Biologische voeding in composteerbare verpakking

Amanprana, een klein familiaal bio-bedrijf in Schoten, verpakt haar biologische tarwekiemen, speltkiemen en kokosmeel voortaan in een hersluitbare stazak met zip-sluiting die volledig composteerbaar is, inclusief de sluiting.
...

Amanprana, een klein familiaal bio-bedrijf in Schoten, verpakt haar biologische tarwekiemen, speltkiemen en kokosmeel voortaan in een hersluitbare stazak met zip-sluiting die volledig composteerbaar is, inclusief de sluiting.De nieuwe composteerbare verpakking van Amanprana is een eigen concept, gegroeid vanuit de cradle-to-cradle filosofie die Amanprana vanaf haar ontstaan nastreeft."Deze stazak is van A tot Z composteerbaar. Dat is op zich een ecologische wereldprimeur," zegt Bart Maes, oprichter van Amanprana.Het nieuwe zakje bestaat uit een bijzondere papiersoort, Paperwise (70 gr), speciaal ontworpen voor Amanprana. Bijzonder in zin dat het wordt gemaakt van landbouwafval; bladeren en stengels die overblijven van de oogst worden daarbij tot grondstof voor papier verwerkt. Maes: "Paperwise wordt bovendien gemaakt met groene energie, afkomstig uit biovergisting. Dit bespaart CO2-uitstoot en vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen. Het is dus niet alleen een composteerbaar papier, maar ook 'groen' door de productie. Het papier voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen voor voedingsgeschikte verpakkingen."De binnenkant van de stazak bestaat uit een bio-composteerbare film van 40 gram (bio-PE) die tevens als sealmedium dienst doet. De zip-sluiting is van hetzelfde materiaal. De pouches worden door Bastin-pack uit Wetteren voor Amanprana geproduceerd. De nieuwe verpakking voldoet volgens Maes aan de Europese norm voor industriele compostering (EN 13432).Vier Amanprana producten worden geleverd in de nieuwe composteerbare Paperwise verpakking: tarwekiemen rauw (200g), tarwekiemen veredeld (200g), speltkiemen met speltzemelen (200g) en kokosmeel (250g).Ook voor haar andere producten gebruikt Amanprana naar eigen zeggen zo duurzaam mogelijke verpakkingen. Daarbij verpakt het bewust niet in regulier plastic maar in glas of papier. De etiketten en lijm die het gebruikt zijn composteerbaar.De producten die via de webshop worden verkocht, worden verstuurd in hergebruikte dozen met gerecycled vulmateriaal.De verpakkingen sluiten naadloos aan op de inhoud. Alle producten hebben het fair trade certificaat.Storopack, fabrikant van onder meer papieren opvulmateriaal voor transportverpakkingen, heeft een variant ontwikkeld die voor 50 procent uit gras bestaat: Classic Grass.Volgens Storopack beschikt Classic Grass over dezelfde verpakkingseigenschappen als de andere papiersoorten van Storopack om lege ruimtes in transportverpakkingen te vullen. Het product kan ter plekke bij het verpakkingsstation worden geproduceerd, net als alle andere papieren opvulpapieren van Storopack. Nog een laatste duurzaam aspect is dat het gras afkomstig is uit de omgeving rond de papierfabrieken in Metzingen en Lenningen in Zuid-Duitsland en ter plaatse wordt gedroogd voordat het verwerkt wordt in het verpakkingsmateriaal.Daarnaast heeft het nieuwe product nog een aantal duurzame eigenschappen ten opzichte van de klassieke papieren variant: gras groeit sneller terug dan bomen en verbruikt minder hulpmiddelen zoals water tijdens de verwerking. Ook het energieverbruik ligt lager. Bij de productie is bovendien gebruik van proces-chemicaliën overbodig.Classic Grass wordt aangeleverd op rollen van 280 meter papier met een breedte van 600 millimeter.Tot de vier gebieden van innovatie waar Xerox zich sterk op gaat richten, behoort - naast 3D printen, Artificiële Intelligentie en het Internet of Things - ook de disruptie van de markt voor gedrukte verpakkingen. Het brengt daartoe een nieuwe digitale druktechniek in stelling. Tijdens een bijeenkomst voor financiële analisten lichtte Steve Hoover, Chief Technology Officer van Xerox, alvast een tipje van de sluier op over de aanpak: "Het is geen inkjet en het is geen laser-gebaseerde xerografie. Het is een nieuwe technologie, waarmee we op een breed scala aan materialen, folies en films kunnen drukken." Volgens collega-vakblad Print Business doelt Hoover hiermee waarschijnlijk op 'digitale offset lithografie' of 'variabele data lithografie', waarop in 2011 patent werd verkregen. De techniek doet denken aan die van waterloze offset, met een inktafstotende siliconen-laag op de plaat. De beelddrager van Xerox kan telkens opnieuw van een (variabel) beeld worden voorzien dat via een overdraagcilinder naar het te bedrukken materiaal wordt overgebracht.Tijdens Drupa 2016 kondigde Xerox nog een samenwerkingsverband met Koenig & Bauer aan om tot een hybride pers voor de verpakkingsmarkt te komen. Dat partnerschap strandde en Koenig & Bauer maakte onlangs bekend het project voort te zetten met Durst.Xerox zou nu ondertussen haar nieuwe 'digitale offset'-techniek al aan een select gezelschap van mogelijke partners en gebruikers hebben gedemonstreerd, maar het ziet ernaar uit dat het publiek pas in 2020 de eerste resultaten van deze nieuwe ontwikkeling te zien krijgt.Vorige maand verscheen - in digitale vorm - de 'Flexo Best Practice Toolbox 1.0'. Dit nieuwe handboek bundelt een breed spectrum aan kennis over het vaak complexe flexografische drukproces en presenteert dat op een praktische manier in woord en vooral ook (bewegend) beeld.De 'Toolbox' is een initiatief van FTA Europe, de federatie van flexo-brancheorganisaties in Europa. Zij stelde zich bij haar oprichting in 2015 (door onder andere Fespa Benelux) 'educatie' tot belangrijke doelstelling. Sante Conselvan, de Italiaanse president van de federatie, benadrukte vorige week bij de presentatie van het project in Brussel, dat het een hulpmiddel betreft: "Het is geen vervanging van een gedegen vakopleiding."De uitgave baseert zich op bestaande kennis en documenten van de aangesloten brancheorganisaties en van toeleveranciers uit de industrie, die het project ook financieel mogelijk maakten. Met ondersteuning van Intergraf kon ook al met de vertaling worden begonnen: naast Engels komt er in ieder geval ook Italiaans, Frans en Spaans beschikbaar.De eerste editie van het digitale handboek verschijnt als iBook en is dus alleen te gebruiken op geschikte Apple-apparaten, zoals de iPhone en iPad. FTA Europe koos voor het iBook-platform vanwege de veiligheid en het gemak ervan bij het combineren van tekst, animatie en video; de mogelijkheden voor een Android-versie worden nog onderzocht. De 88 pagina's tellende bundel is voor het publiek verkrijgbaar voor 99,99 euro; brancheorganisaties en hun leden zullen op een gereduceerd tarief kunnen rekenen. FTA Europe wil de inhoud blijven actualiseren en uitbreiden.Het was alsof op 21 februari de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg niet alleen het Europees Parlement bezocht, maar ook Intergraf's 'Packaging Conference' in Brussel aandeed. De gespannen verhouding tussen duurzaamheid en plastic in de verpakkingsindustrie vormde het onvermijdelijke hoofdthema van de dag.'Ben je bereid en in staat je manier van denken en je strategie te veranderen?'. Dat is volgens de marktonderzoekers van Smithers Pira een van de cruciale vragen die elke speler in de verpakkingsmarkt zich moet stellen. Die markt zal in Europa ook de komende jaren met telkens zo'n 2,2 procent blijven groeien (van 69,2 miljard euro in 2017 naar 77,2 miljard euro in 2022), maar er zijn grote veranderingen op komst. Met name de publieke en politieke druk op de industrie om met oplossingen te komen voor de milieuproblematiek rond plastic, dwingt alle spelers tot innovatie. In een bevlogen betoog zette Kestutis Sadauskas, directeur Circulaire Economie en Groene Groei van de Europese Commissie, de ambitieuze doelstellingen en wettelijke maatregelen uiteen. Daarmee was de toon gezet voor de conferentie die weliswaar het motto 'Shaping the Future of Print' voerde, maar toch vooral ook over de toekomst van plastic ging.