In totaal mocht Quatre Mains dit jaar maar liefst drie nominaties noteren waarvan er twee werden bekroond met een Zilver en een Brons. Zilver was er voor Sienna & Friends in de categorie Babyproducten en Oxfam won Brons met haar verpakking voor de chocoladerepen Bite to Fight in de categorie Food Trends. Een nominatie was er voor Philips Biscuits - Winter Wonderland in de categorie Limited Editions. Quatre Mains neemt ons in de persoon van zaakvoerder Patrick De Grande mee in het ontwerpproces van de twee award winnende verpakkingen.
...

In totaal mocht Quatre Mains dit jaar maar liefst drie nominaties noteren waarvan er twee werden bekroond met een Zilver en een Brons. Zilver was er voor Sienna & Friends in de categorie Babyproducten en Oxfam won Brons met haar verpakking voor de chocoladerepen Bite to Fight in de categorie Food Trends. Een nominatie was er voor Philips Biscuits - Winter Wonderland in de categorie Limited Editions. Quatre Mains neemt ons in de persoon van zaakvoerder Patrick De Grande mee in het ontwerpproces van de twee award winnende verpakkingen. "Het verhaal van Sienna & Friends begon met een consumentendilemma, schetst De Grande de uitgangspositie voor het ontwerp van Sienna & Friends. "Zoals veel ouders je zullen vertellen, kan het een hele uitdaging zijn om hun kleintjes nieuwe smaken en texturen te laten ervaren." Sienna & Friends begreep dit dilemma uit eerste hand en droomde er altijd van om een merk en productfamilie op de markt te brengen die ouders op maat gemaakte smaakervaringen biedt voor hun kleine fijnproevers. "Met de introductie van Sienna en haar vele foodie-vriendjes, Chica, Tomatina, Canella, Herbie en kleine Coco, ... creëren we een speelse mengeling van grappige karakters die de harten van jonge ouders en vooral hun kinderen veroveren. Van avontuurlijke kruidenmixen tot super smakelijke sauzen, van verrassende jam tot 'geruststellende' soepen. Dit allemaal - samen met 'feel-good' snacks, olijfolie en leuke pasta's - creëert een wereld van aroma's, texturen en smaken. Elk met hun unieke oorsprong en elk vergezeld door een speelse vriend." De Grande beschouwt elk product als 'een reisverhaal op zich dat verteld moest worden om tegelijkertijd ontdekt te worden'. "De karakters, de vriendjes van Sienna, nodigen de consumenten uit om met hen mee te reizen. Het verpakkingsdesign is ook door een reislabel geïnspireerd. De diversiteit aan producten en verpakkingen waren de grootste uitdaging om in dit verhaal merkconsistentie en overzicht te behouden. Elke hap is een herinnering en de krachtigste herinneringen zijn de eersten." Aurélie D'Hulst van brandowner Mummy vertelt aanvullend dat Quatre Mains vanaf het prille begin betrokken was bij start-up avontuur van Mummy. "Aan de hand van onze moodboards, de briefing en enkele leuke en constructieve brainstorm sessies zijn we samen de frisse, avontuurlijke, speelse weg op gegaan die aan de basis ligt van Sienna's universum. Wie de huidige babyvoedingswereld wil heruitvinden moet weten dat het belangrijk is om sterk te contrasteren tegen de felgekleurde en onpersoonlijke 'kids food'-opties van de grote merken die dit schap beheren. Ons merk moest persoonlijk zijn, fris, lieflijk, echt, duurzaam, speels, tijdsloos... en zo is het naar mijn mening ook helemaal geworden. Het is een wereld met zo veel opties, met zo veel verhalen, eenvoudig te vertalen naar onze social media, receptenboekjes en campagne." Brons was er in de Pentawards competitie voor Oxfam met haar nieuwe verpakking van de chocoladerepen van het merk Bite to Fight. De Grande daarover: "Door de herlancering van het assortiment chocoladerepen te gebruiken als platform om prioriteiten te helpen heroverwegen, wil Oxfam een hogere standaard van toewijding bijstellen die hopelijk andere fairtrade-merken zullen volgen. Onze aanpak in deze rebranding was er een van effectieve activering op de winkelvloer. We gebruikten het ontwerp van de verpakking als campagneslogan om een sterke, duidelijke en positieve boodschap over te brengen die consumenten duidelijk maakt hoe hun aankoop anderen helpt die minder bedeeld zijn dan wijzelf. De prioriteiten, die we normaal ervaren op chocoladeproducten, werden volledig omgedraaid om onze slogan zijn werk te laten doen. We gebruikten een typografische benadering in posterstijl, in combinatie met dat wegscheureffect dat je vaak in straatreclame ziet, om de echte chocolade eronder te onthullen. Ondersteund door een solidariteitspictogram en frisse, impactvolle maar natuurlijke kleuren, zijn deze pakketten ontworpen om een onmisbaar statement te maken. Om onze inzet voor eerlijke handel voor boeren beter onder woorden te brengen, hebben we de binnenkant van de verpakking gebruikt om het echte verhaal achter de belofte te vertellen. Alle beetjes helpen." Een enthousiaste Elisabeth Pulinckx, Oxfam Fair Trade, meldt aanvullend het volgende: "De ontwerpers van Quatre Mains putten uit hun ervaringen met de vorige designopdrachten voor onder andere Oxfam Single Origin Coffee, de Worldmix's en het Juste Fair Trade bier. Daardoor schatten ze Oxfam als organisatie goed in en reiken ontwerpen aan die onze doelstelling op een mooie manier vertalen. Wat ik onthouden heb uit de meetings was 'You sell a conscience!' en dat vond ik een mooie samenvatting."