De Optimum Group maakte van de afgelopen periode van de nood een deugd. De accountmanagers zaten, net als de inkopers bij de klanten, thuis vanwege het rondwarende coronavirus. Daarom startte het, onder leiding van marketingmanager Luuk Wessels de Optimum Green Academy, waarin het de eigen accountmanagers alle ins en outs bijbracht over mogelijke vergroening van het etikettengebruik bij haar klanten. "Naast de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten zelf richting 2025, stelt ook de eindklant - lees bijvoorbeeld de retail - steeds hogere eisen", zo verduidelijkt Wessels.
...

De Optimum Group maakte van de afgelopen periode van de nood een deugd. De accountmanagers zaten, net als de inkopers bij de klanten, thuis vanwege het rondwarende coronavirus. Daarom startte het, onder leiding van marketingmanager Luuk Wessels de Optimum Green Academy, waarin het de eigen accountmanagers alle ins en outs bijbracht over mogelijke vergroening van het etikettengebruik bij haar klanten. "Naast de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten zelf richting 2025, stelt ook de eindklant - lees bijvoorbeeld de retail - steeds hogere eisen", zo verduidelijkt Wessels. Etiketten op een verpakking zijn onmisbaar om de consument van de noodzakelijke informatie te voorzien over de inhoud en hem of haar te verleiden om het product te kopen. Maar het levert, naast de verpakking, ook extra afval op. Zo erkent ook Wessels namens Optimum Group. Maar met haar Optimum Green Portfolio wil het echter haar klanten, de verpakkers, helpen dat probleem zo klein mogelijk te maken. Dat programma an sich bestaat al ruim twee jaar, maar vanaf komend jaar gaat de etiketten- en foliegigant er dus actief de boer mee op. Het biedt klanten de mogelijkheid om hun volledige etiketten- en folieportfolio te screenen en geholpen door tips van de accountmanagers te verduurzamen. En die klanten bevinden zich in allerlei mogelijke sectoren variërend van cosmetica tot food en van farmacie tot logistiek. In de Optimum Green Academy werden de accountmanagers de afgelopen periode bijgeschoold door zowel interne als externe experts. Bijvoorbeeld experts van leveranciers van labelmaterialen en machines. Er zijn verschillende manieren om etiketten en folie te verduurzamen, zo legt Wessels uit. "Bijvoorbeeld door dunner materiaal te gebruiken, waardoor je zowel minder rolwissels als minder afval hebt, maar ook minder opslag en transport." De nieuwste standaard van Optimum zijn flinterdunne etiketten. "Met onze dunnere materialen werken we als Optimum Group aan 13 procent minder rolwissels en 25 procent minder afval." Een ander advies kan zijn om dunnere folies te gebruiken. "Deze duurzame varianten zijn tot 15 procent dunner. Maar met voldoende ruimte voor reclame- en productinformatie val je nog even goed op in de schappen. Het product wordt ook in veel gevallen draagbaar en dit maakt plastic tassen steeds vaker overbodig. Een win-win situatie op het gebied van duurzaamheid." Ook etiketten van gerecycleerd materiaal - met tot 30 procent post-consumer gerecycleerd materiaal - behoren tot de mogelijkheden. "Dit Optimum Green product geeft een besparing op het gebruik van fossiele grondstoffen, door hergebruik vermindert de CO2-uitstoot." Op het gebied van papieren etiketten zijn er de FSC-gecertificeerde labels die worden gemaakt van duurzaam verkregen hout. Steeds meer in zwang zijn linerless etiketten. Dat de Optimum Group daar muziek in ziet, blijkt ook uit de overname van Belona in 2019. "Deze labels verbruiken 60 procent minder materiaal tijdens de productie", verklaart Wessels. "Omdat je zonder rugpapier of dragerbaan werkt, die je onnodig moet weggooien, werk je aan een verpakkingsoplossing zonder restafval. Tijdens de productie kunnen we bovendien meer etiketten kwijt op een rol en de variabele etiketgrootte zorgt voor minder rolwissels." Voedselveilig en volledig recycleerbaar is daarnaast de Bio-Banderol uit het verpakkingsconcept Branding by Banding, wat is opgericht samen met machinebouwer Bandall. "Het hoofdbestanddeel van de Bio-Banderol is FSC-gecertificeerd papier, dat is voorzien van een lijmspot of bio-based coating." Tot slot heeft Optimum Group ook nog afwasbare etiketten in haar portfolio. Wessels legt uit: "Etiketten kunnen de zuiverheid van gerecycled PET verminderen als ze niet volledig loskomen van de verpakking tijdens het recyclageproces. Gerecycleerd PET is een duurzaam materiaal, maar de uitdaging ligt in het elimineren van vervuiling in de recyclagestroom. Afwasbare etiketten vereenvoudigen PET-recycling. Het maakt een schone scheiding mogelijk tussen de labels en PET-verpakkingen, wat resulteert in puur recycleerbaar PET." Een voorbeeld van een recente toepassing van afwasbare etiketten zijn de CleanFlake wash-off labels waarvoor zuivelproducent Floating Farm heeft gekozen. "Floating Farm's duurzaamheidsmissie en hun landbouwmethoden zijn gebaseerd op het idee van circulariteit en een closed-loop systeem", licht Wessels toe. "Met hun nieuwe labels verbeteren ze de recycleerbaarheidvan hun verpakkingen en zijn ze een voorbeeld voor andere voedsel- en drankenbedrijven." "Het doel van Floating Farm is om een pakket te hebben dat duurzaam is, veilig voor voedseltoepassingen en recycleerbaar", vult Minke van Wingerden van Floating Farm aan. "Ons eerdere gebruik van PE-etiketten met permanente kleefstof zorgde voor een mindere recycleerbaarheid van onze PET-verpakkingen, aangezien dit type etiket tijdens het recyclingproces niet van de PET-vlokken loskomt. De omschakeling naar Clean Flake wash off-labels zorgt ervoor dat de verpakkingen van onze producten schone recyclage mogelijk maakt."