Packaging4Professionnals (P4P), dat in Fleurus gevestigd is, werd in 2015 door Mohamed Toual (CEO), Peter Reynders (van de familie die Reynders Label Printing controleert) en Thierry Massagé boven de doopvont gehouden. Die voormalige collega's uit de kartonnagesector werden aangetrokken tot het ondernemersavontuur. Met een business plan dat op dat van de autosector geïnspireerd was, slaagde Mohamed Toual erin om bijna vier miljoen euro investeringsgeld op te halen. De specialiteit van P4P: de productie van kartonnen vouwdozen volgens de principes van de lean manufacturing zoals Toyota die uitgewerkt had. En met dat organisatiesysteem had de CEO van P4P zich gedurende meer dan 10 jaar vertrouwd gemaakt bij een producent van auto-onderdelen. Kort gezegd wil de 'lean manufacturing' de industriële prestatie die op de creatie van toegevoegde waarde gericht is, verbeteren door tegemoet te komen aan de eisen van de klant op het vlak van kosten, kwaliteit en termijn. En dat impliceert een ononderbroken verbeteringsproces (Kaizen-methode voor het kwaliteitsbeheer) en de eliminatie van elke verspilling (grondstoffen, onnodige verplaatsingen, wachttijden, transport, ...). De standaardisering van de processen, de 'just-in-time'-productie en nauwgezette en polyvalente medewerkers zijn andere fundamentele aspecten van de 'lean'-benadering. De doelstellingen: het aantal fouten terugdringen, de levertermijnen inkorten en de klanttevredenheid verhogen.
...

Packaging4Professionnals (P4P), dat in Fleurus gevestigd is, werd in 2015 door Mohamed Toual (CEO), Peter Reynders (van de familie die Reynders Label Printing controleert) en Thierry Massagé boven de doopvont gehouden. Die voormalige collega's uit de kartonnagesector werden aangetrokken tot het ondernemersavontuur. Met een business plan dat op dat van de autosector geïnspireerd was, slaagde Mohamed Toual erin om bijna vier miljoen euro investeringsgeld op te halen. De specialiteit van P4P: de productie van kartonnen vouwdozen volgens de principes van de lean manufacturing zoals Toyota die uitgewerkt had. En met dat organisatiesysteem had de CEO van P4P zich gedurende meer dan 10 jaar vertrouwd gemaakt bij een producent van auto-onderdelen. Kort gezegd wil de 'lean manufacturing' de industriële prestatie die op de creatie van toegevoegde waarde gericht is, verbeteren door tegemoet te komen aan de eisen van de klant op het vlak van kosten, kwaliteit en termijn. En dat impliceert een ononderbroken verbeteringsproces (Kaizen-methode voor het kwaliteitsbeheer) en de eliminatie van elke verspilling (grondstoffen, onnodige verplaatsingen, wachttijden, transport, ...). De standaardisering van de processen, de 'just-in-time'-productie en nauwgezette en polyvalente medewerkers zijn andere fundamentele aspecten van de 'lean'-benadering. De doelstellingen: het aantal fouten terugdringen, de levertermijnen inkorten en de klanttevredenheid verhogen. Acht jaar later is P4P een kroonjuweel van de Waalse verpakkingssector en telt de onderneming ongeveer 25 medewerkers. Vorig jaar mei kreeg het bedrijf de prijs 'Trends Gazellen Packaging' voor zijn snelle groei als Belgische KMO. Met zijn 'lean' zakenmodel en zijn jaarlijkse groei van 25 procent trekt P4P zelfs de aandacht van andere grote bedrijven uit de sector. Het bedrijf heeft echter de vragen tot overname afgewimpeld. "We verkiezen om onze zelfstandigheid en ons DNA te behouden die op de flexibiliteit en de responsabilisering van het personeel gebaseerd zijn," zegt medeoprichter Mohamed Toual. Volgens de CEO was 2022 wel een moeilijk jaar qua grondstoffenschaarste. "Dat was eigenlijk nog erger dan het coronajaar 2021. "Maar sinds het begin werken we met het 'lean'-model en dat dwingt ons om voortdurend oog te hebben voor onze grondstoffen. We waren dus voorbereid. Onze kracht en meerwaarde ligt in ons aanpassingsvermogen," zegt Toual. "Om dat doel te bereiken, hebben we sterk gestandaardiseerd. Zelfs voor de klanten uit de luxesector hebben we een beperkt aanbod materialen. Toch zijn die ISO-compatibel voor uiteenlopende toepassingen zonder veel afval te creëren." De CEO is dus in zijn opzet geslaagd. "In 2022 hebben we onze doelstellingen zelfs overtroffen en ons model is nu volwassen. We zijn erin geslaagd een wendbare en zelfstandige productie-eenheid uit te bouwen die de beste resultaten die je op het vlak van de kartonnage kunt verwachten, realiseert. Om in ons model zelfstandig te zijn, heb je drie zaken nodig: de juiste bedrijfsstructuur, de juiste uitrusting en technologie, en personeel dat volledig achter de beslissingen van het management staat." Peter Reynders aanvullend: "Wij hanteren drie basisprincipes. Wij onderscheiden ons door de reactiviteit en agiliteit richting klanten. Daarnaast staan wij ook bekend om de creativiteit in het oplossen van problemen. Collega's sturen soms klanten door die echt niet meer verder weten. Verder wordt MVO steeds belangrijker. Wij hebben zelf inmiddels het Ecovadis Platinum Label toegekend gekregen. Ik denk dat binnen een paar jaar bedrijven die niet tenminste Ecolabel Zilver hebben, helemaal geen zaken meer doen. Klanten kiezen alleen nog maar leveranciers die netjes zaken doen op alle vlakken." Wat ook nieuws is, is dat P4P haar 'product'-aanbod sinds vorig jaar ook heeft uitgebreid naar displays, merchandise en ecosleeves. Reynders opnieuw: "Ook doen wij nu aan co-packing. Wij hebben cosmetica bedrijven als klant waarvoor wij niet alleen meer de verpakkingen leveren maar de producten inmiddels ook zelf verpakken. Daarvoor is het belangrijk dat wij steeds meer via GMP (Good Manufacturing Practice) werken. Dat is ook heel belangrijk richting onze farmaceutische klanten, voor wie dat een absolute voorwaarde is." Bij P4P is ook de keuze van de productietechnieken door de 'lean'-filosofie ingegeven. Het machinepark bestaat uit een inkjetpers van Fujifilm, de Jet Press 720 S (een Europese première op het moment van de installatie). Het bedrijf beschikt ook over machines van Bobst om producten af te werken en te veredelen: vernis/zeefdruk, warmfoliedruk, transparante kijkgaatjes realiseren, lijmen, stansen, vouwen-lijmen, ... Voor de druk past P4P twee technieken toe: de offset- en de digitale druk. De verpakkingsspecialist heeft van bij het begin in een digitale inkjetpers geïnvesteerd om kleine oplagen efficiënt te produceren. De JetPress 720 S van Fujifilm drukt op vellen van maximum 532 x 750 mm en op karton met een dikte tot 600 micron. Is de oplage hoger dan 5000 stuks, dan drukt P4P in offset via "gedecentraliseerde ateliers", om de woorden van de CEO over te nemen. Voor Toual gaat het erom de beschikbare middelen optimaal te gebruiken: "De sector van de offsetdruk kampt met een overcapaciteit en in dit stadium hebben we er geen belang bij om over een eigen uitrusting te beschikken. We drukken ongeveer 700.000 vellen per maand in offset", zegt hij. P4P doet een beroep op een netwerk van Belgische en Europese drukkers. In de ogen van Toual gaat het veeleer om het huren van machines dan om werk dat uitbesteed wordt. "We leveren de offsetdrukkers geen bestek. We leveren het karton en de verbruiksgoederen en we begeleiden de productie bij elke 'goed voor druk'. Op die manier hebben we de kwaliteit, het proces, het materiaal enz. onder controle. Dat is een vorm van 'Uberisering'." P4P werkt geregeld met zeven Europese handelsdrukkers, waarvan drie in België. De meeste drukkers zijn uitgerust met persen van Heidelberg, andere beschikken echter over materiaal van Komori of Koenig & Bauer. Het voordeel van zulk een netwerk? "Je staat nooit voor capaciteitsproblemen. Wat er ook gebeurt, we moeten in staat zijn om een bestelling binnen 15 à 20 werkdagen te leveren." 80 procent van de offsetproductie wordt op persen van Heidelberg vervaardigd. "Dat is een kwestie van standaardisering. We kunnen hetzelfde drukresultaat verkrijgen, met hetzelfde karton, met dezelfde inkten en met dezelfde parameters, ongeacht de drukker. Maar in de 'lean'-filosofie moeten we ook vermijden om van één enkele technologie afhankelijk te zijn. Daarom werken we ook met drukkers die machines van andere persenbouwers in huis hebben. Als er een probleem opduikt, kunnen we uitwijken. We willen niet van één machine, van één activiteitendomein, van één land, ... afhankelijk zijn. Dat geldt ook voor onze omzet die niet van één enkele sector afhangt, maar van verscheidene sectoren: cosmetica en lichaamszorg, farmacie, voeding, chocolade, auto's, ...," legt Toual uit. Bij P4P wordt 75 procent van de drukproductie in offset gerealiseerd, 25 procent in digitale druk. "Een nieuwe investering in de digitale druk sluiten we niet uit om de productiecapaciteit te verhogen," geeft Mohamed Toual ons nog mee. Nu het model volwassen is en de productie-eenheid zelfstandig werkt, staan een verhuis en een internationale uitbreiding bij P4P op het programma om het aanbod uit te breiden. In eerste instantie wordt er een nieuw gebouw opgetrokken. In 2024 plant het bedrijf om het huidige gebouw, dat gehuurd wordt, te verlaten. "Nadien volgen er filialen," kondigt de CEO aan. "Omdat de site van Fleurus in grote mate zelfstandig werkt, willen we nu meerdere identieke productie-eenheden openen in verscheidene landen, in eerste instantie in Europa. In de 'lean'-filosofie kunnen die nieuwe eenheden de productiecapaciteit verhogen en tegelijk de koolstofafdruk verminderen. We willen ook het aanbod uitbreiden om op de groeiende vraag van de markt in te spelen. En in elke inplanting zal de klant de P4P-identiteit herkennen." Als eerste buitenlandse vestigingsplaatsen somt de CEO Frankrijk, Spanje, Duitsland en Italië op. "Een bepaald aantal landen plant om plastic te vervangen. En dat zal een enorme vraag in het leven roepen. Zo willen de klanten geen PET-venstertjes meer in een verpakking." Omdat P4P internationaal al erg actief is, is de vermenigvuldiging van het aantal productiesites een logische stap om de zones die het bedrijf bestrijkt, te optimaliseren.