De Europese Unie is een leider in de wereldhandel: het is 's werelds grootste exporteur van industriële goederen en tegelijkertijd de grootste exportmarkt voor ongeveer 80 landen. Volgens het federale bureau voor de statistiek is China de belangrijkste handelspartner: in 2021 werden goederen ter waarde van 696 miljard euro verhandeld tussen China en de EU - 16 procent van de totale EU-handel in goederen.
...

De Europese Unie is een leider in de wereldhandel: het is 's werelds grootste exporteur van industriële goederen en tegelijkertijd de grootste exportmarkt voor ongeveer 80 landen. Volgens het federale bureau voor de statistiek is China de belangrijkste handelspartner: in 2021 werden goederen ter waarde van 696 miljard euro verhandeld tussen China en de EU - 16 procent van de totale EU-handel in goederen. Ongeveer 85 procent van de goederen in de wereld wordt vervoerd in houten verpakkingen, volgens de Duitse federale vereniging voor houtverpakkingen, pallets en exportverpakkingen (HPE). Deze zijn stabiel en weerbestendig, wat vooral belangrijk is voor zeetransport. Hiervoor worden in de regel containerpallets, trolleys of kratten gebruikt. "Trolleys worden vaak gebruikt voor containervervoer wanneer extra wikkelen niet nodig is. In ieder geval moeten verpakte goederen veilig op de slee worden vastgezet en deze moeten op hun beurt professioneel in de container worden vastgezet", legt Marcus Kirschner, Managing Director van HPE, uit. Verpakte goederen die te omvangrijk of te zwaar zijn voor containervervoer worden verpakt in individuele dozen, die volgens HPE soms de afmetingen van een klein huis kunnen bereiken. "Met houten verpakkingen verplaatst onze industrie bijna alles, van microchips voor consumentenelektronica tot rotorbladen voor windturbines." Om temperatuur, trillingen en vochtigheid tijdens de reis bij te houden, worden steeds vaker dataloggers in de dozen gebruikt en registreren ze regelmatig alle relevante gegevens, die later kunnen worden geëvalueerd. De huidige status en locatie van een box kan op elk moment online worden bepaald door tracking met behulp van een scanner. En via GPS komen deze gegevens ook in realtime rechtstreeks naar smartphones of tablets. Met name machines of installatieonderdelen vereisen een effectieve corrosiebescherming tijdens zeetransport. Droogmiddel of Vluchtige Corrosie Remmer (VCI) moleculen worden daarom toegevoegd om corrosie in de verpakking te voorkomen. Nieuw op de markt zijn de zogenaamde intelligente corrosie blokkeerders (ICB). Een gepatenteerd actief ingrediënt reageert op de vochtigheidsgraad: als het corrosiebevorderende vochtgehalte in de verpakking toeneemt, neemt ook de afgifte van de beschermende actieve ingrediënten toe. Als de blootstelling aan vocht weer afneemt, wordt ook de afgifte van het corrosiebeschermingsmiddel verminderd. De bescherming moet zo over het algemeen langer meegaan. Producten die bijvoorbeeld per luchtvracht moeten worden vervoerd, kunnen lange tijd aan het weer worden blootgesteld voordat ze worden geladen. Voor gevoelige goederen zijn er daarom thermische hoezen die zorgen voor een hogere temperatuurstabiliteit van de luchtvracht. De nieuwste hoezen hebben een meerlaagse structuur en zijn deels gemaakt van recyclaat, bijvoorbeeld met een isolerende laag rPET fleece. Voor het vervoer van goederen over de weg, door de lucht of over zee zijn pallets een van de belangrijkste ladingdragers. De klassieke Europallet van hout heeft al lang geleden te maken gehad met concurrentie van kunststof, omdat kunststof pallets veel voordelen hebben: ze zijn maatvast en duurzaam, exacte afmetingen en vormen zorgen voor een hoge mate van procesbetrouwbaarheid en maken een nauwkeurige aanpassing aan geautomatiseerde opslag- en transporttechniek mogelijk. Hun lage eigen gewicht ontlast werknemers van handmatige hantering en bespaart kosten en CO2 tijdens het transport. De robuuste en niet-giftige oppervlakken zijn eenvoudig te reinigen en voldoen aan hoge hygiënenormen. Nestbare pallets verminderen ook de ruimtevereisten en opslagkosten. Palletfabrikant en Interpack-exposant Cabka presenteerde onlangs een nieuwe generatie kunststof pallets gemaakt van gerecycled plastic, speciaal voor gebruik in de chemische industrie. Het bedrijf gebruikt grotendeels recyclaat voor zijn transportoplossingen en de producten zelf kunnen meerdere keren worden gerecycled. In tegenstelling tot consumentenverpakkingen is duurzaamheid bij industriële verpakkingen tot nu toe een nogal ondergeschikte kwestie geweest. De focus ligt op veilig transport. Maar door de voortdurende aandacht voor CO2-voetafdruk en klimaatbescherming komt het ook voor industriële verpakkingen steeds meer onder de aandacht. Omdat er vaak zeer grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal nodig zijn voor transport, is het voor bedrijven ook financieel de moeite waard om na te denken over dunnere films, herbruikbare containers of containers gemaakt van recyclaat. Als duurzaam alternatief voor houten kisten of kratten voor het vervoer van goederen ontwikkelde Cabka bijvoorbeeld in samenwerking met SABIC een volledig recycleerbare grote container. Het bedrijf was op zoek naar een volledig recycleerbaar, lichtgewicht polymeer om zijn CabCube te produceren. De nieuwe, recyclebare oplossing is eenvoudig te verwerken, drukbestendig en lichter dan conventionele pallets. In veel industriële en toepassingsgebieden is de IBC de voorkeursoplossing voor verpakkingen geworden. De tussenliggende bulkcontainers worden gebruikt voor het transport van vloeibare of pasteuze chemicaliën, voedsel, cosmetica en farmaceutische producten. Bij Werit kunnen klanten bijvoorbeeld kiezen tussen 300, 600, 800 en 1000 liter IBC's op verschillende pallettypes, met en zonder ventiel en verschillende dekselmaten. Een retoursysteem maakt het gratis retourneren van alle gebruikte en geleegde IBC's mogelijk, ongeacht het ontwerp en de fabrikant. Na het reviseren, reinigen of vervangen van verschillende componenten wordt de IBC vervolgens weer in de verpakkingscyclus opgenomen. Speciaal voor gevaarlijke stoffen heeft Schütz een IBC ontwikkeld met een brandwerende buitenschild dat zelfs onder extreme omstandigheden bescherming biedt tegen lekkage. Het is een vloeistofdichte, geïntegreerde beschermingslaag in geval van schade aan de HDPE-binnencontainer. Als bijvoorbeeld de binnenste plastic container smelt als gevolg van de hitte veroorzaakt door een brand, wordt productlekkage door de buitenste stalen schaal effectief voorkomen. Dit betekent dat dit IBC-model ook zonder problemen kan worden gebruikt om gevoelige producten te vullen, waarvoor eerder kleinere containers met een kleiner volume werden gebruikt, zoals stalen vaten. Als eerste combinatie IBC ooit kreeg de container het label 'FM Approved' van de industriële vastgoedverzekeraar FM Global. Als het gaat om het opslaan en transporteren van vloeistoffen en korrels, biedt Auer ook alternatieven van kunststof. De nieuwe Bag-in-Box IBC is voorzien van verwisselbare binnenzakken en is daardoor niet alleen hygiënisch en veilig, maar ook herbruikbaar. Afhankelijk van de versie kan hij 250, 500 of 600 liter bevatten en wordt hij van bovenaf gevuld en geleegd. Folies spelen een belangrijke rol bij de bescherming van industriële goederen tijdens het transport en bevorderen een duurzame circulaire economie als ze zijn gemaakt van recycleerbaar materiaal of recyclaat. Gesloten foliehoezen gemaakt van krimp- of rekfolie bieden een hoge mate van bescherming tegen diefstal en beschermen palletladingen betrouwbaar tegen vuil en vocht. Vanwege de hoge ladingsstabiliteit kunnen extra verpakkingsmaterialen zoals plastic omsnoering vaak worden weggelaten. Uiteindelijk blijft er een monomateriaal-verpakking over die gemakkelijk kan worden weggegooid en gerecycleerd. Interpack-exposant MSK maakt ook gebruik van grondstofbesparende technologieën, bijvoorbeeld in zijn stretch hood-systemen. Deze werken nu met een zeer laag energieverbruik van minder dan 0,07 kWh per pallet en kunnen de dunste folies tot 20 mm verwerken. Voor de snelgroeiende praktijk van het automatisch uitpakken van pallets heeft MSK een destrapper ontwikkeld die automatisch omsnoering van palletladingen verwijdert. En met de 'rewind'-technologie van een ander bedrijf kan de stretchfolie ook volautomatisch van de pallets worden verwijderd. Dit werk wordt vandaag de dag nog steeds grotendeels met de hand gedaan. Betrouwbare etikettering is vooral belangrijk voor gevaarlijke stoffen. Met de etiketten en etiketteersystemen van Herma kunnen bijvoorbeeld de verpakkingsmaterialen van chemicaliën worden getraceerd. Er wordt een QR-code gebruikt, die alle belangrijke informatie over het product bevat en per etiket op het deksel van het vat wordt aangebracht. Hierdoor kan elk afzonderlijk vat worden geïdentificeerd en gelokaliseerd langs toeleveringsketens en transportroutes. De code helpt de gebruiker ook om er op het moment van vullen voor te zorgen dat de verpakking die geschikt is voor het product daadwerkelijk wordt gebruikt. Het label met de QR-code moet echter ook hete inhoud zonder kleerscheuren overleven. Samen met Boxlab Services, een startup afgesplitst van BASF, heeft Herma onlangs de inkoop en het gebruik van gevaarlijke goederenlabels veiliger, goedkoper, sneller en milieuvriendelijker gemaakt. Ondanks hun veiligheidsrelevante functie zijn etiketten van gevaarlijke goederen in veel bedrijven nog steeds een constante bron van onzekerheid. "Etiketten voor gevaarlijke goederen moeten zich veilig hechten aan een breed scala aan containers zoals vaten, vaten, emmers, containers, IBC's, big bags, flessen, maar ook aan uitgerekte pallets - en dus ook aan een verscheidenheid aan oppervlaktematerialen", zegt Sven Pleier, key accountmanager bij Herma. Afhankelijk van de toepassing zijn weerstand tegen chemicaliën zoals zuren, logen en oplosmiddelen, vuil, vet en olie, omgevingsinvloeden zoals warmte, vocht, kou en UV-blootstelling vereist. De speciale gevarenlabels worden geleverd op enkele vellen of op rollen. Het gesiliconiseerde dragermateriaal wordt teruggenomen en gerecycleerd.