eind van het jaar van hun firma hebben gekregen. De coronacrisis zal zich nog lang laten voelen. "Tot half maart was het business as usual met een normale order intake die vergelijkbaar was met die van vorig jaar. Er werd intussen eveneens naarstig verder gewerkt aan het uitrollen van het e-business platform MyVink dat een groeiend aantal bestellingen kent. Maar vanaf midden maart was het raak. Binnen de 48 uur wilden klanten die over de geschikte afwerkingsmachines beschikten, zo snel mogelijk plexi-plaatmateriaal hebben voor de fabricatie van anti-coronaproducten. Andere signmakers sloten tijdelijk de deuren maar konden gelukkig een beroep doen op de steunmaatregelen voor zelfstandigen en ondernemingen van de overheid. De firma Vink is een belangrijk leverancier van kunststof plaatmateriaal maar dat wil niet zeggen dat we volop hebben kunnen profiteren van de coronacrisis. De normale business van Vink in de sectoren van de bouw, industrie en signs & graphics had erg te lijden onder de pandemie. De bestellingen voor snij- en printfolie vielen in deze periode sterk terug. Gelukkig hebben we veel transparante flexibele en harde materialen en kilometers vloerstickermedia kunnen leveren. Het heeft er mee voor gezorgd dat het algemene omzetniveau ten opzichte van vorig jaar kon worden gehandhaafd. Specifieke anti-coronamedia waren niet altijd onmiddellijk beschikbaar omdat het aanbod de vraag niet kon volgen. We bestelden bij onze leveranciers bij momenten drie tot vijf keer zoveel als gewoonlijk. Door de soms lange levertermijnen hebben we nu nog orders voor transparante materialen openstaan. Eind mei daalde de verkoop van transparante media weer tot op een normaal niveau en pikte de reguliere business de draad weer opgepikt. Vink heeft in de eerste 6 maanden ongeveer dezelfde omzet gerealiseerd als in de gelijkaardige periode van vorig jaar. De specialisatie in plaatmateriaal heeft daar zeker aan bijgedragen. Anderzijds verkopen we geen machines aan de Viscom-industrie." Bij Vink moesten tijdens deze periode geen werknemers afvloeien. Wel werd goed op de kosten gelet, de interne optimalisatie doorgevoerd en gewerkt aan de digitalisatie van de bedrijfsprocessen. Vier full time medewerkers perfectioneren verder het MyVink-bestelplatform dat zal worden gekoppeld aan het MultiPress CRM/MIS-systeem. Tegen eind 2020 komt er ook een volledig nieuwe website. "Di-Noc zou met de beurs Interieur een speerpunt zijn geweest. Een pluspunt is dat er met dit warme weer een grote vraag is naar onze 3M-raamfolies." Karl Verbist vervolgt: "De gebouwen bij Vink zijn ingericht volgens de regels van de anderhalvemetersamenleving. Medewerkers zullen ook meer van thuis kunnen gaan werken. Het zal bijdragen tot een betere werk/privé-balans. De werkinstrumenten en infrastructuur worden daarvoor in orde gebracht, de KPI's opgesteld. Zakenoverleg met internationele partners verloopt nu via videoconferenties. Je mag stellen dat de firma zich snel heeft aangepast aan het nieuwe normaal." En verder: "signbedrijven zijn voor een deel afhankelijk van de relance van de economie en het vrijkomen van marketingbudgetten. Een deel van de bedrijven in verschillende sectoren zal verlies maken of failliet gaan. De grote hype van de Covid-19 producten is voorbij. Er zal wel nog een vervangmarkt zijn voor dit soort van producten. Onze branche is niet bij de pakken blijven zitten en heeft zich weerbaar getoond. Het is een verheugende vaststelling." Vink heeft intussen ook nog een aantal nieuwe producten aan zijn programma toegevoegd, waaronder: Dtec Floor 500 vloerstickermedia die niet meer hoeven gelamineerd te worden; media voor vloerstickers en vloerlaminaten van de Portugese fabrikant Digidelta; een PVC-vrije printfolie zonder solventlijm en PVC-vrije laminaten.