Het eerste congres van sectororganisatie Fespa Belgium is een feit. Op donderdag 23 juni verwacht Jean Van Houtryve, de voorzitter van Fespa België, zo'n 150 congresgangers in Kinepolis Brugge om een blik te werken op de toekomst van de print- en signbranche in ons land. "Het congres wordt aangekleed in de stijl van de iconische film Back to the Future uit 1985. In die film wordt er gespeeld met een analoge en een digitale klok, dat is uiteindelijk wat er in onze sector al een aantal jaren speelt. Ik verwacht dat er in de komende jaren nog heel wat zal veranderen: op technologisch vlak, de aandacht voor milieu en duurzaamheid, het belang van innovatie, enzovoort", stelt Van Houtryve.
...

Het eerste congres van sectororganisatie Fespa Belgium is een feit. Op donderdag 23 juni verwacht Jean Van Houtryve, de voorzitter van Fespa België, zo'n 150 congresgangers in Kinepolis Brugge om een blik te werken op de toekomst van de print- en signbranche in ons land. "Het congres wordt aangekleed in de stijl van de iconische film Back to the Future uit 1985. In die film wordt er gespeeld met een analoge en een digitale klok, dat is uiteindelijk wat er in onze sector al een aantal jaren speelt. Ik verwacht dat er in de komende jaren nog heel wat zal veranderen: op technologisch vlak, de aandacht voor milieu en duurzaamheid, het belang van innovatie, enzovoort", stelt Van Houtryve. Waarom organiseert Fespa Belgium dit congres? JEAN VAN HOUTRYVE. "Een van de redenen om met Fespa België te starten is de eigenheid van onze branche. Op de bestaande congressen en evenementen gaat het vooral over offset en papier. Er is te weinig aandacht voor wat wij doen: Large Format Printing en sign. We wilden al eerder een congres organiseren maar door de coronapandemie zijn die plannen uitgesteld. Nu is het zover. We verwachten in Brugge tussen de honderd en honderdvijftig congresgangers." Voor wie is het congres bedoeld? VAN HOUTRYVE. "We mikken op de brede branche, iedereen met interesse voor digitale print en visuele communicatie is welkom. We verwachten ondernemers, maar ook grafisch ontwerpers en car wrappers. Het congres is bedoeld voor het hele werkveld. Ook de Febelgra-leden zijn welkom. Weet u, tegen 2030 zullen meer en meer offsetdrukkers actief zijn in Large Format Printing. Die twee werelden komen naar mekaar toe de komende jaren." Wat staar er allemaal op het programma tijdens het congres? VAN HOUTRYVE. "Het wordt een hybride evenement. De deelnemers kunnen de sessies live volgen in Brugge, of online via een videolink. We starten om 11 uur met twee workshops. Zeno Verschaeve van Lab9 Academy geeft een masterclass over de Adobe Creative Suite. Wat zijn de nieuwe trends? Hoe zien de toekomstige toepassingen eruit? De tweede workshop draait rond Time Management. Tijdens deze sessie leer je niet gewoon hoe je méér tijd kan winnen, maar vooral ook hoe je zorgt voor meer ruimte en rust in je hoofd. De workshop wordt begeleid door Nasilevitch Glorieux van ACTA Management." Welke sprekers mogen we verwachten in de plenaire namiddagsessie? VAN HOUTRYVE. "We laten ook een aantal merken aan het woord, wat vinden zij belangrijk? Zo geeft Richard Askam de opening keynote. Askam is de man van de online gepersonaliseerde Coca-Cola-campagne in 2014. Daarna werkte hij aan gepersonaliseerde marketingcampagnes voor merken als Marmite, Nutella, Lynx en Dove. Personalisatie is een belangrijk thema voor onze bedrijven, het is een typische toepassing van digitaal drukken. Ook de visie van een merk als Telenet komt aan bod. Sophie Pollet, de vice president Marketing & Portfolio Strategy Telenet Business, geeft een uiteenzetting over wat klanten willen. Pollet won in 2020 de 'Marketing Leadership of the Year'." Het Fespa-congres staat in het teken van de toekomst, hoe duurzaam zal die zijn? VAN HOUTRYVE. "Het klimaat en duurzaamheid zijn belangrijke thema's voor onze sector. We leggen onder andere een videoverbinding met Dan Acher van Happy City Lab. Acher is een kunstenaar die werkt vanuit Zwitserland. Centraal in zijn werk staat kunst als generator van sociale verandering. Een van zijn bekendste installaties is #WeAreWatching, een gigantische vlag met daarop een monumentaal oog, gemaakt van duizenden portretten van mensen uit 190 landen. De vlag was te zien op alle klimaatconferenties de laatste jaren, van Madrid over Genève tot Glasgow. Dan Acher vraagt met Large Format Printing aandacht voor het milieu." Er staat ook een debat met de printerfabrikanten op het programma. VAN HOUTRYVE. "We hebben een panelgesprek met de printerproducenten zoals Agfa, Canon, HP, swissQprint, Xeikon en Vutek. Ze gaan samen in debat, dat is uniek. Welke zijn de huidige trends en toekomstige nieuwe technieken in digitale print? Hoe gaan ze met duurzaamheid om? Hoe evolueren de inkten, de technologie, de breedte, het energieverbruik, enzovoort. Waar zijn de fabrikanten mee bezig en wat kunnen we verwachten in de nabije toekomst.? Het zijn vragen die leven bij onze leden." Het congres wordt meteen uw afscheid als voorzitter van Fespa Belgium. Wie wordt uw opvolger? VAN HOUTRYVE. "We gaan inderdaad een nieuwe voorzitter voorstellen op het congres. Ik neem afscheid op 23 juni, dat is al een tijd beslist. Ik heb de vereniging mee opgericht, in juni ben ik drie jaar voorzitter. Het is tijd voor een nieuwe voorzitter die de volgende stappen kan zetten." Hoe kijkt u terug op uw termijn? VAN HOUTRYVE. "Het was in ieder geval niet saai. Door de coronapandemie was het ook niet gemakkelijk. Voor de officiële oprichting in 2019 was er wel wat weerstand vanuit de sector maar we hebben een goed compromis gevonden en een gemeenschappelijk belang. Ik ben fier op het team en op wat we samen gerealiseerd hebben. Vandaag hebben we meer dan tachtig leden. We worden gesteund door 26 sponsors die in ons project geloven. We hebben de Belgian Car Wrap Masters op de rails gekregen, straks is er het congres. In het belang van de continuïteit is er gewerkt aan de professionalisering van het team. Er is veel werk verzet, maar er is nog veel te doen."