Arjen Evertse, sinds een half jaar de general manager sales EMEA bij Mimaki Europe, maakt aan het einde van een jaar met veel obstakels de balans op. "Sign Graphics heeft dit jaar een bijzondere groei doorgemaakt, vooral met de UV-technologie...

Arjen Evertse, sinds een half jaar de general manager sales EMEA bij Mimaki Europe, maakt aan het einde van een jaar met veel obstakels de balans op. "Sign Graphics heeft dit jaar een bijzondere groei doorgemaakt, vooral met de UV-technologie. We hebben de leidende marktpositie in de print- en signsector gedurende twee opeenvolgende kwartalen ingenomen, voornamelijk vanwege de hogere acceptatiegraad van UV LED-technologie", duidt Evertse. "We verwachten dat deze trend zich het komende jaar doorzet vanwege de efficiëntie, duurzaamheid en diversiteit aan toepassingen die deze printers bieden. Met de Mimaki UJV100-160 kunnen gebruikers bijvoorbeeld printen op een breed scala aan materialen, waaronder metaalfolie, textiel en warmtegevoelige media". Ondanks de coronapandemie en de moeilijke economische situatie, verwacht Arjen Evertse veel van 2022. Naast groei in de UV-markt kijkt Mimaki uit naar de doorbraak van de 3D-printtechnologie. Recent lanceerde de Japanse fabrikant een totaaloplossing met de 3DUJ-2207 full-colour 3D-printer, de 3D Print prep Pro software en de 3DCS-322 afwerkeenheid. Een andere trend voor het nieuwe jaar wordt volgens Arjen Evertse de groeiende vraag naar automatisatie.