De tweede covidgolf maakt opnieuw duidelijk hoe hard sectoren voor opdrachten van elkaar afhankelijk zijn. Alle dingen hangen samen. De coronapandemie veroorzaakt de zwaarste recessie in de geschiedenis van de Europese Unie en dompelt bedrijven onder in langdurige onzekerheid. Firma's worden aangespoord om zich in een mum van tijd heruit te vinden om de schokken op te vangen. Wie achterom kijkt,...

De tweede covidgolf maakt opnieuw duidelijk hoe hard sectoren voor opdrachten van elkaar afhankelijk zijn. Alle dingen hangen samen. De coronapandemie veroorzaakt de zwaarste recessie in de geschiedenis van de Europese Unie en dompelt bedrijven onder in langdurige onzekerheid. Firma's worden aangespoord om zich in een mum van tijd heruit te vinden om de schokken op te vangen. Wie achterom kijkt, draait zijn rug naar de toekomst. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De vele firma's in onze branche die voor hun technische kennis en vaardigheden door lokale handelszaken, ondernemingen, organisaties en evenementenmakers worden ingehuurd voor de productie van hun visuele communicatievormen, lijden onder de Covid-19 situatie. Toch zit er voor de bedrijven in onze sector niets anders op dan inspanningen te leveren om de coronamarathon uit te lopen. Er kan al werk worden gemaakt van het verbeteren van de operationele efficiëntie van de productie en de onderneming. In de print & sign- wereld is workflowsoftware nooit een alles overheersend gespreksonderwerp geweest. Maar hoe meer besprekingen u hebt en hoe vaker u zaken aanraakt, hoe minder u met de opdracht verdient. Tegelijkertijd zullen viscom-bedrijven nieuwe zakelijke kansen moeten blijven creëren en bijgevolg verstandig moeten blijven investeren. Blinde bezuinigingen ondermijnen de toekomst. Wie stilstaat heeft eigenlijk al verloren. Het wordt balanceren tussen bezuinigen, investeren en het bewaken van de kredietwaardigheid van de firma. Ondertussen is ook nog eens de penetratie van e-commerce flink toegenomen. Als u die nog niet heeft, zal u een online strategie moeten ontwikkelen. Vergeet online en offline niet voor een persoonlijk tintje in de relatie met klanten en prospecten te zorgen. Onderlinge relaties en sterke partnerschappen zijn superbelangrijk en een onderscheidende troef voor lokale dienstverleners. En bedenk dat er zo goed als geen beperking op inkjet staat en alle kansen nog niet zijn benut.