"Bijna één op vijf Belgen gebruikt voedingssupplementen. Toch moeten supplementen opboksen tegen een negatieve reputatie, want veel goedkope multivitaminen zijn onvoldoende gedoseerd en hebben nauwelijks effect", aldus Christiaen. Start-up Metis Supplements pakt het anders aan. Het familiebedrijf kan daarbij rekenen op de ondersteuning van Start it @KBC. "De grootste accelerator voor start-ups in België."
...

"Bijna één op vijf Belgen gebruikt voedingssupplementen. Toch moeten supplementen opboksen tegen een negatieve reputatie, want veel goedkope multivitaminen zijn onvoldoende gedoseerd en hebben nauwelijks effect", aldus Christiaen. Start-up Metis Supplements pakt het anders aan. Het familiebedrijf kan daarbij rekenen op de ondersteuning van Start it @KBC. "De grootste accelerator voor start-ups in België."Design is één van Metis' topprioriteiten, omdat ze de effectiviteit willen verbeteren. "Supplementen belanden vaak in één of andere keukenkast of in het medicijnenkastje dat alleen opengaat wanneer mensen ziek zijn. Metis wil er met een modern design voor zorgen dat de potjes niet in de kast verdwijnen maar net op de keukentafel terecht komen. Op die manier springen ze meer in het oog en ondersteunen ze de dagelijkse inname. De zogenaamde therapietrouw krijgt hierdoor een stevige boost."Metis koos weloverwogen voor een bruin glazen flesje in de vorm van de traditionele maatbeker, voorzien van een strakke verpakking en etikettering. "Dit was puur voor esthetische redenen en een knipoog naar de oude farmaceutische bruine flessen als een mooie touch." Christaen licht toe dat de standaard glazen maatbekers in Duitsland worden gekocht van de laboglasfabrikant Duran Schott. "Daarna worden deze voor ons bewerkt door een derde partij. Deze worden dus finaal speciaal voor ons gemaakt."De maatbekers zijn respectievelijk 7 en 8 cm hoog voor de 100ml & 150ml versies. Deze hebben variabele groottes voor de andere hoeveelheden capsules. "Het afvullen gebeurt nu nog in de gecertifieerde ruimtes van een partner maar wij zijn nog op zoek naar andere mogelijkheden bij de komende groei."Er werd bewust gekozen voor een wit etiket. "De insteek was om een authentieke verpakking te creëren waarbij de bruine maatbeker en het witte etiket elkaar versterkten. Maar op de achterkant van het witte etiket zal je altijd de kleur terugvinden van de respectievelijke formule." Op die manier is met het verpakkingsdesign een soort ouderwets geneesmiddelengevoel gecreeerd. "Dit 'oude, goede' gevoel hoort hier helemaal thuis en ligt ook in lijn met onze historiek: de formules zijn destijds door een apotheker voor zijn studerende kinderen ontwikkeld."Het speelse lettertype lijkt in eerste instantie in contrast met de ouderwetse verpakking, maar combineert toch heel goed. "Heimat mono is iets origineels en het combineert de elegantie van onze verpakking met het jonge dynamisme dat er bij ons leeft. We zijn niet het zoveelste bedrijf dat zichzelf te serieus neemt, maar een uitdager die graag van het leven geniet." De bijzondere E met een aantal extra horizontale streepjes komt van de hoeveelheidsaanduiding van het originele bekerglas. "Dit verwijst naar de juiste afweging/afmeting van de ingrediënten."Metis koos om transport- en praktische redenen voor een omdoosje voor de consumentenverpakkingen. "Hierdoor blijft de glazen verpakking altijd intact - er is nog nooit een kapot exemplaar ergens aangekomen - en kan ons product mooi tentoongesteld worden in de rekken. Daarvoor zorgt ook de combinatie van de gedraaide vlakken."De grijstinten zijn een resultaat van de beoogde look & feel: strak, premium, passend bij het bruine potje. De kleuren flap is per formule uniek. Deze wordt gebruikt als herkenningspunt voor zowel de apotheker als de eindconsument. "Hierdoor kan men duidelijk zien welke formule men mee naar huis neemt en of welke formule ze opnieuw moeten gaan bestellen. Het cijfer is expliciet aanwezig om als herkenningspunt te gebruiken voor een herbestelling. Ook verwijst het grote cijfer naar een premium look&feel van Chanel nr. 5.Elke kleur heeft een eigen betekenis. Deze zijn gekozen naar de eigenschappen van de formules. Blauw bijvoorbeeld geeft rust en kalmte, dus die kleur moet de 'Sleep formule' vertegenwoordigen." De kartonnen buitenverpakking is overigens van FSC-gecertificeerd materiaal.Voor het complete verpakkingsdesign tekende het Londense bureau Midday Studios. "Dit is een relatief jonge designstudio die we vier jaar geleden gecontacteerd hadden. Beide creatieve partners waren voorheen designers bij het befaamde Pearlfisher, voordat ze voor zichzelf begonnen."Het assortiment van Metis bestaat uit drie formules: Energy, Sleep en Beauty. Alle drie hebben ze hun eigen unieke nummer en kleur ter herkenning. Christiaen: "De Energy formule bevat een hoge dosis aan Ginseng, die je meer focus geeft en helpt tegen stress. De Sleep-formule werkt met een unieke combo van Valeriaan en Eschscholcia, die je beter doen in- en doorslapen. De derde, Beauty, formule bevat Bamboo, olijfblad extract en andere bouwstoffen. Deze bestanddelen zorgen samen voor minder haaruitval bij vrouwen, voller haar en sterke nagels." De Metis bekers zijn te koop vanaf a22,50.