De voorbije jaren hebben ingrijpende veranderingen in het medialandschap een aanzienlijke impact gehad op de hoeveelheid reclame en publicaties die gedrukt werden. Een groot deel van de 'reclametaart' gaat vandaag naar online kanalen en naar de sociale media. Hun internationale aandeel in de reclame wordt op 35% geschat (bron: Smithers Pira Calculation van World Press Trends Database). De economische indicatoren voor de handelsdruk en de uitgeverssector zijn al sinds lang van de algemene economische situatie losgekoppeld. De economische oplevingen van de afgelopen jaren zijn aan de sector voorbijgegaan en individuele spelers kunnen alleen nog maar groeien door met de moordende concurrentie mee te gaan.
...

De voorbije jaren hebben ingrijpende veranderingen in het medialandschap een aanzienlijke impact gehad op de hoeveelheid reclame en publicaties die gedrukt werden. Een groot deel van de 'reclametaart' gaat vandaag naar online kanalen en naar de sociale media. Hun internationale aandeel in de reclame wordt op 35% geschat (bron: Smithers Pira Calculation van World Press Trends Database). De economische indicatoren voor de handelsdruk en de uitgeverssector zijn al sinds lang van de algemene economische situatie losgekoppeld. De economische oplevingen van de afgelopen jaren zijn aan de sector voorbijgegaan en individuele spelers kunnen alleen nog maar groeien door met de moordende concurrentie mee te gaan. De gevolgen hiervan zijn enerzijds een voortdurend consolidatieproces en anderzijds een daarmee gepaard gaande vermindering van het personeelsbestand. Tussen 2005 en 2015 daalden de verkoopopbrengsten in Europa met 20% en daalde het aantal spelers met 14% tot 110.000 bedrijven (bron: Intergraf). Naar verwachting zullen in 2020 de totale inkomsten uit de markt iets meer dan 70 miljard euro bedragen, terwijl ze in de toekomst nog verder zullen afkalven. Deze trend wordt weerspiegeld in de vraag naar grafisch papier. In Europa daalde de verkoop van houtvrij papier in 2018 met 18% en wanneer we de cijfers over de voorbije tien jaar bekijken, zien we een daling van ruim 50%. De cijfers uit de VS zijn niet echt rooskleuriger. Daar zijn de volumes in de handelsdruk met bijna 50% gekrompen en het rendement met 80%. En dat terwijl in dezelfde periode de Amerikaanse economie met meer dan 70% groeide. Het enige segment in de grafische industrie dat in die periode een groei kon laten optekenen, was de verpakkingssector. Als u ondanks die ontmoedigende cijfers toch doorgaat met lezen, dan mogen we u wel moedig noemen en moed is wat nodig is om de veranderingen die de digitale transformatie eist, aan te pakken en om een bedrijf op de uitdagingen die er nog aan zitten te komen, voor te bereiden. In zulk een omgeving moeten drukkerijen een nieuwe marktpositie voor hun aanbod zoeken en hun verkoopstrategie wijzigen. Dat betekent dat ze vooral de voordelen voor de klanten voor ogen moeten houden, en tegelijk hun inzicht in de behoeften van de markt moeten verbeteren. "Wie zich met zijn businessmodel duidelijk van de concurrentie kan onderscheiden, zal succesvol zijn," verzekert Dr. Michael Fries, de voormalige CEO van Onlineprinters, tijdens het 2019 Online Print Symposium in München. Daarnaast zijn de klanten zelf ook sterk veranderd. Besluitvormers zijn hoe langer hoe meer vertrouwd met alles wat digitaal is en dat is de sleutel om jonge mensen - waaraan er geen tekort is - de voordelen van print duidelijk te maken. In de verkoop hebben we gedreven medewerkers nodig die de toegevoegde waarde van print in een multimediawereld erkennen en die klanten met print kunnen imponeren. "Op de Adobe Summit in Las Vegas heb ik tientallen gesprekken gevoerd met die zogenaamde 'digital natives' en nooit hebben ze het belang van print in twijfel getrokken. Ze willen print, maar dan wel op aanvraag, in real time en volledig gepersonaliseerd," besluit Horst Huber, directeur van Werk-II. Uiteraard kan de implementatie van een nieuw zaken- of verkoopmodel mislukken - maar falen is beter dan niets doen. Door uit angst voor de veranderingen niets te doen, komt u nergens. En wie stilstaat, heeft eigenlijk al verloren. Vandaar het motto: "Wie niet klaar is om veranderingen aan te pakken, wordt er door overspoeld". De grafische industrie is nog altijd te sterk op de technologie gericht en denkt niet in businessmodellen. We willen niet beweren dat technologie onbelangrijk is - en zeker de netwerktechnologie is van het grootste belang. Maar dat is altijd nog maar een middel om een doel te bereiken. Er zijn genoeg succesvolle bedrijfsmodellen en ze hebben één ding gemeen: met behulp van het internet en de sociale media maken ze geïndividualiseerde printproducten mogelijk die de klant een meerwaarde bieden. Dit is de reden waarom online retailers vaker een beroep doen op print. Het Duitse bedrijf Adnymics boekt flinke successen door online verkopers gepersonaliseerde verpakkingsbijlagen te leveren die voor een extra emotionele impact zorgen wanneer de klant zijn bestelling uit de doos haalt. Een ander voorbeeld is MyPostcard: gebruikers van de app van dat bedrijf kunnen vanuit hun Instagram-account of hun persoonlijke fotoalbum gemakkelijk foto's uploaden, waarna ze een lay-out kiezen en hun kaarten met een uniek persoonlijk bericht afmaken. MyPostcard drukt en stuurt die geïndividualiseerde, unieke kaarten binnen 24 uur naar gelijk waar in de wereld. Zelfs de traditionele catalogus maakt een comeback - zij het in een sterk geïndividualiseerde vorm. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Duitse online retailer Bonprix die zijn klanten gepersonaliseerde mailings en folders bezorgt op basis van hun koopgedrag. Bonprix drukt elke maand zo'n 13 miljoen A3-pagina's en dat volume neemt nog steeds toe. Personalisatie creëert een toegevoegde waarde die zich bij Bonprix direct in een sterke omzetgroei vertaalt. Alleen al die toegevoegde waarde rechtvaardigt de hogere kosten voor het gepersonaliseerde drukwerk. Een andere groeitrend zijn eindgebruikers die publicaties voor eigen gebruik samenstellen. Bestsellers daarbij zijn fotoalbums en notitieboekjes die tot de populairste gadgets van vandaag behoren. In dat verband heeft Matthias Horx een bijzonder relevante uitspraak in 'Zukunftsreport 2019' gedaan: "Als alles altijd toegankelijk en beschikbaar is, dan wordt het unieke, het specifieke, het tastbare de nieuwe luxe". Technologisch gezien staat de offsetdruk op het einde van zijn ontwikkeling. Vandaag richten de inspanningen zich alleen nog maar op procesoptimalisatie en een grotere efficiëntie. Een blik op de OEE (Overal Equipment Efficiency - de algemene efficiëntie van de apparatuur) maakt duidelijk waarom dit het geval is: in de grafische sector bedraagt dat cijfer gemiddeld maar 30%. In de huidige machines sluimert dus een aanzienlijk potentieel om de efficiëntie en de marges te verbeteren. U kiest hoe u dat potentieel het best volledig kunt benutten - door een beroep op interne of externe knowhow te doen. Belangrijk echter is dat u dit aspect niet uit het oog verliest en zeker niet negeert. Heidelberg bijvoorbeeld heeft met het oog daarop zijn abonnementsmodel uitgewerkt. Ook interessant om te zien is hoe een papierproducent zoals Sappi zich inspant om de efficiëntie te verbeteren. Uit de procesanalyse van Sappi bleek dat tot 25% van al het papier wordt weggegooid. De papiermaker wil dit probleem aanpakken door met zijn klanten samen te werken en daarbij een beroep te doen op OctoBoost, een modulair platform in de cloud. Binnen de grafische industrie heeft de digitale druk een vaste plaats veroverd. Die techniek is een belangrijk aspect van de voortdurende digitale transformatie en ligt aan de basis van veel nieuwe bedrijfsmodellen. En de inkjetdruk zal zijn potentieel onderstrepen door de offsetdruk nog verder weg te duwen. De huidige ontwikkeling van de inkten enerzijds en de verruiming van het papieraanbod anderzijds maken veel mogelijk. En daarbij is het de uitgesproken bedoeling om op termijn gestreken papier met de inkjettechniek te bedrukken. Het is boeiend om zien hoe de inkjet in het domein van de vellendruk doordringt. De huidige vellensystemen zijn niet echt tuk op grote drukvolumes, maar dat zou het proces wel moeten helpen om ook in kleinere markten door te dringen. In combinatie met afwerksystemen in lijn lenen vellensystemen er zich uitstekend toe om bijvoorbeeld kleine oplages uiterst efficiënt en flexibel te produceren. Zo neemt Canon met zijn oplossing een positie in tussen de digitale druk op basis van toners en de offsetdruk. Het bedrijf verzekert dan ook dat men bij oplagen van 300 tot 1300 exemplaren op een economisch verantwoorde manier met de inkjettechniek kan werken. Daarnaast is het fascinerend om te zien hoe vandaag unieke exemplaren van boeken, brochures en catalogi - zowel met soepele als harde omslagen - in een industriële, digitale drukomgeving vervaardigd kunnen worden. Elk product kan qua inhoud, omvang en formaat van de andere producten verschillen. De doorgedreven integratie van de volledige productie in een netwerk maakt het mogelijk om, ondanks de personalisatie, efficiënt te werken. Dankzij de automatiseringsgraad die vandaag mogelijk is, hoeft een personalisatie op grote schaal geen toekomstmuziek meer te blijven. Ondanks de enorme veranderingen die er aan de gang zijn, beschikken we nu over de tools die bij een multimediale communicatie, waarbinnen print een onderdeel is, de juiste accenten kan leggen. Dat betekent een personalisatie en individualisering die op papier vastgelegd is. Om daar te geraken, is er een flinke portie moed, doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen nodig. En dan kan een bezoek aan drupa 2021 waardevolle impulsen opleveren - bijvoorbeeld wanneer u de presentaties in de 'drupa cubes' of de 'touchpoint packaging' bijwoont. En wat u beslist voor ogen moet houden: vandaag de dag beslist het businessmodel over de technologie en niet andersom. Tot ziens in Düsseldorf in 2021!