Er zijn diverse systemen op de markt voor het op maat maken van verpakkingen. We laten vier van deze zogeheten on-demand packaging systemen de revue passeren: de CVP-500 van Neopost, de CartonWrap van Cikam in samenwerking met het Italiaanse CMC, het Packsize-systeem van de gelijknamige aanbieder en de e3Neo.
...

Er zijn diverse systemen op de markt voor het op maat maken van verpakkingen. We laten vier van deze zogeheten on-demand packaging systemen de revue passeren: de CVP-500 van Neopost, de CartonWrap van Cikam in samenwerking met het Italiaanse CMC, het Packsize-systeem van de gelijknamige aanbieder en de e3Neo.Zowel de CVP-500 van Neopost als de CartonWrap van Cikam zijn geïnspireerd door couverteermachines uit de postmarkt waarbij brieven in enveloppen worden gestopt. Daarbij passeert op de lijn een product een 3D-scan, die de omvang van het pakket berekent. Daarna wordt vervolgens een doos op maat om het product heen geplooid. Deze wordt uit een plano vel golfkarton gesneden dat 'eindloos' wordt aangevoerd. Het product kan door een operator op de band worden gezet of volautomatisch worden aangevoerd via een conveyor.De CVP-500 werd in februari 2016 op de markt gebracht. Directeur Hedde Biesma van Neopost vertelt dat de CVP-500 weliswaar is ontwikkeld voor de e-commerce sector, maar dat er ook bedrijven uit andere markten geïnteresseerd bleken te zijn waar Neopost zich in eerste instantie niet op richtte. "Denk bijvoorbeeld aan technische groothandels in de B2B. Dat je in het verpakkingsproces tot 50 procent aan volume kunt besparen, geen opvulmateriaal meer nodig hebt en circa 20 procent minder karton, maakt de machine ook voor dat soort bedrijven interessant."Neopost liep er in haar eigen dagelijkse praktijk zelf eveneens tegenaan dat online bestellingen altijd in veel te grote dozen aangeleverd werden. Volgens Biesma waren er op dat moment nog niet zo heel veel aanbieders en dus besloot Neopost zelf in deze markt te duiken. "Er is daarnaast in de e-commerce logistiek niet echt sprake van automatisering; veel wordt nog handmatig verpakt. Resultaat is een machine die de twee facetten volumereductie en automatisering samenvoegt."Volgens Biesma is de CVP-500 ontwikkeld om 90 procent van alle gangbare formaten die in een e-commerce fulfilmentbedrijf de revue passeren te kunnen verwerken. Het formaat kan variëren van 10 x 10 x 20 centimeter tot 60 x 50 x 40 centimeter. De machine kan producten tot in totaal stellingen tot 30 kg verpakken.De maximale snelheid is zeven seconden per pakketje. Het karton dat voor de doos wordt gebruikt, wordt onder de lopende band waar het product zich bevindt, meegetrokken en in dat proces op maat gesneden. Na het snij-, stans- en rilproces komen product en plano bij elkaar. Golfkarton met een B- of een C-golf worden het meest gebruikt. Na het opzetten van de doos wordt deze met tape dichtgeplakt. Ter controle wordt alles gewogen en tot slot voorzien van een verzendlabel."Volgens Biesma is de ondergrens voor een ROI van twee jaar 1.500 pakketten per dag. "Maar ROI is niet de enige drive. Sommige bedrijven hebben de filosofie duurzaam ondernemen in hun DNA te krijgen. Die schaffen de machine aan om minder lucht te verpakken, minder transportbewegingen te hebben en opvulmateriaal te elimineren. Ze halen dan wel de 1.500 niet, maar winnen enorm qua imago bij hun eindklant."Cikam verkoopt sinds 2014 de CartonWrap dat het samen met de Italiaanse machinefabrikant CMC ontwikkelde. "We zagen een toename van klachten van consumenten over te grote verzendverpakkingen en te veel opvulmateriaal. Aan de verwerkingskant legt het steeds later bestellen en het toch tijdig moeten verwerken van alle opdrachten grote druk op onze logistieke relaties", aldus Wendi Bosma, accountmanager automatische verpakkingssystemen bij Cikam. "Automatisering door middel van een CartonWrap systeem kan interessant zijn vanaf circa 2.000 pakketjes per dag."Er zijn inmiddels twee varianten van de CartonWrap op de markt. Naast de standaard CartonWrap is onlangs een XL-variant geïntroduceerd. "Dit systeem is in staat om dozen op maat te maken tot 80 cm breed. De kleinst mogelijke verzenddoos is 15 x 24 cm en slechts 3 cm hoog. "Die kan dus gewoon door de brievenbus."Het systeem verwerkt zowel single als multi-item zendingen van uiteenlopende formaten en heeft een maximale snelheid van 1.000 dozen per uur. "De effectieve snelheid is circa 700 tot 750 dozen per uur. Het is mogelijk om bijlagen toe te voegen, zoals een pakbon of factuur. De doos wordt voorzien van een easy opening perforatielijn en met hotmelt gesloten. Tot slot wordt voor iedere order een adreslabel geproduceerd en op de verzendverpakking geplakt. Voorwaarde is dat een unieke ordercode (bijvoorbeeld de EAN-code) wordt gescand. Als deze positief wordt herkend in het WMS van de klant, wordt het artikel automatisch ingevoerd in de CartonWrap."De CartonWrap kan karton verwerken met een enkele golf en een kartondikte tussen 1,4 en 3 mm. "De doos wordt voorzien van een stootbescherming aan de zijkanten, om de inhoud goed te beschermen."De CartonWrap is ruim twintig keer sneller dan handmatige verwerking en zorgt zo voor een forse besparing op personeel, start Bosma de opsomming van de economische voordelen. "Daarnaast wordt tot 50 procent bespaard op het karton-verbruik en is geen opvulmateriaal meer nodig. Ook ontstaat kostenverlaging doordat er nog maar één voorraad plano karton op voorraad hoeft te worden gehouden. Als een bedrijf portokosten betaalt, gerelateerd aan de afmeting van de verzenddoos (DIM weight), kan aanzienlijk worden bespaard op portokosten."De packing on-demand machine van Packsize is al sinds 2002 op de markt. De verschillende types kunnen dozen produceren met maximale lengtes van 1.245 tot 2.440 mm.De productafmetingen kunnen zowel manueel met behulp van een scanner worden ingevoerd als automatisch via een bestaand WMS-systeem. Uit het eindloos karton snijdt de machine een vel karton, dat het rilt, snijdt en vouwt volgens de ingegeven specificaties.Packsize kan machines leveren voor 300 dozen per dag tot 1.200 per uur. Daarnaast heeft het met de Packbot een nieuw geautomatiseerd systeem voor het opzetten en lijmen van dozen ontwikkeld, de M1 en de M7. Deze komen binnen afzienbare tijd beschikbaar.De snelheid van de machine hangt volgens Packsize uiteindelijk af van het machinetype, de complexiteit van het design, het formaat doos en de kwaliteit golfkarton die wordt gebruikt.De machines kunnen volgens Packsize iedere golfkarton kwaliteit aan van B 1.20 tot BC 2.70, met een B, C-, EE dubbele golf, EB en BC als afzonderlijke mogelijkheden. De machine kan dozen verwerken van 2 centimeter dik, 2.50 meter breed en oneindig lang.Technische groothandel Lasaulec in Heerenveen is enthousiast gebruiker van inmiddels twee Neopost CVP-500 systemen. De belangrijkste reden om een dergelijk automatisch verpakkingssysteem aan te schaffen was dat Lasaulec de bestellingen niet meer op tijd de deur uit kreeg, aldus de toelichting van algemeen directeur Anne Lourens. "We stonden op een gegeven moment met 15 mensen tegelijk in te pakken en we kregen het niet voor elkaar. Na de aanschaf van de machines zijn we verdubbeld in omzet zonder uitbreiding in nachttransport." Daarbij diende zich volgens Lourens een aantal gunstige neveneffecten aan. "Het scheelt 40 procent in volume aan verpakkingsmateriaal en een kleine a 200.000 in kosten per jaar. Daarnaast voorkomt het ergernis bij de ontvanger en is het ook nog eens een keer goed voor het milieu omdat je opvulmateriaal en lucht in de verpakking tegengaat. Het grote voordeel is dat de machine de doos om het product heen vouwt en niet een product of producten in een doos stopt."Lasaulec kan 60 tot 65 procent van al haar producten via deze automatische lijn verpakken. "Alles wat er maar in de doos van 40 x 60 x 40 cm past. Daarbij kun je de doos draaien zoals je wilt." Lasaulec kocht de eerste machine vier jaar geleden en is daar uitermate tevreden over."Lasaulec heeft destijds gekeken naar alternatieven, maar was er toch snel uit. Lourens: "Op dat moment was de Neopost een stuk stabieler, de andere machines waren zo ver nog niet. Dat is waar het mij om gaat: Het is mijn belang om tegen zo laag mogelijk kosten zo snel mogelijk en bedrijfszeker te verpakken. De machine is voor mij geen doel op zich, het is een middel. En de Neopost werkt met tape, die je na gebruik weer als virgin materiaal kunt hergebruiken. Als je lijm gebruikt, heb je toch weer chemisch afval in je product."Bij logistiek dienstverlener Ceva in Venray draait een Neopost-machine sinds 2016. "We zagen verschuiving in ons orderprofiel", aldus sitemanager Bart Hammen. "Naast een groot B2B (business to business) -volume zagen we dat B2C (business to consumer) een sterke acceleratie in volumestijging liet zien. Deze order flow vraagt om andere logistieke strategie: opslag, order picken, transport én verpakken. We versturen consumer lifestyle producten als elektrische tandenborstels, shavers en koffiezet apparaten bijvoorbeeld. We proberen zoveel mogelijk producten machinaal te verpakken. Dat lukt voor 95 procent van ons orderprofiel. Er zijn uitzonderingen, die zijn te groot."Hammen zegt bij de aanschaf meerdere alternatieven te hebben overwogen. Hij becijfert dat de machine op jaarbasis zo'n 800.000 producten verpakt. "Het systeem bevalt prima en levert zeer stabiele operationele prestaties en behaalt ook de beoogde productiecapaciteit als berekend in onze business case. De machine heeft opgeleverd wat we hebben voorgerekend: reductie in gebruik van karton en van opvulmaterialen. Dat levert meer dan a 70.000,- per jaar op. Gezien de overspannen arbeidsmarkt komt het zeer goed uit dat we deze capaciteit ergens anders kunnen onderbrengen in onze operatie. Daarnaast zien we significante reductie in transportkosten en carbon footprint. Het te transporteren volume is met 25 tot 30 procent afgenomen." De machine levert ook een bijdrage in de verbetering van de klantbeleving. "Voorheen kon het zijn dat je een scheerapparaat ontving in een microwave formaat verpakking die dan ook nog eens was volgestopt met plastic opvulmateriaal. Dit is nu niet meer het geval."Ed Koks, manager engineering bij Albelli vertelt dat de augustus 2017 in bedrijf genomen CartonWrap van Cikam goed bevalt en voorziet in de behoefte. "De CartonWrap bespaart in kosten, verzendkosten - bus versus pakket - en levert een FTE-reductie op variërend van vier tot zes FTE. Voordeel van het systeem is dat het proces gestroomlijnd afgehandeld kan worden voordat wordt gesorteerd."Koks vertelt dat Albelli met de verpakkingsmachine efficiency-voordeel en een constante kwaliteit van haar verpakkingen wilde realiseren. De machine kwam als beste uit de bus na een vergelijkend onderzoek. Albelli verpakt er een gedeelte van het assortiment mee: boeken, wanddecoratie, kalenders en kaarten. "Het systeem kan binnen een bepaalde bandbreedte een variatie aan formaten verpakkingen produceren. Met deze specifieke eis hebben wij ook aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van de Carton-Wrap. Afhankelijk van de periode in het jaar varieren de aantallen van 3.000 tot 12.000 pakketten per dag, zo vertelt Koks.Als nadeel van het systeem noemt Koks, dat het systeem veel onderhoud nodig heeft. Toch zou Albelli er zo nog maar een kunnen kopen ter uitbreiding van de capaciteit.Össur, fabrikant van prostheses en sportbraces, schafte met de ingebruikname van een nieuw DC in Eindhoven begin 2016 een Packsize verpakkings-on-demandsysteem aan."Ik zag hem bij Boston Scientific - fabrikant van medische producten, red. - in Heerlen en hield mijn baas voor dat dat ook wel iets voor ons kon zijn", aldus warehousemanager Maurice van de Leest. En dat bleek want de machine had zich met drie maanden al terugverdiend. Naast de machine in Eindhoven staan er ook twee in Mexico en een in de Verenigde Staten.Van de Leest vertelt dat Össur voor de aanschaf naar verschillende systemen heeft gekeken. "Packsize was op dat moment de enige die een machine had. We hebben ook gekeken naar Districs. Maar zij hebben alleen maar een softwareprogramma. Dat programma berekent op basis van algoritmes hoe groot een doos moet worden, maar heeft zelf geen machine om er een mee te maken."Össur koos bewust voor een standalone machine en niet voor een compleet geautomatiseerd systeem met een veel grotere output zoals bijvoorbeeld de CVP-500 van Neopost of de Carton-Wrap van Cikam. "Wij hebben in totaal maar 700 tot 800 orders per dag. De 'grote jongens' doen dat in een uur. Voor ons is een dergelijke complete geautomatiseerde lijn niet rendabel. Dat verdienen we nooit terug."Het grote voordeel van de verpakking-on-demand machine zit hem voor Össur niet zo zozeer in de handling, want die is ongeveer gelijk, maar met name in de vrachtkosten. Van de Leest: "We versturen heel veel producten per luchtpost en besparen op die manier heel veel verzendkosten. We versturen 80 procent van onze producten per UPS. Van de Leest becijfert dat ook het aandeel van alle orders dat via Packsize wordt verpakt wordt, 80 procent is. "Alleen hele grote producten kunnen we niet via de machine verpakken."De Packsize-machine werkt ook precies andersom dan de beide genoemde andere systemen. "Wij hebben alle afmetingen van producten in het systeem staan. Als er een product verpakt moet worden, wordt het formaat naar de Packsize-machine 'geschoten' en wordt er een doos gemaakt. Daar moet het product vervolgens in worden gepickt."Össur is vanwege de relatief geringe ordergrootte niet zozeer geïnteresseerd in een geautomatiseerd systeem. "Packsize heeft wel een interessante doorontwikkeling. Ze hebben nu een machine met een extra arm die de doos draait en zelf lijmt. Daar zijn wij wel in geïnteresseerd. Dat scheelt ons zo een extra FTE aan de machine. Want dat draaien en lijmen doen we nu nog zelf. Maar wij wachten eerst totdat de kinderziektes eruit zijn, voordat wij die machine eventueel gaan aanschaffen. We zijn zeer tevreden over de Packsize. We zouden ook niet zozeer voor een ander systeem kiezen, omdat het nu helemaal is afgestemd met ons WMS. Als we nu een ander systeem zouden kiezen, zouden we dat ook helemaal weer opnieuw met ons WMS moeten afstemmen. Enige nadeel is dat we wel veel karton moeten weggooien."Agrarisch technische groothandel Kramp, dat ook een vestiging heeft in Lummen, neemt dit jaar een automatische verpakkingslijn van e3neo in gebruik in haar DC in het Nederlandse Varsseveld. Zij volgt daarmee de vestiging in het Franse Poitiers die de primeur had. Naast Varsseveld volgen in 2019 ook DC's in Engeland en Polen.Kramp staat voor haar zendingen in Nederland bekend vanwege haar rode meermalig te gebruiken rode kunststof kratten. Daarnaast gebruikt Kramp ook kartonnen dozen voor fijnmazige distributie en voor het toenemend aantal internationale zendingen. Richting haar distributeurs blijven de rode kratjes als verzendverpakking wel gewoon gehandhaafd.De inzet van deze returnable kunststof kratten is volgens de Belgische International Distributions Manager Marc Conings alleen zinvol als de afstand niet te groot is, omdat het anders veel te duur wordt om ze telkens weer terug te laten komen.Voor Nederland is dat geen probleem. "Vanuit Varsseveld vervoeren we onze producten niet verder dan een cirkel van 250 kilometer. Vanwege onze Europese expansie hebben we 11 DC's in Europa, sinds 2011 ook een nieuwe vestiging in Frankrijk. Daar heeft het vanwege de afstanden geen zin meer om al die kratten terug te laten komen."Daarom verpakte Kramp in haar vestiging in Poitiers altijd alles al in kartonnen dozen. Dat ging tot voor kort handmatig, waarbij de prijzige autolock dozen met manueel werden opgezet. Dat proces heeft het nu echter compleet geautomatiseerd met twee dozenopzet- en sluitlijnen: een voor een bodemformaat van 60x40 cm en een voor 30x20 cm. Hiervoor wordt een planovel in het systeem aangevoerd, waarvan de bodem naar beneden wordt gepusht. De doos heeft nu een vaste bodem. Daardoor kan Kramp toe met een veel dunner karton, terwijl de doos tegelijkertijd ook nog veel sterker is.Vervolgens worden de dozen via een conveyor naar een van de 12 orderpickstations in het magazijn vervoerd waar ze van producten worden voorzien. Daarna keren de dozen per conveyor terug naar de volgende fase in de verpakkingslijn waar ze worden aangeboden aan de dozensluitmachine. Voordat de doos wordt gesloten, wordt deze door meting in hoogte aangepast aan de omvang van de inhoud. Vervolgens worden de flappen dichtgevouwen, gelijmd en in een volgende fase van een deksel voorzien. Vervolgens gaat de doos via een conveyor naar het labelstation voor het verzendetiket, voordat het via een volgende conveyor naar de expeditie wordt getransporteerd.De nieuwe dozenopzetlijn heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van het oude, handmatige systeem. De dozen zijn zowel sterker als goedkoper. Door de automatisering is de handling bovendien verdwenen want labelen, aanvoeren en verder transport gaan volledig automatisch. Omdat het systeem geautomatiseerd is heeft Kramp verder volledige controle over de snelheid van de productie. Tot slot is er sprake van veel minder stof in het magazijn aangezien er niet telkens karton hoeft te worden aangevoerd als de dozen op zijn.Dat de dozen op de hoogte van de order worden gevouwen biedt een aantal extra voordelen. Zo wint de groothandel maar liefst 60 procent op het volume van de dozen en is het transport goedkoper en milieuvriendelijker. Bovendien is er geen vulmiddel meer nodig in de verpakking. Dit en het feit dat de dozen steviger zijn, leidt tot minder klachten bij de consument.Conings becijfert de investering in vier machines op 500.000 euro, plus 1 miljoen euro voor de conveyors en 200.000 euro voor software en extra faciliteiten. Dat verdient het volgens de berekeningen ruim terug met een reductie van de handlingskosten voor de pick met 25 cent per doos, 50 cent per doos zelf en 25 cent per doos in de handling ervan in verpakking en expeditie. Bovendien gaat haar distributiecapaciteit met meer dan 6 procent omhoog en ligt de picksnelheid 8 procent hoger.