"InPrint is geen gewone beurs", schreef sectoranalist Ralf Schlozer na zijn bezoek aan de laatste editie, "waar exposanten hun producten tonen en het publiek rondkijkt tot ze misschien iets van hun gading vinden en kopen. Bezoekers zijn tijdens InPrint niet op zoek naar een kant-en-klaar product. Ze zoeken een oplossing voor een probleem." Die problemen hebben meestal ook niets te maken met documentstromen, papiersoorten of A4-printvolumes. InPrint mikt op bezoekers uit bijvoorbeeld de luchtvaartindustrie en de automotive sector, en ook architectuur, mode en ontwerp, verpakkingsprofessionals en fabrikanten van consumentengoederen.
...

"InPrint is geen gewone beurs", schreef sectoranalist Ralf Schlozer na zijn bezoek aan de laatste editie, "waar exposanten hun producten tonen en het publiek rondkijkt tot ze misschien iets van hun gading vinden en kopen. Bezoekers zijn tijdens InPrint niet op zoek naar een kant-en-klaar product. Ze zoeken een oplossing voor een probleem." Die problemen hebben meestal ook niets te maken met documentstromen, papiersoorten of A4-printvolumes. InPrint mikt op bezoekers uit bijvoorbeeld de luchtvaartindustrie en de automotive sector, en ook architectuur, mode en ontwerp, verpakkingsprofessionals en fabrikanten van consumentengoederen. InPrint staat voor 'industrial printing': de industriële of functionele toepassing van druktechnologie, als onderdeel van het fabricageproces. Dat gebeurt natuurlijk al wel langer - en ook met conventionele drukmethodes zoals zeefdruk, flexo en diepdruk. Maar net als in de grafische industrie zorgt de opkomst van de inkjettechnologie ook hier voor nieuwe toepassingen en businessmodellen. Dat varieert van 3D-printen, direct-to-shape printen en gedrukte elektronica tot zonnepanelen, touchscreens en sensoren. De groeiverwachtingen zijn dan ook hooggespannen. En dat was voor de beursorganisatoren aanleiding om in 2013 serieuze plannen te maken voor 'InPrint'. De eerste aflevering van InPrint vond in 2014 plaats. Er stonden zo'n honderd exposanten in Hal 21 op het terrein van de Messe Hannover, waar op datzelfde moment de gelijknamige industrie-beurs wordt gehouden - in zijn soort de grootste ter wereld, en jaarlijks goed voor ruim 200.000 bezoekers. Daarvan komen er zo'n 7.000 ook een kijkje nemen bij onder andere Agfa, Mimaki, Durst, Xaar, Ricoh, Fujifilm en Canon. Klinkende namen in de grafische industrie, maar hier richten ze zich met hun inkjettechnologie op een heel andere markt. De juiste combinatie van inkten (of vloeistoffen), innovatieve printkoppen en speciale substraten biedt immers onbegrensde mogelijkheden. Bij de industriële productie van keramische tegels worden dan bijvoorbeeld wereldwijd al duizenden inkjet-installaties ingezet. En een kansrijke toepassing lijkt ook die van directe flessenbedrukking:door rechtstreeks op flessen te printen kun je besparen op etiketten. De organisatoren van InPrint houden vast aan de strategie om hun beurs gelijktijdig met andere evenementen te laten plaatsvinden en zo op zoek te gaan naar kruisbestuivingen. In 2015 doen ze dat in München naast vakbeurs 'Productronica', en een jaar later trekken ze naar Milaan om daar aansluiting te vinden bij de mode- en designwereld. Vervolgens wisselen München en Milaan elkaar af. De bezoekersaantallen nemen over de jaren weliswaar geleidelijk af (tot nog zo'n 2.700 in 2019), maar InPrint slaagt er in zich een goede positie te veroveren als nichebeurs met een groot marktpotentieel. Na twee jaar afwezigheid, vanwege uitstel en afstel door de coronasituatie, staat InPrint nu terug op de agenda: van 15 tot en met 17 maart in München. En opnieuw is er een slimme combinatie met zusterevenementen gezocht: ook ICE Europe en CCE International vinden dan plaats. ICE Europe richt zich op converters van papier-, film- en foliematerialen voor industriële toepassingen (waaronder ook verpakkingen) terwijl CCE International is bestemd voor de producenten en verwerkers van (golf)karton. Bezoekers hebben toegang tot de drie beurzen en kunnen op de gezamenlijke beursvloer van ruim 13.500 vierkante meter meer dan 460 exposanten verwachten. InPrint biedt daarbij een scala aan inkjet-demonstraties en verzorgt bovendien een driedaagse conferentie waar dieper wordt ingegaan op zowel de technologie als de toepassingen. Kijk op www.inprintmunich.com voor het complete programma.