Mylène lanceerde eind april/begin mei met Romance een nieuwe trendcollectie voor 'huid en huis'. De hoofdrol is daarbij weggelegd voor een geurenmix van lelies, oranjebloesem en rozen, die wordt verbeeld door een etiket met een bloemenmotief. De collectie varieert van douchegel en badschuim via een verfrissende face mist, hair & body water, lipgloss en oogschaduw tot interieurspray en geurkaarsen om de sfeer in huis ook te kunnen 'verzorgen' of te pimpen. Dat brengt een hele reeks aan verpakkingen met zich mee van glazen en plastic flessen en flesjes, potjes, spuitbussen en doosjes. Innovation manager Ann Bovy van Mylène vertelt alles over de totstandkoming van het verpakkingsdesign inclusief de twee bijzondere etiketten voor de 500 ml-flessen met badschuim en douchegel.
...

Mylène lanceerde eind april/begin mei met Romance een nieuwe trendcollectie voor 'huid en huis'. De hoofdrol is daarbij weggelegd voor een geurenmix van lelies, oranjebloesem en rozen, die wordt verbeeld door een etiket met een bloemenmotief. De collectie varieert van douchegel en badschuim via een verfrissende face mist, hair & body water, lipgloss en oogschaduw tot interieurspray en geurkaarsen om de sfeer in huis ook te kunnen 'verzorgen' of te pimpen. Dat brengt een hele reeks aan verpakkingen met zich mee van glazen en plastic flessen en flesjes, potjes, spuitbussen en doosjes. Innovation manager Ann Bovy van Mylène vertelt alles over de totstandkoming van het verpakkingsdesign inclusief de twee bijzondere etiketten voor de 500 ml-flessen met badschuim en douchegel. Want 'label-technisch' is de combinatie van twee verschillende etiketten voor de transparante douchegel en het niet doorzichtige badschuim het meest interessant. Beide kennen exacte hetzelfde motief en beide zijn transparant. Het grote verschil is dat de showergel een transparant product is met een transparant etiket dat aan beide zijden is bedrukt. Het etiket aan de achterzijde is aan de binnenkant, c.q. de lijmzijde bedrukt op transparant no-label-look materiaal. Daarmee is het motief van het ruglabel zowel aan de achterkant als doorheen het flesje aan de voorzijde zichtbaar, wat een prachtig ruimtelijk en tegelijkertijd heel speels effectief geeft. Het badschuim is een parelmoer product met een transparant etiket dat aan één zijde is bedrukt. "We zagen het al wel op beurzen en bijvoorbeeld bij alcoholische dranken", vertelt Ann Bovy. "Maar nog niet bij verzorgingsproducten. Dat is ook wel een stuk lastiger, want qua zichtbaarheid is er natuurlijk een groot verschil in transparantie tussen wodka en douchegel. Autajon heeft ons dan ook met raad en daad terzijde gestaan om te komen tot het juiste materiaal en de juiste bedrukking." Kwalitatief de beste combinatie bleek daarbij een aan de lijmzijde bedrukt PP etiket op een PET-fles. "We vonden dat in deze collectie een mooie toegevoegde waarde om het ontwerp nog meer tot zijn recht te laten komen." Omdat Mylène via thuisparty's verkoopt is de relatie met haar klanten heel hecht en intiem. Daarom zijn kwaliteit en betrouwbaarheid absoluut eerste prioriteit bij haar producten en dus ook verpakkingen. "Daarbij proberen we steeds meer het duurzaamheidsverhaal te integreren", vertelt Bovy. "Door zo veel mogelijk vaker te kiezen voor recycleerbare verpakkingen en verpakkingen die afkomstig zijn uit gerecycleerde materialen. We proberen ook meer een meer over te gaan naar carbon black free verpakkingen om zo recyclage te kunnen garanderen. Daarnaast gebruiken we steeds minder doosjes, voor zover dat mogelijk is." Ann Bovy vertelt dat Mylène ook op het gebied van grondstoffen voor haar verzorgingsproducten zelf zoveel mogelijk duurzaam opereert. "We doen zelfs aan upcycling doordat we plantaardig afval inzetten om nieuwe actieve stoffen te ontwikkelen. We gebruiken een actief bestanddeel van passievruchtzaden, verrijkt met piceatannol. Deze maakt deel uit van een duurzaam proces. Het bestaat uit het upgraden van bijproducten, geperste zaden, die bedoeld waren om weggegooid te worden en ze een tweede leven krijgen met een originele toegevoegde waarde. Met name bescherming en versterking van de hoofdhuid." In het geval van de twee bijzondere etiketten op de flessen voor badschuim en douchegel moest Mylène vanwege de kwaliteit nu nog kiezen voor twee verschillende materialen: een fles van PET en een etiket van PP. Ondanks dat een combinatie van fles en etiket in hetzelfde materiaal natuurlijk qua recycleerbaarheid natuurlijk de beste optie is. "Maar de wereld staat niet stil", aldus Bovy. Zij denkt daarom, dat er in een toekomst wel een combinatie van monomateriaal mogelijk is. "Overigens gebruiken wij daarnaast al zoveel mogelijk gerecycleerde en recycleerbare materialen. Bijvoorbeeld rPET. We vullen de meeste producten zelf af in onze eigen productie, dus de keten is heel kort. Alleen aërosolen vullen wij niet zelf af. Daar worden heel strenge eisen aan gesteld, bijvoorbeeld qua brandveiligheid. Maar daarvoor werken wij dan weer samen met een Belgische leverancier om ook hier de keten zo kort mogelijk te houden.." Mylène kent tal van leveranciers als het gaat om zowel verpakkingen als etiketten. Etiketten koopt het steevast in België. Autajon is daarbij één van haar etikettenleveranciers, die in dit geval tekende voor de bijzondere variant. Vanwege duurzaamheid en beschikbaarheid kiest Mylène in het geval van verpakkingen ook zo mogelijk voor Europese leveranciers. Op basis van zaken als beschikbaarheid. Die van de flessen voor de bijzondere etikettencombinatie is bijvoorbeeld gevestigd in Italië. "Soms word je wel gedwongen via een leverancier buiten Europa iets te kopen maar liever niet", vertelt Bovy. Bovy licht verder toe dat het in geval van 'Romance' gaat om een zogeheten trendcollectie. Dit is bij Mylène in tegenstelling tot de vaste collectie een serie producten die tijdelijk in het assortiment worden opgenomen om er na verloop van tijd weer uit te verdwijnen. Tenzij het product zo goed aanslaat dat het uiteindelijk vast in het assortiment wordt opgenomen. In dat geval verandert echter wel 'het kleedje' van het product naar een meer tijdloze uitstraling zoals men die bij Mylène gewoon is. Namelijk strak en sober. "Omdat het tijdloos is, moet het vooral herkenbaar zijn als Mylène-product", vertelt Bovy. In het geval van een trendcollectie zijn er dan ook veel meer mogelijkheden om daarvan af te wijken en speelser mee om te gaan." Dat geldt voor de bijzondere etiketten op de twee flessen, maar zeker ook voor het grafisch design van het etiket. Het design van het etiket wordt in de regel in huis ontworpen. Alleen als het om een rebranding gaat wordt daar hulp van buitenaf bij ingeroepen. Zoals dat bijvoorbeeld in het verleden is gebeurd met de introductie van een nieuw logo. "Maar in dit geval heeft Tine van Loo van onze ontwerpafdeling het design gemaakt. Romance staat voor romantiek en genieten van het lentegevoel. Daarom is ook gekozen voor rood en roze als kleuren van de liefde en romantiek. Maar omdat het begin mei werd geïntroduceerd komt ook de lente daarin tot uitdrukking. Het is een heel floraal ontwerp en wisselt kleine frivole bloemetjes af met grotere romantische exemplaren waardoor het geheel ook luchtig blijft. De vogels en vlinders zorgen voor leven en verbinding in het geheel. De vlinders zelf zijn een echt lentesymbool omwille van hun metamorfoses. Ze maken het patroon ook speelser." Romance is bedoeld voor alle leeftijden. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot de collectie Joy!. "Dat hebben wij in januari gelanceerd en is speciaal bedoeld voor jonge vrouwen. Daarom hebben wij daar geuren in toegepast die hen meer aanspreken en voor een verpakkingsdesign in felle kleuren gekozen." De kleuren die de verpakkingen van Joy! domineren zijn oranje dat staat voor vrolijkheid, geel voor positiviteit en roze voor liefde.