Online bestellingen zijn in grote delen van de grafische industrie al lang gemeengoed: visitekaartjes, flyers, posters, brochures - overal is een webshop voor, of een portal waar je het allemaal met een paar muisklikken samenstelt en een order plaatst. Maar voor het ontwerpen van verpakkingen is vaak speciale software nodig: anders dan het meeste drukwerk moet er driedimensionaal worden gedacht. Behalve een nauwkeurige maatvoering en de correcte toepassing van vouwlijnen, sleuven en lijmstroken vergt ook het grafische ontwerp nogal wat ruimtelijk inzicht.
...

Online bestellingen zijn in grote delen van de grafische industrie al lang gemeengoed: visitekaartjes, flyers, posters, brochures - overal is een webshop voor, of een portal waar je het allemaal met een paar muisklikken samenstelt en een order plaatst. Maar voor het ontwerpen van verpakkingen is vaak speciale software nodig: anders dan het meeste drukwerk moet er driedimensionaal worden gedacht. Behalve een nauwkeurige maatvoering en de correcte toepassing van vouwlijnen, sleuven en lijmstroken vergt ook het grafische ontwerp nogal wat ruimtelijk inzicht. Door templates van bestaande doosontwerpen online beschikbaar te stellen, wordt die drempel aanzienlijk verlaagd. Aanbieders zoals het Italiaanse Packly (in 2014 opgestart door verpakkingenproducent Pringraf) en bijvoorbeeld packGATE (een initiatief van CAD/CAM-specialist EngView, onderdeel van de Bulgaarse Sirma Groep) laten gebruikers van hun portals de maten van de verpakkingen eenvoudig aanpassen. De templates zorgen er automatisch voor dat alle parameters mee veranderen. Ook het grafisch ontwerp is in handen van de gebruiker, terwijl de software het eindresultaat visueel simuleert op het scherm. Bestellen is vervolgens makkelijk: er gelden geen minimum aantallen en levering binnen 48 uur is mogelijk. Deze ontwikkelingen gaan niet ongemerkt voorbij: ook persenfabrikant Heidelberg, die zich de digitalisering van de complete grafische workflow tot doel heeft gesteld, ziet kansen. Eind 2019 lanceerde het daarom BoxUni, een webgebaseerd platform voor verpakkingsontwerpers, merkeigenaren en verpakkingsdrukkerijen. Voor de ontwikkeling werd samengewerkt met onder andere Chili Publish, specialist in 'smart template'-software. Voor het opstarten van BoxUni koos Heidelberg de snelgroeiende markt in China. Partner ter plekke is verpakkingengigant Xianjunlong Colour Printing in Shenzhen. Begin dit jaar presenteerde Heidelberg het initiatief opnieuw, tijdens de vierde virtuele 'Drupa Preview'. BoxUni biedt een uitgebreide (maar eenvoudig te doorzoeken) bibliotheek met honderden templates. Ook 'non-professionals' kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld ervaren ontwerpers er veel tijd besparen doordat de software allerlei handelingen automatiseert. Dankzij een geïntegreerde plug-in kunnen ze gebruik maken van Adobe Illustrator bij de verdere grafische vormgeving van de verpakking. Telkens wordt daarbij in real-time een 3D-weergave gegenereerd om het eindresultaat (inclusief eventuele lak- en folie-effecten) te tonen - iets waar ook merkeigenaren gebruik van kunnen maken om wijzigingen te bekijken of bijvoorbeeld om verschillende versies uit te proberen voor een groot online testpubliek. De ontworpen verpakking kan direct op BoxUni worden besteld. Maar de ontwerpen kunnen ook als drukgereed bestand worden gedownload - of zelfs als volledige en optimaal geneste drukvorm. Drukkerijen kunnen met die bestanden direct aan de slag of ze (via Heidelberg's Prinect) rechtstreeks in hun workflow opnemen. Heidelberg benadrukt dat BoxUni nog altijd 'een concept' is. Het is ook nog niet bekend wat het gebruik ervan gaat kosten en het is zelfs onzeker of de dienst daadwerkelijk beschikbaar komt. Het is raadzaam voor Heidelberg daar toch op korte termijn over te beslissen. De web-to-pack markt is volop in beweging. Eind vorig jaar werd bijvoorbeeld het Israëlische portal com-pack.net gelanceerd, dat beoogt het 'Booking.com' voor de verpakkingsindustrie te worden. De site stelt gebruikers in staat snel en eenvoudig vergelijkingen te maken tussen verschillende web-to-pack aanbieders wereldwijd en zo het beste aanbod te selecteren. De strijd om deze online markt lijkt daarmee echt los te barsten.