Het was deze keer Peter Vandermeersch, de Belgische CEO van Mediahuis Ierland, die in een gesprek met de Ierse omroep RTÉ, het einde van de papieren dagelijkse krant voorspelde. "Binnen zeven tot tien jaar" is het zover volgens Vandermeersch, gepokt en gemazeld in de internationale krantenwereld. Weekendkranten zullen volgens hem nog gedrukt worden maar de papieren krant zal door de week in heel Europa verdwijnen. Erik Roddenhof, de Nederlandse topman van DPG Media, reageerde in de Nederlandse Mediahuis-krant NRC vrij laconiek. "Elke tien jaar verklaart iemand de kranten dood - en ze zijn er nog steeds! Blijkbaar vervullen ze na honderden jaren nog altijd een heel...

Het was deze keer Peter Vandermeersch, de Belgische CEO van Mediahuis Ierland, die in een gesprek met de Ierse omroep RTÉ, het einde van de papieren dagelijkse krant voorspelde. "Binnen zeven tot tien jaar" is het zover volgens Vandermeersch, gepokt en gemazeld in de internationale krantenwereld. Weekendkranten zullen volgens hem nog gedrukt worden maar de papieren krant zal door de week in heel Europa verdwijnen. Erik Roddenhof, de Nederlandse topman van DPG Media, reageerde in de Nederlandse Mediahuis-krant NRC vrij laconiek. "Elke tien jaar verklaart iemand de kranten dood - en ze zijn er nog steeds! Blijkbaar vervullen ze na honderden jaren nog altijd een heel fundamentele functie." Roddenhof voegde er nog het volgende aan toe: "De krant doodverklaren vind ik bijna een schoffering voor de mensen die de 1,7 miljoen kranten lezen die wij dagelijks bezorgen." Om de zoveel tijd duikt de discussie over het einde van de papieren krant weer op. En zeker in tijden waarin de productie- en bezorgkosten fluks stijgen terwijl de oplages dalen staat het businessmodel van de papieren krant onder druk. Dat is geen nieuws, wel een feit. Het was in die context dat Febelgra, de federatie van de Belgische grafische industrie, de lancering van de langverwachte printpromocampagne 'De Indrukmakers' aankondigde (zie blz. 10). De kick-off van de campagne vindt plaats op de Algemene Vergadering van de federatie in juni 2023. Veel stakeholders uit onze sector kijken reikhalzend uit naar die campagne. "De grafische industrie moet tonen hoe relevant en innovatief wij zijn in 2023. Print is overal", schreef Bart Calis, docent en onderzoeker aan Arteveldehogeschool, op de netwerksite LinkedIn. Met de campagne wil Febelgra de veelzijdigheid van de grafische knowhow in de kijker zetten. Dat is niets te vroeg. De promocampagne moet ook de aantrekkelijkheid van de sector op de arbeidsmarkt een boost geven zodat meer studenten kiezen voor een grafische opleiding en meer werknemers aan de slag gaan in grafische bedrijven. Zoals bekend telt onze sector een groot aantal oudere werknemers die massaal uitstromen. De instroom van nieuw, jong talent is noodzakelijk maar aartsmoeilijk te realiseren. Alle beetjes helpen, laat die campagne maar komen! Wat in dat verband vaak over het hoofd gezien wordt, is het opkrikken van de diversiteit in onze branche. Het viel me ook weer op tijdens de laatste editie van het Benelux Online Print Event (BOPE) in Gorinchem vorige maand. Innovatiecentrum VIGC had zes internationale topsprekers geprogrammeerd. Uiteraard primeert de inhoud - en die was zeer goed (zie blz. 42) - maar het waren zes mannen op het podium. Een all-male panel, met alle respect, maar het is niet meer van deze tijd. Als de grafische sector zich wil presenteren als een relevante, duurzame en innovatieve sector, dan moet er ook op het vlak van inclusie een versnelling hoger geschakeld worden. Ik geef toe, ook in de kolommen van Grafisch Nieuws mag het wat meer divers en kleurrijker. Dat het kan, bewijzen initiatieven zoals het nieuwe netwerk Young Professionals in Print, ook een initiatief van VIGC trouwens, waar heel wat jonge ondernemers (M/V/X) deel van uitmaken. Er zijn ook de succesvolle Fespa Ladies Events van Fespa Belgium. Het is belangrijk om die inspanningen vol te houden. We werken eraan, we komen er wel. Veel leesplezier.