2020 komt in zicht. Het is mede daarom een geschikte gelegenheid om terug te blikken op wat ons in 2019 in de branche is bijgebleven.
...

2020 komt in zicht. Het is mede daarom een geschikte gelegenheid om terug te blikken op wat ons in 2019 in de branche is bijgebleven.Na de grote aandacht voor interieurdecoratietoepassingen de voorbije jaren, staat met de intrede van HP het textielsublimatieprinten in de kijker. De fabrikant schat dat de wereldwijde digitale textielprintmarkt 3,6 miljard US dollar groot is, waarvan 60% op polyestersubstraten. Het wil daarvan een deel van de koek. Verschillende fabrikanten zien in sportkledij een groot potentieel. Fespa surft mee op de golf. Op de Fespa Global Print Expo in Madrid in maart 2020 zal daarom het nieuw evenement Sportwear Pro 2020 worden gelanceerd.Met inkjet kan op alle materialen worden geprint waardoor het aantal nieuwe toepassingen groeit. Het printen van designs op leder en namaakleder kon op beurzen op veel belangstelling rekenen. Net als de vele toepassingen met objectprinters voor het beprinten van smartphonehoesjes, gadgets, cosmetica accessoires, cylindrische voorwerpen, enz. De verkoop aan de consumenten van al die hebbedingetjes verloopt vaak via webshops. Ook kartonproducten zoals krukjes, stoeltjes, tafels, promodisplays, enz. worden via webshops verkocht. E-commerce blijft zowel in B2B als B2C groeien en schept kansen.Print kan los of geïntegreerd uitstekend worden gecombineerd met full motion video, led-video-animatie, lichtreclametechnieken, enz. De combinatie van verschillende technologieën zorgt voor nieuwe en verbluffende ervaringen. Signspecialisten en hun klanten kunnen er alleen maar wel bij varen.De eerste robots doen hun intrede in printproductiebedrijven. Robots kunnen repeterend werk uit handen nemen, de flexibiliteit van het productieapparaat verhogen en de werkdruk verzachten. Het is maar een begin.Er is een vernieuwde belangstelling voor het milieu en een groeiende vraag van klanten naar milieuverantwoorde producten. Duurzaamheid is een belangrijke trend. Het gaat in de eerste plaats om het intelligent omgaan met materialen om de afvalberg te beperken, om afval te hergebruiken of op een verstandige manier te recyclen.De oprichting van Fespa Belgium is een feit. De brancheorganisatie wil de productie van print & signtoepassingen in eigen land promoten en de kennisbasis van haar leden vergroten.En ten slotte: in 2019 werden op de beursstands van een aantal leveranciers heerlijke kopjes koffie bereid door ingehuurde barista's. We hopen dat deze trend zich in 2020 zal doorzetten.