De masterclasses tijdens de eerste Labelexpo sinds 2019 worden georganiseerd door de Label Academy, een mondiale organisatie voor trainingen in de branche. Ze worden telkens 's ochtends gehouden vanaf 9.45 uur op dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 september.
...

De masterclasses tijdens de eerste Labelexpo sinds 2019 worden georganiseerd door de Label Academy, een mondiale organisatie voor trainingen in de branche. Ze worden telkens 's ochtends gehouden vanaf 9.45 uur op dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 september. De eerste masterclass, op dinsdagochtend 12 september, gaat over flexibele verpakkingen. Deze is met name bedoeld voor labelconverters die in deze zeer concurrerende markt willen starten of hun productie willen uitbreiden. De deelnemers worden vanuit dat oogpunt voorzien van met de benodigde essentiële technische kennis. Onderwerp zijn onder andere substraten, zoals papier, metaalfolie, folies en meerlaagse constructies. Maar ook creatie van artwork en pre-press en drukprocessen en -technieken. Verder staan inkten, coatings, uitharden en lamineren op het programma en het converteren van flexibele verpakkingen. Daarnaast zal een update over het Finat UVFoodSafe-initiatief worden gepresenteerd en zal een toonaangevende converter hun ervaring met de overstap naar flexibele verpakkingen laten zien. Sprekers zijn onder andere: Nanette Thomas (CEO en eigenaar Synthogra), Jan de Roeck (directeur industrierelaties en strategie Esko), Alberto Redaelli (verkoopmanager Lombardi), Jonathan Koster (UVFoodSafe Group, Finat/Sun Chemical) en tot slot Steve Baker, managing director van converter Baker Labels, en zoon Harry Baker, die aan het hoofd staat van de BakPac-divisie voor flexibele verpakkingen. Er zullen ook enkele sprekers van HP, Michelman en Karlville aanhaken waarvan de namen op dit moment nog niet bekend zijn. Nanette Thomas van Labelexpo: "Flexibele verpakkingen, imago en uiterlijk zijn zo belangrijk voor zowel merkeigenaren als consumenten. De kennis en keuzes van wat te kiezen is erg moeilijk. We willen allemaal onze impact op het milieu verbeteren en tegelijkertijd zorgen voor de producten die we verpakken. Stap voor stap werken is zinvol om de impact te bereiken die we nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de ontwerpers en drukkers die etiketten en verpakkingen produceren, en deze masterclass flexibele verpakkingen zal echt helpen bij het navigeren door de vele opties, vooral als het gaat om het kiezen van de juiste materialen." Steve Baker, spreker tijdens hetzelfde seminar voegt toe; "Na bijna vijftig jaar zelfklevende etiketten te hebben geproduceerd, breidde Baker Labels in 2020 uit naar de markt voor digitaal bedrukte flexibele verpakkingen. In de drie jaar sinds we onze BakPac-divisie voor flexibele verpakkingen hebben gelanceerd, hebben we een steile leercurve doorgemaakt. Waar er veel cross-overs zijn met labelproductie, zijn er ook veel nieuwe uitdagingen te overwinnen. Het was een zeer interessante en spannende reis voor ons, en we kijken er echt naar uit om die ervaring te delen tijdens de masterclass flexibele verpakkingen tijdens Labelexpo Europe 2023. " De tweede masterclass staat in het teken van duurzame etiketten en verpakkingen. Hierin komen de essentiële richtlijnen aan de orde voor verwerkers die hun groene portfolio willen versterken. Evenals efficiënter met hun middelen willen omgaan, bijdragen aan een circulaire economie en voldoen aan de EU-regelgeving. Daarbij worden verschillende aspecten van het productieproces van etiketten behandeld. Zoals duurzame inkten en coatings, zelfklevende labels, flexibele verpakkingen, opties voor matrixafval (snijafval), het omzetten van linerafval in een kans en het gebruik van blockchain om duurzaamheidscriteria vast te leggen en eraan te voldoen. De impact van de regelgeving voor verpakking en verpakkingsafval en de richtlijnen voor ontwerp voor recycling komen ook aan bod. Sprekers zijn onder andere: Pablo Englebienne (wettelijk zaken en duurzaamheidsmanager van Finat), Federico D'Annunzio (oprichter en CEO vanTraent.com), Pierre Dogliani (R&D innovatie manager NW Europa, Flint Group), Karsten Kejlhof (CCO van Lundberg Tech), Ophélie Gourdou (projectmanager CELAB) en Jan 't Hart (projectmanager HolyGrail 2.0 AIM, Europese associatie van merkfabrikanten). Ook duurzaamheidsexperts van All4Labels en Avery Dennison leveren een bijdrage. Pablo Englebienne van Finat: "Duurzaamheid staat bovenaan de agenda van wetgevers, met een wervelwind van veranderingen in de regelgeving op EU-niveau die plaatsvinden in het kader van de Europese Green Deal." De diverse toepassingen van de flexibele verpakkingen die in de masterclasses worden besproken zullen ook live te zien bij de diverse exposanten op de FlexPack Trail. De laatste, gloednieuwe masterclass in het seminarprogramma, is die over wijnetiketten. Deze laat converters zien wat ze moeten weten om deze zeer lucratieve sector te betreden. Deelnemers wordt verteld hoe ze kunnen voldoen aan de huidige en inkomende EU-regelgeving en verschillende aspecten van het productieproces van wijnetiketten worden toegelicht. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld: gespecialiseerde inkten, coatings en veredelingstechnieken. Maar ook om papieren substraten, druktechnologie en het maken van de juiste machinekeuzes. En tot slot het merkperspectief op het creëren van het perfecte wijnetiket. Sprekers zijn onder meer: Ignacio Sánchez Recarte (secretaris-generaal CEEV, Europees comité van wijnproducenten), Susana Fajardo (productmanager wijn en ambachtelijk bier van Fedrigoni zelfklevend), Andy Thomas-Emans (strategisch directeur Labelexpo mondiaal), Stefano Pistoni (senior manager business development, wijn, sterke drank & drank EMEIA-regio van UPM Raflatac), Mark Walkling (productmanager, ECP Packaging en Narrow Web Labels Europa van Sun Chemical) en Uffe Nielsen (CEO van GM). Er zullen ook sprekers zijn van onder meer Kurz. Ignacio Sánchez Recarte van de Europese vereniging van wijnproducenten. "Aan het einde van dit jaar zal de wijnsector worden geconfronteerd met de grootste innovatie van de afgelopen decennia op het gebied van etikettering. Dat hangt samen met de inwerkingtreding van de nieuwe EU-regels voor wijnetikettering die het gebruik van e-etiketten voor de communicatie van verplichte productinformatie toestaan."