De investeringen in de bottelarij gaan hand in hand met het stimuleren van duurzaam gedrag bij de consument. Zo wil Coca-Cola 100 procent van haar verpakkingen terughalen tegen 2025, in de strijd tegen zwerfvuil.
...

De investeringen in de bottelarij gaan hand in hand met het stimuleren van duurzaam gedrag bij de consument. Zo wil Coca-Cola 100 procent van haar verpakkingen terughalen tegen 2025, in de strijd tegen zwerfvuil.De productie- en distributievestiging in Gent is een van de zeven vestigingen van Coca-Cola in België. Jaarlijks wordt er bijna 210 miljoen liter drank geproduceerd, in zowel hervulbare glazen flessen als blikjes en brikverpakkingen. Ruim 70 procent van de dranken die in België worden geconsumeerd, wordt in België geproduceerd. De werken voor de extra productielijn - een derde bliklijn naast de bestaande glaslijn en de twee saplijnen - zijn in januari gestart; in het najaar van 2019 zou alles operationeel moeten zijn.Productiedirecteur Bernard Santens: "De nieuwe bliklijn zal draaien aan een snelheid van 120.000 blikjes per uur en verschillende blikformaten produceren, waaronder de smallere en kleinere blikjes. Zo blijven we ons aanpassen aan de evoluerende markt en de vraag van klanten en consumenten. Tegelijk is deze investering een erkenning voor de mensen in Gent, die hard hebben meegewerkt aan dit groeiverhaal. Nadat we hier een nieuwe fabriek hebben gebouwd in het bestaande gebouw, kunnen we voortaan nog meer zelf produceren van wat er in België wordt geconsumeerd. We zijn ontzettend trots om een lokaal bedrijf te zijn en onze positie in België, opnieuw, toekomstgericht te versterken."De voorbije jaren werd de productie- en distributievestiging in Gent gemoderniseerd om een state-of-the-artfabriek te bouwen binnen het bestaande gebouw en ze zo te verzekeren van een duurzame toekomst. Met de nieuwe bliklijn erbij komt de investering van Coca-Cola voor deze site neer op meer dan 100 miljoen euro voor de afgelopen drie jaar. De Gentse vestiging bottelt twaalf merken, waaronder Coca-Cola original taste, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light taste, Fuze Tea, Sprite, Minute Maid en Nalu.Investeren in duurzaam groeien is ook bewust omgaan met verpakkingen in de ogen van de drankenproducent. In dit kader lanceerde Coca-Cola eind vorig jaar een ambitieus actieplan voor duurzaamheid 'This is Forward'. Country Director België en Luxemburg, Etienne Gossart, verduidelijkt: "We hebben een duidelijke visie op verpakkingen. Onze verpakkingen - glas, blik, plastic - zijn 100 procent recycleerbaar. We engageren ons om tegen 2025 al onze verpakkingen terug in te zamelen voor recyclage, zodat ze niet eindigen als zwerfvuil, maar worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Tegen 2025 willen we dat elke plastic fles die we op de markt zetten, gemaakt is van 50 procent gerecycleerd materiaal."Coca-Cola zet meer en meer de kracht van haar merken in, om consumenten te sensibiliseren om hun lege verpakkingen in de vuilbak te gooien. Een voorbeeld hiervan zijn de tien vrachtwagens met een recyclageboodschap mede gerealiseerd dankzij Mooimakers en Wallonië Plus Propre, die sinds eind vorig jaar in heel het land rondrijden. Zij moeten meer mensen aanzetten om ook onderweg hun lege verpakkingen te sorteren. Coca-Cola communiceert op het einde van elke tvspot ook een 'recycle me'-boodschap en de doppen van de plastic verpakkingen krijgen dezelfde boodschap mee. Naast Mooimakers en Wallonië Plus Propre werkt Coca-Cola nauw samen met Fost Plus en zet ze ook gezamenlijke acties op met haar klanten om aan te zetten tot recyclage. Ook de eigen medewerkers gaan de strijd tegen zwerfvuil aan en nemen deel aan clean-up acties rond de vestigingen.Vlaams minister-president Geert Bourgeois is enthousiast over de milieu-initiatieven van Coca-Cola. "In het zomerakkoord besliste de Vlaamse regering om tegen 2025 95 procent van alle huishoudelijke drankverpakkingen in te zamelen. Het verheugt mij dan ook dat Coca-Cola als een van de trekkers in de sector zich hiertoe engageert en tegen 2025 100 procent van al zijn verpakkingen in Europa zal inzamelen. Bovendien zet het bedrijf de kracht van zijn merken in om iedereen te stimuleren om te sorteren. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de tien vrachtwagens en de reclamespots met recyclageboodschap. Door samen een mentaliteitswijziging aan te moedigen werken we aan een schonere leefomgeving in Vlaanderen", aldus de Vlaamse minister-president.