Bedrijfsstrategen en deskundigen in de markt roepen het al langer: wie de komende jaren succesvol wil blijven, moet investeren in massaproductie van unieke producten. In ons deel van de wereld ligt de tijd van anonieme bulkproductie achter ons. Tijdens Het Congres van VIGC in Mechelen in oktober, ging Paul Adriaans als spreker het diepst in op de consequenties van strategische keuzes voor de productieomgeving. De directeur van RPI in Eindhoven schetste een beeld van een organisatie die in veel opzichten sterk afwijkt van het traditionele grafische bedrijf.
...

Bedrijfsstrategen en deskundigen in de markt roepen het al langer: wie de komende jaren succesvol wil blijven, moet investeren in massaproductie van unieke producten. In ons deel van de wereld ligt de tijd van anonieme bulkproductie achter ons. Tijdens Het Congres van VIGC in Mechelen in oktober, ging Paul Adriaans als spreker het diepst in op de consequenties van strategische keuzes voor de productieomgeving. De directeur van RPI in Eindhoven schetste een beeld van een organisatie die in veel opzichten sterk afwijkt van het traditionele grafische bedrijf.We spreken Adriaans in de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse bedrijf in Eindhoven. Het bedrijf heeft net de topdrukte van de feestdagen achter de rug en op de werkvloer gaat het productietempo terug naar een normaal niveau. "Deze fabriek is opgezet als een 'white-box'. We weten precies wat erin gebeurt, dat er minimale interactie is en het systeem het proces aanstuurt. De input is een PDF en een jobticket met daarin de levertijd en andere specs. Zodat de medewerkers 's ochtends automatisch beginnen met de opdrachten die er het eerst uit moeten."Alles in de productieruimte is gericht op efficiënt werken en procesverbetering. De werkplek van de medewerkers en de productieruimte zijn zo ingericht dat er geen overbodige bewegingen nodig zijn. Ondanks alle automatisering is er nog steeds handwerk in het proces, maar dankzij een systeem van barcodes, kleurcoderingen en uitgekiende logistiek kan er met grote snelheid worden gewerkt. Om dit proces optimaal en lean te managen zijn er diverse overlegplekken ingericht. Waar KPI's nauwgezet gevolgd worden op borden, zodat er op resultaat en verwachting gestuurd kan worden.Adriaans legt uit waarom hij gekozen heeft voor digitale drukpersen op A3-formaat. "Een groter formaat lijkt interessant, maar het levert extra bewerkingen op en dat is niet efficiënt. Het gaat er bij ons niet om dat we de nieuwste en mooiste machine hebben. We willen machines hebben die in de flow passen. Wat heb je aan een machine die twintigduizend vel per uur drukt als hij het grootste deel van de dag stil staat, omdat alles achter die machine langzamer is. Het gaat erom bottlenecks in de productie te voorkomen, zodat er een optimale flow is tegen de laagste kosten. De medewerkers zijn op meerdere plekken inzetbaar, vertelt hij. "Niemand heeft een specifieke functie. In de traditionele grafische sector heb je een offsetdrukker en een binder. Bij ons staat in elk arbeidscontract 'allround'."Net als het bedrijf past Adriaans niet bij het profiel van de traditionele graficus. Voordat hij aan zijn studie bedrijfseconomie begon, werkte hij als docent lichamelijke opvoeding. Daarnaast werkte hij bij bedrijven in de metaal- en kunststoffenindustrie en bij een brouwerij. Toen hij in 2008 in dienst trad bij Paro Printing in Geldrop beschikte hij over veel ervaring, onder meer op het gebied van sales en logistiek, maar een grafische achtergrond ontbrak. "Ik vind het gewoon leuk om met de mensen in het bedrijf aan een goed draaiend team te bouwen en daarmee resultaat te boeken. Vooral het werken in een ambitieuze en uitdagende omgeving, met een nuchtere en klantgedreven blik op product of dienst. Juist onze niet-typisch-grafische aanpak heeft ons geholpen om van het bedrijf een succes te maken."Adriaans maakte zijn entree in de grafische industrie dankzij Jan-Paul van der Hurk, sinds de jaren negentig verantwoordelijk voor Paro Printing en destijd nog een typisch offsetbedrijf. "De kracht van Van der Hurk was visie, bruggen bouwen en mensen verbinden. Toen een deel van de omzet wegviel, stopte hij met offset en stapte hij over op digitaal drukken en software. Hij richtte zich op print-on-demand."Naast de drukkerij richtte Van der Hurk enkele andere bedrijven op die zich bezighielden met de ontwikkeling van specifieke toepassingen voor de print-on-demand-productie, marketing- en communicatiesoftware en fulfilment. Adriaans kreeg de taak om de on-demand-boekproductie vorm te geven.De criteria voor een book-on-demand-bedrijf werden vastgesteld. Adriaans: "We zeiden: zou het niet geweldig zijn als we - niet geremd door instellingen van machines - dik, dun, groot en klein, met verschillende papiersoorten en covers, door elkaar als enkelstuks kunnen afwerken? Het traditionele bedrijf maakt een stroompje voor de boekjes van klant A en een ander stroompje voor klant B. Je staat dan altijd stroompjes te verwerken met nieuwe instellingen van machines. Dat wilden we voorkomen door in één stroom te werken."In het begin was het moeilijk, aldus Adriaans. De ambities waren te groot. "De fabrikanten van grafische afwerkapparatuur dachten in 2008 niet na over één-stuks-productie. Bij book-on-demand is er geen ruimte voor inschiet; een product moet meteen goed zijn. Daar waren geen oplossingen voor en daarom moesten we zelf machines ontwikkelen."De oplossing om de plannen te realiseren kwam via Blurb, online aanbieder van boekproducten en een van de grootste opdrachtgevers van de drukkerij. Blurb werkte samen met RPI in de VS en stelde een overname voor, zodat Van der Hurk en Adriaans hun ambities konden waarmaken. Kort daarna volgde een grote tegenslag. Van der Hurk overleed onverwacht in 2012. "Dat was voor ons enorm moeilijk. Het was een persoonlijk drama en hij was ons gezicht naar buiten; de man met het netwerk. 'Hij liet ons het boek van de toekomst lezen', dat staat onder het herdenkingsmonumentje hier in het bedrijf. De visie van het bedrijf was van hem afkomstig. Het was eigenlijk eenvoudig om samen te gaan met RPI, omdat onze werkwijzes en de manier van denken identiek waren."Om de uitdagingen in de productie het hoofd te bieden, hanteert Adriaans het principe keep it simple. Met pen en papier werden aanvankelijk de eerste schetsen gemaakt voor de productieomgeving en de medewerkers werden vanaf het begin zoveel mogelijk gestimuleerd om samen te werken. "De software-ontwikkelaar zit in dezelfde kamer als degene die verantwoordelijk is voor de productie. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijken voor inkoop en klantondersteuning. En dan gewoon samen nadenken: wat zijn onze grootste problemen? Hoe krijgen we de productiviteit omhoog en hoe kunnen we de bestaande productiemiddelen optimaal gebruiken?"De principes van lean management waren voor sommigen in de organisatie belangrijk, maar Adriaans ontdekte dat de theorie niet altijd aansloot bij de praktijk. "Volgens die theorie werk je met één gesloten keten. Het woord 'buffer' is dan vloeken in de kerk. Toch hebben wij buffers gecreëerd. Ik denk praktisch: als een digitale drukpers loopt, moet je er vooral van afblijven. De machines zijn gevoelig voor papierwissels en daarom moet je daar zo lang mogelijk mee wachten. Om papierwissels zoveel mogelijk te beperken, moet je buffers opbouwen. Het basisidee was: we produceren een cover en voegen daar direct het juiste boekblok aan toe. Dat werkt alleen in een ideale situatie als er nooit storing is of als de leverancier de machine onmiddellijk repareert. De praktijk is anders. Daarom produceren we separaat covers en boekblokken en bouwen buffers op. Om daarna in een vervolgproces de covers en boekblokken samen te laten voegen door onze medewerkers, natuurlijk ondersteund door slimme datagedreven controles. Eigenlijk is het niets meer dan gezond verstand gebruiken en heel goed op kosten sturen."Inmiddels bedient RPI Eindhoven naast Blurb veel andere klanten. RPI deelt de klantgroepen in in Retail Specialties (webbedrijven waar foto's centraal staan), Retail Corporate (fotoproducten, maar niet als core-product) en Retail General (algemene webshops waar iedereen in kan loggen om onder meer kaartjes, brochures en flyers te bestellen). Adriaans: "Onze klanten vinden snelle service en aanvullende diensten belangrijk. Daarom zijn we onder andere begonnen met personalized packaging. Zo is print in combinatie met fulfilment voor een aantal klanten ook belangrijk, we combineren bijvoorbeeld glaswerk met menukaarten. Voor RPI ligt het accent wel op print; fulfilment zien we als een aanvullende service.De klanten zijn bedrijven waarmee RPI een directe verbinding heeft, vertelt Adriaans. "Iemand die belt met het verzoek om honderd boekjes te maken, kunnen we niet helpen. We zijn geïnteresseerd in een klant met een webshop die elke dag een bepaald aantal boeken nodig heeft. Die klanten kunnen bij ons aansluiten."De term "aansluiten" bedoelt Adriaans letterlijk. Het gaat om een digitale verbinding, waarbij de orders automatisch binnenkomen en worden verwerkt. "Opdrachten die telefonisch, via e-mail of downloadlinks binnenkomen zijn voor ons niet interessant. Dat zijn enkelvoudige en vaak unieke handelingen die niet passen bij onze typische flow productie. We hebben ook geen traditionele orderbegeleiders. Als we dat zouden doen, dan gaat dat direct ten koste van ons resultaat.De klanten van RPI beschikken over het algemeen over ruime kennis van ICT en maken veelal via een API (A pplication Programming Interface) verbinding met de productieomgeving. Een bedrijf met bijvoorbeeld een app die consumenten kunnen gebruiken om fotoboeken samen te stellen en te bestellen, zorgt er op die manier voor dat opdrachten rechtstreeks worden verstuurd naar RPI. "Het aansluiten van klant en API betekent dat we op voorhand veel tijd en geld investeren in onze relatie. En dat moet uiteindelijk wel terugverdiend kunnen worden. Daarom is een goed en onderbouwd plan achter een project bij de klant voor ons belangrijk." Een app-bouwer die zijn opdracht bij ons wil onderbrengen, moet nadenken over de marketing van zijn product. Als hij daar geen behoorlijk budget voor heeft, wordt zijn app nooit een succes. Hij zal immers nooit gevonden worden door klanten."Adriaans wijst naar een fotoblokje in de toonkast. "Daarvan maken wij er duizenden per dag. In de VS maken ze zelfs het vijfvoudige. Bijna al onze klanten willen hun producten wereldwijd afzetten. RPI heeft bedrijven in de VS en in Nederland, en een aantal partners. Een van onze doelstellingen is het verder uitbouwen van een netwerk van partners. Partners die bewust kiezen voor een specialisme zoals bijvoorbeeld textiel bedrukken. En ook partners in andere delen van de wereld zodat we gemakkelijker lokaal kunnen produceren en verzenden. Daardoor zijn we completer, flexibeler en sneller. Wij kunnen daardoor gemakkelijker schakelen op uitdagingen zoals de Brexit en technologische ontwikkelingen," vertelt Adriaans. "Want zeg nou zelf, je kunt niet alles in je eentje doen en je moet dus vooral focussen op waar je goed in bent. Daarom geloven wij heilig in partnerships."