Een gunstige toekomst voor flexo

Flexodruk ligt op koers om tegen 2025 wereldwijd een markt te worden met een waarde van 181,1 miljard dollar, zo blijkt uit onderzoek van Smithers, voorheen Smithers Pira. De markt is dit jaar 167,7 miljard dollar waard.
...

Flexodruk ligt op koers om tegen 2025 wereldwijd een markt te worden met een waarde van 181,1 miljard dollar, zo blijkt uit onderzoek van Smithers, voorheen Smithers Pira. De markt is dit jaar 167,7 miljard dollar waard. De groei wordt toegeschreven aan de dynamiek in de verpakkingssector, waar de technologie een grotere diversificatie en hoogwaardigere printtoepassingen mogelijk maakt. Dit draagt ertoe bij dat orders die tot nu toe alleen geschikt waren voor diepdruk en dus voor grotere oplagen, in flexo worden gedrukt. De groei in de komende vijf jaar is het equivalent van een verschuiving van 6,73 biljoen A4-pagina's naar 7,45 biljoen A4's. En de impact van de pandemie zal slechts een tijdelijk effect hebben op de verpakkingssector. Verpakkingsdrukwerk zal sneller terugkomen dan het commerciële en publicatiedrukwerk waar de sterke daling van de vraag, de daling van de vraag op langere termijn alleen maar zal versnellen. Het is echter geen consistente groei wereldwijd. In het rapport wordt gesuggereerd dat in Azië en de Oost-Europese landen de vraag naar verpakkingen het sterkst zal stijgen als gevolg van hun groeiende economieën, de toenemende welvaart en de behoefte om verpakkingen ook als marketinginstrument te gaan inzetten. En in tegenstelling tot offset zal de vraag naar flexopersen licht toenemen, namelijk met 0,4% per jaar. Dit komt overeen met 1.362 units in 2025. De impact van digitaal drukken is tot nu toe beperkt gebleven, hoewel dit aan het einde van de periode van vijf jaar wellicht veranderd zal zijn. Golfkarton blijft in waarde het grootste segment. Etiketten en vouwkarton zijn de toepassingen met de sterkste groei. Inmiddels wordt het golfkartonsegment geconfronteerd met de vraag naar kleinere oplagen en hoogwaardig drukwerk onder invloed van de toename van schapklare verpakkingen (shelf ready packaging). Door de groei van de kartonverpakkingen neemt de vraag naar stans- en vouwkartonlijmmachines eveneens toe. Er zal behoefte zijn aan drukwerkveredeling om de impact van verpakkingen (zowel flexibele als kartonverpakkingen) te maximaliseren. De vraag naar kleinere oplages en meer geavanceerde verpakkingsdesigns zal de concurrentie van digitale processen, zowel toner als inkjet, doen toenemen. Dat leidt tot een grotere acceptatie van hybride persen die digitale en flexo-drukprocessen op hetzelfde platform combineren. Flexodruk profiteert van het feit dat deze druktechniek veel kosteneffectiênter is dan digitaal voor middelgrote en grote oplagen en dat het, dankzij verbeteringen in de plaattechnologie en de plaatproductie, zich kan wapenen tegen de concurrentie van de digitale druk. Door de ontwikkelingen op het vlak van druktechnologie en workflow blijft de kwaliteit en consistentie van flexo verbeteren. De verdere ontwikkelingen van inkten op waterbasis en LED UV zal het duurzaamheidsverhaal dat flexo te vertellen heeft, helpen verbeteren aldus nog Smithers. Van 15 installaties in de jaren 1990 tot een totaal van bijna 5050 in 2019, ziehier twee cijfers die de opkomst van de digitale labelpersen illustreren. Tweederden van de persinstallaties maakt gebruik van het elektrofotografische printprocédé maar de verwachting is dat inkjetprinten sneller zal groeien. Volgens Smithers zal inkjet de elektrofotografie (het tonerprocédé) op het vlak van geproduceerd volume hebben ingehaald tegen 2024. Ongeveer 40 procent van alle nieuwe persinstallaties vandaag zijn digitaal. Het meest gebruikte drukproces voor etiketten blijft analoog, namelijk flexografie. Met een jaarlijkse groei van 3,1% in waarde en 4,4% in volume in de periode tussen 2014-19 houdt flexo echter geen gelijke tred met de totale marktgroei, voornamelijk als gevolg van de installatie van digitale drukprocessen De wereldwijde markt voor etikettendruk is van 2014 tot 2019 gestaag gegroeid, met percentages van 4,8% wat betreft waarde en 5,2% wat betreft volume (volgens het equivalent van het aantal A4-afdrukken) volgens Smithers laatste marktrapport 'The Future of Label Printing to 2024'. De markt zal tot 2024 blijven groeien, met een jaarlijkse gemiddelde waarde van 4,0%, en met 5,5% in volume. De belangrijkste trends voor de verschillende labeltypes zijn: -zelfklevende etiketten zullen hun marktaandeel verder vergroten naarmate de overheidsvoorschriften inzake tracking en barcoding voor medische en farmaceutische producten worden geïmplementeerd. -wet-glue labels (natlijmetiketten) zullen ondanks het verlies van marktaandeel sterk groeien in bepaalde productniches in bepaalde segmenten, zoals de bierindustrie in Azië. -de marktpositie van meerdelige trackinglabels (multi-part tracking labels) wordt uitgehold door nieuwere elektronische trackingoplossingen die meer en meer de voorkeur krijgen van de logistieke industrie, zoals de RFID-technologie. -in-mould labels hebben een klein aandeel in de markt voor etikettendruk, maar de vraag blijft stabiel door een groeiende perceptie van hun milieuvriendelijkheid. -sleeve-labels: krimp-etiketten vormen met 90% van het wereldwijde volume het grootste deel van de wereldwijde markt voor sleeves en breiden uit naar nieuwe gebieden, waaronder de etikettering van drankblikjes. De single-pass inktjetpers met een papierbaanbreedte van 340 mm print aan 70 m/min, ook met wit. De N730i is uitgerust met 1200 dpi Bitstar-printkoppen van Brother. Brother heeft in de textielindustrie heel veel ervaring met 1200 dpi piezo-printkoppen waarvan er 20 miljoen in gebruik zijn. De ontwikkeling van het Generatie 7-platform ging in 2015 van start toen Domino een onderdeel werd van Brother. Het doel was de ontwikkeling van een snelle pers met een hoge resolutie. De printkoppen van de Domino N730i spuiten inktdruppeltjes van 2,1; 2,8 en 3,3 picoliter. Dat moet zorgen voor scherpe randen en natuurlijke kleurovergangen. De nieuwe labelpers heeft tot 7 kleuren aan boord (CMYKOVW) waarmee 92% van het Pantone kleurenbereik zou kunnen worden afgedekt. Optioneel is een flexo-primerstation vóór het printgedeelte, waardoor op meer ondergronden waaronder niet-gecoate media kan worden geprint. Achter het printstation kan ook nog een optioneel flexostation worden geplaatst voor (goedkoop) wit, steunkleuren of vernis. Het digitale wit van de inkjetpers haalt een opaciteit van 76%. De machine beschikt over de nieuwe SunLight grafische gebruikersinterface. Er is werk gemaakt van de automatisatie van de instelling van de pers waardoor die binnen de minuut klaar zou zijn om te printen. De pers kan in- en uitvoerrollen verwerken met een diameter van 1 meter. Er wordt gebruik gemaakt van de frontend Esko DFE v3.0. De eerste pers draait productie bij de Olympus Print Group in Leeds. De nieuwe Xeikon PX30000 heeft 8 printstations, waarvan twee worden gebruikt voor het spuiten van opaak wit aan volle perssnelheid. De UV-inkjetpers wordt aangestuurd door de Xeikon X-800 digitale workflow. Met de nieuwe pers uit het Panther-portfolio mikt Xeikon op de digitale transitie van kleine en middelgrote flexojobs. Voor demonstraties van de Xeikon PX30000 kunnen geïnteresseerden terecht in het Global Innovation Center in Lier. De pers is commercieel beschikbaar in Europa en Noord-Amerika. De pers bestaat in twee configuraties: 6 of 7 kleuren. De max. productiesnelheid is 70 m/min. De rol-naar-rol pers print op substraten met een breedte tot 340 mm.