Norbord Genk heeft het aanbrengen van labels met product- en stockinformatie op pallets met houten plaatmateriaal geautomatiseerd. Dat gebeurde begin vorig jaar, vlak voor het uitbreken van de corona-crisis, en daar heeft het Limburgse bedrijf nog geen moment spijt van. Elke pallet met OSB-platen wordt door Norbord Genk, een van 's werelds grootste fabrikanten van houten plaatmateriaal, netjes verpakt en vervolgens voorzien van labels met alle product- en stockinformatie. Door dat laatste te automatiseren is het aanbrengen en scannen van labels geoptimaliseerd en tegelijkertijd de foutmarge geminimaliseerd. Daarmee is ook de veiligheid van de medewerkers vergroot. Het doel was uiteindelijk om de nieuwe afwerkingslijn uit te breiden met hetzelfde aantal medewerkers. Om dat te realiseren koos Norbord voor ZetesAtlas voor de identificatie van pallets.
...

Norbord Genk heeft het aanbrengen van labels met product- en stockinformatie op pallets met houten plaatmateriaal geautomatiseerd. Dat gebeurde begin vorig jaar, vlak voor het uitbreken van de corona-crisis, en daar heeft het Limburgse bedrijf nog geen moment spijt van. Elke pallet met OSB-platen wordt door Norbord Genk, een van 's werelds grootste fabrikanten van houten plaatmateriaal, netjes verpakt en vervolgens voorzien van labels met alle product- en stockinformatie. Door dat laatste te automatiseren is het aanbrengen en scannen van labels geoptimaliseerd en tegelijkertijd de foutmarge geminimaliseerd. Daarmee is ook de veiligheid van de medewerkers vergroot. Het doel was uiteindelijk om de nieuwe afwerkingslijn uit te breiden met hetzelfde aantal medewerkers. Om dat te realiseren koos Norbord voor ZetesAtlas voor de identificatie van pallets. Concreet brengt de print & apply-machine van Zetes elke dag volautomatisch ongeveer 1.400 labels aan op pallets. De labels worden automatisch gescand om de stocklocaties in het WMS te registreren. De chauffeurs hoeven daarbij niet langer bij iedere pallet uit hun vorkheftruck te stappen voor een al met al manuele en repetitieve taak. In het verleden werden de labels namelijk vooraf afgedrukt via de ERP-software van Norbord. Na de strappingstijd van ongeveer anderhalve minuut stapte de medewerker van z'n heftruck om het label manueel op het pakket te kleven. "We hebben geruime tijd een tweede medewerker geplaatst aan de verpakkingsmachine, met als hoofdtaak de labels aanbrengen en inscannen", vertelt Steven Brouillard, afdelingsverantwoordelijke Finishing End Operations bij Norbord. "Dat moest anders met 700 pallets per dag, en bovendien hadden we plannen om een tweede lijn te openen." Om het proces te automatiseren, koos Norbord voor een Print and Apply toestel van Zetes. De machine brengt na het wikkelen van de pallet het label aan - steeds op dezelfde positie - en scant automatisch de barcode met stocklocatie en batchnummer. Zo wordt de pallet correct weergegeven in Norbord's warehouse management software (WMS). Die stocklocaties voert de vorkliftchauffeur één keer in aan het begin van zijn shift. Eenmaal de pallet gescand is, brengt de chauffeur ze naar de aangewezen plaats in het plusminus 40.000m3 grote magazijn. Norbord heeft per lijn nog maar één in plaats van twee medewerkers operationeel. Het zette ook een grote stap vooruit op het vlak van veiligheid, want voor een heftruckchauffeur die 700 keer moet op- en afstappen is er immers ook evenveel keer valrisico. "Bovendien is de foutenmarge nu kleiner", zegt Stefan Nysen, Systems Developer bij Norbord. "In het verleden vergat men wel eens om de labels in te scannen voor we ze naar het magazijn brachten. Dan klopten onze stocklocaties en hoeveelheden niet en niet-geregistreerde platen kun je nu eenmaal niet verkopen. Dat kon oplopen tot een vijftal pallets per dag. 's Anderendaags lazen we dan alle pallets opnieuw in om de 'vergeten scans' te corrigeren. Dat duurde gelukkig niet te lang, maar als je het kunt vermijden..." De operatoren hebben de nieuwe print & apply-machine volgens Nysen meteen omarmd. Nysen: "Voor het IT-team was het een klein project, maar de operatoren waren na de installatie laaiend enthousiast. Ze wilden meteen het systeem leren kennen, zodat ze het bij eventuele uitval tijdens de nachtshift zelfstandig konden heropstarten. De interface is gelukkig zeer eenvoudig." Inmiddels hebben ook de andere Europese sites van Norbord, met name in het Verenigd Koninkrijk interesse om de toepassing in gebruik te nemen. "Omwille van de coronapandemie zijn die projecten voorlopig even uitgesteld, maar we hebben alvast onze ervaringen met hen gedeeld", zegt Nysen. "Het is niet eenvoudig om industriële machines te koppelen met ERP-software. Dat is bij ons prima gelukt dankzij een vlotte samenwerking tussen onze engineering- en IT-teams enerzijds en Zetes anderzijds. Onze machine draait niet zelfstandig in een uithoek van ons magazijn, het is volledig ingepast in onze werking. Daarbij ook een pluim voor Zetes." Brouillard vult aan: "We hebben voor dit project met verschillende leveranciers gesproken, en met Zetes hadden we meteen een erg professioneel gevoel, ze snapten meteen onze noden. We zijn in maart 2019 gestart met eerste contacten, zes maanden later draaiden onze twee machines al op volle toeren. Door die snelle oplevering konden we de tweede lijn opstarten met de technologie en hoefden we geen extra mensen aan te werven voor een korte tussentijd. Van die snelle responstijden stonden we toch even te kijken. Het is ook comfortabel dat we de mensen van Zetes te allen tijde mogen bellen. Achteraf kunnen we ons de vraag stellen waarom we er in godsnaam zo lang mee gewacht hebben."