En inderdaad, de grote meerderheid van de oplossingen die op de beurs in Monaca gepresenteerd werden, was op materialen en oplossingen gericht om verpakkingen van parfums en cosmetica de circulaire economie binnen te loodsen. In deze reportage enkele kleinoden op de beurs.
...

En inderdaad, de grote meerderheid van de oplossingen die op de beurs in Monaca gepresenteerd werden, was op materialen en oplossingen gericht om verpakkingen van parfums en cosmetica de circulaire economie binnen te loodsen. In deze reportage enkele kleinoden op de beurs. Surlyn, een product van Dow, is een ionomeer waarmee parfum- en cosmeticaflacons en de bijhorende dopjes vervaardigd worden. Tijdens de beurs werden twee duurzame versies van dit materiaal voorgesteld: Surlyn Ren dat uit biologisch afval, zoals gebruikte frituurolie, vervaardigd wordt en Surlyn Cir waarvoor gemengd kunststofafval als basis dient. Sinds dit jaar werken Dow en LVMH Beauty samen om het gebruik van circulaire kunststof op basis van biologisch materiaal in verschillende productverpakkingen van de luxe-multinational te versnellen. Het emblematische parfum van Guerlain, 'La Petite Robe Noire', bijvoorbeeld maakt gebruik van het nieuwe Surlyn-gamma van Dow dat dezelfde esthetische en mechanische eigenschappen heeft als het oorspronkelijke materiaal. De beauty-afdeling van LVMH is een van de eerste bedrijven om het nieuwe Surlyn voor zijn 75 productgamma's te gebruiken. Het Amerikaanse Eastman dat zich ook in materialen gespecialiseerd heeft, werkt samen met de dienstenleverancier International Cosmetic Suppliers aan een project in gerecycleerd PET. Dit project speelt in op de sterke vraag naar hervulbare maquillageverpakkingen in monomateriaal. De verpakking die gedemonstreerd werd, was een compact hervulbaar maquillagedoosje uit 'Cristal One Renew-100' van Eastman. Dat 100 procent gerecycleerde en gecertificeerde PET-materiaal wordt verkregen door chemische recyclage. Volgens Eastman heeft Cristal One Renew-100 dezelfde kleur als nieuw PET en kan het op dezelfde manier verwerkt worden. Daarbij worden echter 20 à 30 procent minder broeikasgassen uitgestoten dan als fossiele grondstoffen gebruikt zouden worden. Dit co-polyester is ook geschikt om transparante houders of stukken met (tot 9 mm) dikke wanden te gieten. Eastman liet ook van zich spreken door de bezoekers champagne Veuve Cliquot aan te bieden in oranje steelglazen die in zijn rPET vervaardigd waren. Inca, een van oorsprong Italiaanse familiebedrijf, bewerkt aluminium (persen, polijsten, anodiseren, assembleren) om verpakkingen voor schoonheidsproducten te vervaardigen. In 2022 hebben zich nieuwe partners bij het bedrijf aangediend en werd een groot investeringsprogramma opgestart. De investeringen in automatisering, waterzuivering en nieuwe assemblagelijnen moeten het bedrijf helpen om zich weer op de metaalbewerking en de transformatie van aluminium te concentreren. Inca staat bekend om zijn producten met een hoge glanswaarde en stelde in Monaco zijn verpakkingsgamma in gerecycleerd aluminium (real) zonder chroom voor. Bij de blikvangers een verpakking in monomateriaal voor lippenstift, alsook een hervulbare verstuiver voor in de handtas. De nieuwigheid die de Duitse glasgroep Heinz Glass naar voren schoof, was een hardingsprocedé voor glas zodat het gewicht van parfum- en cosmeticaflacons beperkt kan worden. Dat gebrevetteerde proces dat 'Resisdance' gedoopt werd, maakt het mogelijk om glazen flessen dankzij een oppervlaktebehandeling een dubbel zo grote mechanische weerstand tegen krassen en schokken te bezorgen. Het procedé biedt echter vooral mogelijkheden om het gewicht van glazen wanden te verminderen. De beste 'hardingsresultaten' worden verkregen op glas met een dikte kleiner dan 4 mm. Die techniek biedt meer bepaald perspectieven op de markt van de e-commerce waar het gewicht van de vervoerde goederen een directe impact op de CO?-emissies heeft. De technologie vormt geen hinderpaal om het glas te versieren en tast ook de recycleerbaarheid ervan niet aan. Heinz Glas heeft in een proeflijn geïnvesteerd om de nieuwe technologie te promoten. Aptar Beauty blijft zijn aanbod in monomateriaal uitbreiden en concentreert zich daarbij op de airless-verpakkingen. De nieuwe versie van de bestseller airless Micro van 30 ml, de Mono Micro, is volledig uit recycleerbaar PE vervaardigd, met inbegrip van het etiket dat door Autajon Labels geproduceerd wordt. Toch ging de meeste aandacht naar de verpakking Futur Airless PET, de vrucht van de samenwerking tussen Aptar Beauty en Pinard Beauty Pack. Die verpakking bestaat uit een dubbele laag in PET: een stijf omhulsel langs buiten met binnenin een zakje. Dat laatste bevat het airless-systeem dat het product tegen contact met de lucht beschermt en tegelijk een hoog restitutieniveau garandeert. Het pompje zelf kan 360° draaien. Het gebruik van een transparante PET staat borg voor een luxueus aspect, terwijl de volledige verpakking geschikt is voor de e-commerce; ze heeft met name het strenge protocol ISTA-6 van Amazon doorstaan. Bovendien worden de drie spuitmonden - Ringo, Nora en Tina - met de nieuwe 'twist to lock' technologie van Aptar Beauty vervaardigd. Er is geen dopje meer nodig omdat de spuitmonden met een eenvoudige draaibeweging en een hoorbare klik op een intuïtieve manier geopend en vergrendeld worden. Het nieuwe gamma spuitmonden kan geleverd worden met een mechanisme zonder POM, een gas dat neus, keel en ogen kan irriteren. Door dat gas uit het pompmechanisme te elimineren, krijgt men een verpakking die beter is voor de gezondheid van de consument. De verstuivers kunnen voor 100 procent uit PCR vervaardigd worden. De productie is gepland voor 2024. Albéa stelde een belangrijke vervanging voor. Het Franse merk L'Occitane dat al sinds jaren aan zijn metalen cosmeticatubes met een 'vintage Provence' look te herkennen is, heeft nu met Albéa Tubes samengewerkt om van een gelamineerde tube (ABL) over te stappen op een tube Greenleaf in gelaagde kunststof met APR-certificaat en met een meerlagige mof in HDPE. Door daarbij ook gebruik te maken van het 'flip-top 2 in 1 Octotop' sluitsysteem in PEHD, vermindert L'Occitane het aantal materialen van vijf tot twee en het aantal elementen van drie tot twee. Tegelijk vermindert het totale gewicht van de tube met 23 procent in vergelijking met de huidige tube. Albéa onthulde eveneens Pure Drop, een druppelteller met een drukknop die uit slechts drie stukken bestaat en voor 100 procent uit PP vervaardigd is. Zelfs het pipet is in PP vervaardigd en kan met behulp van PP Clear transparant gemaakt worden. Het brevet is aangevraagd. Deze druppelteller kan op flacons in glas of polymeer geschroefd worden. Nadat de groep Alliance Etiquettes eind vorig jaar het Italiaanse Tonutti Tecniche Grafiche overgenomen had, heeft ze zich doen opmerken door haar knowhow op het vlak van drankenetiketten (wijnen en likeuren). De 'Collection #04: We ART labels' richt de schijnwerpers op vier grote consumptietrends die ontwerpers naar voren schuiven: het gemoed bedaren, bewondering opwekken, alternatieven creëren en innovatie activeren. De nieuwe etikettengamma's zijn verrassend en provocerend en zijn beïnvloed door de conceptuele kunst en de humor. Met niet minder dan 20 projecten bevestigt de derde editie van Make a Mark zijn bestaansreden. Dit initiatief dat tijdens de pandemie opgestart was door de CEO's van Avery Dennison, Estal en Kurz, blijft de sector op stelten zetten. Deze broedplaats voor innovaties waarin een hoogwaardig design centraal staat, heeft twintig belangrijke bureaus samengebracht die zich in verpakkingsontwerpen gespecialiseerd hebben. De bureaus werd gevraagd om concepten op basis van drie aspecten te ontwikkelen: duurzaamheid, luxe en innovatie. De designers werden aangespoord hun fantasie de vrije loop te laten en nieuwe materialen naar voren te schuiven om de verpakkingen in categorieën zoals wijnen en likeuren, beauty, parfumerie en delicatessen opnieuw uit te vinden. Die designconcepten lagen aan de basis van prototypes die geproduceerd werden met glas van Estal, etiketten van Avery Dennison en de print- en veredelingsapparatuur van de groep Kurz. Jan Garcia, commercieel directeur bij Estal, is enthousiast over het project: "De verpakking moet een verhaal vertellen of een boodschap overbrengen, dat is het thema van dit jaar. We vermelden hier het Parijse bureau Mazarine Pascalie Design dat voor zijn cosmeticapack de principes van duurzaamheid en zero afval tot in het extreme doorgetrokken heeft. De hervulbare en oneindig herbruikbare flacon in gerecycleerd glas heeft een genderloze en eenvoudige vorm. Een omverpakking ontbreekt, terwijl het etiket in FSC-cannabispapier van Avery Denisson Fasson door de groep Labelys gedrukt wordt. Het project van het Spaanse bureau Lavernia & Cienfuegos werd 'EDIT (036)' gedoopt. Het gaat om een personaliseerbare flacon die voortgekomen is uit de alliantie van industriële technieken en ambachtelijke procedés. Het ontwerp bestaat uit twee elementen: een element in glas dat in vijf afwerkingen aangeboden wordt, en een ander element dat als dop en voet dienst doet. Dat laatste element is beschikbaar in zes verschillende vormen. Dat betekent dat er zesendertig combinaties mogelijk zijn met zes verschillende geometrische afsluiters. Elke optie bestaat in drie verschillende materialen die zelf weer in drie afwerkingen verkrijgbaar zijn. Het resultaat is dat iedereen zijn eigen flacons kan personaliseren. In totaal komen we tot niet minder dan 40.500 mogelijke combinaties. De consumenten kunnen alle onderdelen van de flacon via een website personaliseren." Opmerkelijk is het project van het Nederlandse designbureau Van Heertum Design dat een flacon ontworpen heeft waardoorheen het licht zich een weg baant en zo een mysterieus en ongrijpbaar voorwerp in het leven roept. "Enigma, zo heet het ontwerp, bestaat uit een onderste deel dat een ijsberg in de vorm van een piramide simuleert, een mystieke vorm die het reiken naar de sterren symboliseert. De verscheidenheid aan kleuren slaat een brug tussen hemel en aarde. Het bovenste deel in de vorm van een hoorn symboliseert onze eigen fantasie en verbindt haar met de aarde door ze in de bevroren piramide te laten dringen. Met behulp van een draaibank werd een heel precieze kegel in hout vervaardigd, die vervolgens in gelaagde kunststof uitgevoerd werd terwijl de bovenzijde met een laser uitgesneden werd. Toen de fles klaar was, heeft een 3D-scanner ze in een wolk van puntjes gevat. Dat geregistreerde bestand werd met behulp van een technische tekening in een bruikbaar bestand omgezet. Voor het etiket hebben we voor Velvet Indigo van Avery Dennison geopteerd dat bijzonder zacht aanvoelt, zoals de 'eenhoorn', in contrast met de hoorn in gehard glas dat door Estal gecreëerd is. Het etiket hebben we niet met inkt bedrukt. In plaats daarvan hebben we zes verschillende films van Kurz gekozen die we gestanst hebben. Dat was een moeilijke opdracht die we zonder de hulp van Reynders Label Printing, onze drukpartner voor dit project, niet tot een goed einde hadden kunnen brengen. De weg die we gevolgd hebben, lag niet altijd voor de hand. We hebben de limieten opgezocht en die overschreden en die aanpak staat symbool voor Enigma," legt Frans Van Heertum uit, creatief directeur van VHD. Bij de twee vaste cadeaukoffertjes van Veuve Cliquot (LVMH) vinden we de Veuve Cliquot Ice Jacket die in de jaren 2000 ontwikkeld werd. Die isothermische isolatie was geïnspireerd op de duikpakken in neopreen, wat een product op basis van aardolie is. Binnen het regeneratieproject Maison/0 van LMVH werd, om de koolstofafdruk van het productieproces voor de Ice Jacket te beperken, een samenwerking met het Central Saint Martins College of Art and Design van het VK opgestart. Dat mondde uit in een product dat voor 100 procent uit gerecycleerde kunststof bestaat en dat met de 3D-breitechnologie vervaardigd is. Dit vernieuwde Ice Jacket dat sinds enkele maanden te koop is, heeft een 96 procent lagere CO?-uitstoot dan zijn voorganger.