Na twee moeilijke coronajaren zien onlinedrukkerijen tekenen van herstel. De Duitse onlinedrukkerij Saxoprint in Dresden, sinds 2012 een onderdeel van de beursgenoteerde CEWE groep, maakte van de coronadip gebruik om voort te investeren in de standaardisatie en procesautomatisering van de activiteiten. Saxoprint maakt deel uit van de commercial online print-afdeling van CEWE samen met Viaprinto en Laserline. In 2019 was deze businessunit nog goed voor een omzet van meer dan honderd miljoen euro. Sinds de pandemie is het zakencijfer teruggevallen naar 67,8 miljoen euro in 2020 en 66 miljoen vorig jaar. Saxoprint heeft zo'n 500 medewerkers in dienst en verwerkt dagelijks gemiddeld 4.500 printopdrachten, van bestelling tot verzending. De onlinedrukker produceert in het hart van Dresden op een site van 21.000 vierkante meter folders, flyers, kalenders, posters, verpakkingen en visitekaartjes voor klanten in Duitsland (de grootste print-markt van Europa), Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland en België. "Duitsland is goed voor 55 procent van onze omzet, de huidige groei komt ook vooral van de Duitse markt", zegt Klaus Sauer, de managing director van Saxoprint. Sauer werkt 17 jaar voor het bedrijf.
...

Na twee moeilijke coronajaren zien onlinedrukkerijen tekenen van herstel. De Duitse onlinedrukkerij Saxoprint in Dresden, sinds 2012 een onderdeel van de beursgenoteerde CEWE groep, maakte van de coronadip gebruik om voort te investeren in de standaardisatie en procesautomatisering van de activiteiten. Saxoprint maakt deel uit van de commercial online print-afdeling van CEWE samen met Viaprinto en Laserline. In 2019 was deze businessunit nog goed voor een omzet van meer dan honderd miljoen euro. Sinds de pandemie is het zakencijfer teruggevallen naar 67,8 miljoen euro in 2020 en 66 miljoen vorig jaar. Saxoprint heeft zo'n 500 medewerkers in dienst en verwerkt dagelijks gemiddeld 4.500 printopdrachten, van bestelling tot verzending. De onlinedrukker produceert in het hart van Dresden op een site van 21.000 vierkante meter folders, flyers, kalenders, posters, verpakkingen en visitekaartjes voor klanten in Duitsland (de grootste print-markt van Europa), Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland en België. "Duitsland is goed voor 55 procent van onze omzet, de huidige groei komt ook vooral van de Duitse markt", zegt Klaus Sauer, de managing director van Saxoprint. Sauer werkt 17 jaar voor het bedrijf. Saxoprint is opgericht in 1999 als een copyshop en startte met een webshop in 2006. Vandaag is het een van de leidende Europese bedrijven in het segment van online printing. "We willen onze klanten de 'beste prijs'-garantie bieden, gecombineerd met een betrouwbare hoge kwaliteit. Op de lange termijn kan dat alleen door onze waardeketen volledig te automatiseren. Ons voorbeeld is de auto-industrie, zij staan veel verder op het vlak van automatisatie. Het draait in deze business om efficiëntie en kwaliteit", stelt Sauer. Zo'n dertig procent van zijn klanten zijn drukkers of drukwerkinkopers. Business-to-business is een groeiend segment voor Saxoprint. "Die drukkers doen speciale dingen, dat doen wij niet. We werken met standaard processen", duidt Klaus Sauer. Op het vlak van technologie probeert de topman voorop te lopen met investeringen in hard- en software. Zo draait de onlinedrukkeij op SAP, er zijn directe connecties met papierleveranciers zoals Sappi. In 2020 installeerde Saxoprint als eerste een HP Indigo 100K digitale pers. In de ruime afwerkingshal zien we gerobotiseerde snijmachines. De productie draait op de Princet-workflow van Heidelberg. De onlinedrukkerij verwerkt tot een miljoen vierkante meter platen per jaar. Saxoprint was de eerste Europese drukkerij die aan de slag ging met procesloze drukplaten van Fujifilm. "Dat betekent geen waterverbruik, geen chemie. Dat is goed voor onze ecologische voetafdruk", weet Sauer. Binnenkort komt er een derde lijn bij want de plaatafdeling moet de snelheid van de batterij Heidelberg-persen kunnen volgen. Dit jaar was de onlinedrukkerij een van de pilootgebruikers van de 'Plate to Unit'-technologie van de Duitse persenbouwer. Het gaat om een volautomatisch logistiek systeem voor de aan- en afvoer van drukplaten. Heidelberg lanceerde de technologie in het najaar van 2020, samen met de nieuwste generatie Speedmaster XL 106. Drukkerijen die op industriële schaal actief zijn, zoals onlinedrukkerijen met doorgaans een groot aantal kleine oplagen, krijgen al snel te maken met ruim tien jobwissels per uur. Dat zorgt voor een hoge werkdruk voor de operatoren die de pers bedienen. Saxoprint liet het automatische plaatwisselsysteem installeren op een van de bestaande Heidelberg-persen. De technologie werd gedurende zes maanden uitgetest, goed voor bijna 200.000 plaatwissels. "Plaatwissels zijn een bijzonder arbeidsintensief onderdeel van het drukproces - er zijn acht platen per printopdracht nodig - en ook onze sector wordt getroffen door de krapte op de arbeidsmarkt. Door 'Plate to Unit' te gebruiken, bereiken we een hoge productiviteit, zelfs bij kleine oplagen", duidt Klaus Sauer. Als je de automatische plaatwissels live ziet gebeuren in volle productie, dan lijkt het een eenvoudig proces, maar vergis u niet. "De plaatsing van de plaat is kritisch. Het gaat om een zeer gevoelig proces, de plaatdikte van zo'n drukplaat is 0,3 millimeter", zegt Sauer. Het correct verwerken van de binnenkomende gegevens blijkt een belangrijke factor om het proces soepel te laten verlopen. Met de Prinect-workflow wordt de opdrachtvolgorde voor de 'Place to Unit' gepland. Prinect Scheduler, de digitale planningstool, analyseert de binnenkomende data om de volgorde te bepalen op basis van criteria zoals papierkwaliteit en - formaat, inktdekking en vouwlay-out. De drukplaten worden vervolgens volautomatisch belicht op een Suprasetter-lijn. De Prinect Plate Pilot zorgt ervoor dat de plaatbelichter de drukplaten uitvoert in de juiste volgorde en plaatst ze op een kar die vervolgens naar het 'Plate to Unit'-systeem wordt gereden. Elke plaat heeft een unieke QR-code zodat de juiste plaat op het juiste moment in de juiste drukeenheid beschikbaar is. Tijdens dit proces wordt volgens Heidelberg alleen contact gemaakt met de niet-belichte zijde van de platen. "Hierdoor wordt het risico op kreuken of krassen op de plaat grotendeels geëlimineerd en kunnen stilstandtijden worden beperkt", klinkt het. Op basis van de positieve ervaringen van de afgelopen maanden als testgebruiker heeft Saxoprint al een tweede Plate to Unit-systeem aangekocht in combinatie met een nieuwe Speedmaster XL 106-8-P-drukpers. De installatie was tijdens ons bezoek in augustus in volle gang en de inbedrijfstelling gebeurt deze maand. "Plate to Unit is een gamechanger voor ons. We verwachten dat deze technologie op middellange termijn standaard wordt in ons bedrijf", zegt Klaus Sauer. Hij verwacht dat de automatische drukplaatlogistiek een ROI-termijn heeft van anderhalf jaar. "Maar automatisering heeft alleen zin als je het volume hebt, er moet een pak platen klaar staan." In een volgende automatiseringsproject wil Sauer dat de persenfabrikant de inschiet aanpakt. "Hoeveel vellen produceer je vooraleer de kwaliteit optimaal is? In een industrieel proces kan je die beslissing niet aan de individuele operator overlaten. Reken maar uit hoeveel afval je produceert op jaarbasis, dat is gigantisch. Het proces moet geautomatiseerd worden op basis van metingen, dat is de toekomst", onderstreept Klaus Sauer. "Toenemende druk op het vlak van kosten en concurrentie is een van de grote uitdagingen waar onze klanten voor staan", zegt Ludwin Monz, de CEO van Heidelberg. "Dit kunnen ze het beste aanpakken door de productiviteit van hun productieproces te verbeteren. In veel gebieden van offsetdruk, onze traditionele kernactiviteit, is het potentieel voor automatisering ook nog lang niet uitgeput."