Eddy Hagen, onderzoeker bij insights4print.ceo, lanceerde 'Project BBCG'. De 'Better Brand Color Guide' is een vrij beschikbaar raamwerk en sjabloon om de definitie van merkkleuren, merkkleurcommunicatie en -reproductie te verbeteren. "Merkkleuren zijn kostbaar voor de eigenaar, er wordt veel tijd en geld besteed aan het kiezen van de kleur die de merkwaarden het beste uitdrukt. Maar dan gaat het mis", zegt Eddy Hagen, onafhankelijk onderzoeker b...

Eddy Hagen, onderzoeker bij insights4print.ceo, lanceerde 'Project BBCG'. De 'Better Brand Color Guide' is een vrij beschikbaar raamwerk en sjabloon om de definitie van merkkleuren, merkkleurcommunicatie en -reproductie te verbeteren. "Merkkleuren zijn kostbaar voor de eigenaar, er wordt veel tijd en geld besteed aan het kiezen van de kleur die de merkwaarden het beste uitdrukt. Maar dan gaat het mis", zegt Eddy Hagen, onafhankelijk onderzoeker bij insights4print.ceo. "Voor een consistente reproductie, moeten de merkkleurgidsen oerdegelijk en ondubbelzinnig zijn. En dat is niet het geval, zoals studies hebben aangetoond. De meeste merkkleurgidsen zijn gebrekkig. Een voorbeeld zijn de merkkleurengidsen van verschillende regionale kantoren van een wereldwijde NGO. Hoewel ze uitgaan van dezelfde referentie, zijn de waarden voor web (RGB) en print (CMYK) verschillend, voor elke regio anders." "Gebrekkige merkkleurgidsen zijn misschien wel het grootste probleem in de grafische industrie, wat leidt tot veel discussies, verspilling en financiële verliezen", stelt Eddy Hagen. "Project BBCG biedt hiervoor een oplossing. Gezien de potentiële impact wilden we alles gratis beschikbaar stellen. Iedereen kan niet alleen een voorbeeld van een Better Brand Color Guide downloaden, er is ook een tutorial die laat zien hoe je tot die oerdegelijke merkkleurdefinitie kan komen en veilige CMYK-combinaties kunt bepalen. Een tutorial die is geschreven met merkeigenaren, ontwerpers, in gedachten: het is zeer toegankelijk, complexe concepten worden op een eenvoudige manier uitgelegd. En, last but not least, ook een voorbeeld ASE-bestand is beschikbaar om te downloaden." Voor dit project werkte Hagen samen met een aantal experten zoals Kai Lankinen (Dr. Lankinen Graphic Innovations), Henk W. Gianotten (expert in lettertypetechnologie, typografie, prepress en drukwerk en auteur van verschillende publicaties), Paul Sherfield (ervaren printstandaardisatieconsultant The Missing Horse Consultancy en FESPA Colour Management Ambassador), Hauke Liefferink (managing director van ACME Graphics) en Gary Courtney (Technical GC en Training bij DagwoodLinnetts). De Better Brand Color Guide-tutorial is momenteel beschikbaar in het Engels en Nederlands.