Tijdens de 'Fashion Week' in Parijs hebben Reebok en Botter sportschoenen onthuld die met 3D-printing vervaardigd werden. Daarvoor werd een beroep gedaan op de Multi Jet Fusion-technologie van HP. De met 3D-printing vervaardigde sneakers werden tijdens de presentatie van de collectie voor de 'Fashion Week 2023' op de catwalk getoond. Die week is zowel voor het segment van de haute couture als dat van de sportkledij de gelege...

Tijdens de 'Fashion Week' in Parijs hebben Reebok en Botter sportschoenen onthuld die met 3D-printing vervaardigd werden. Daarvoor werd een beroep gedaan op de Multi Jet Fusion-technologie van HP. De met 3D-printing vervaardigde sneakers werden tijdens de presentatie van de collectie voor de 'Fashion Week 2023' op de catwalk getoond. Die week is zowel voor het segment van de haute couture als dat van de sportkledij de gelegenheid om experimentele creaties voor te stellen, een beetje zoals de 'conceptcars' op een autosalon. De experimentele sneakers van Reebok en Botter, een merk voor prêt-à-porter-kleding, werden gerealiseerd met de 3D-printer HP Multi Jet Fusion. "HP heeft samengewerkt met een team van specialisten uit de schoenensector om een complete oplossing, van a tot z, te ontwikkelen", zegt François Minec, wereldwijd verantwoordelijk voor de polymeren bij HP Personalisation & 3D Printing. "We maken niet alleen een grotere ontwerpvrijheid mogelijk, maar ook een snellere en flexibelere productontwikkeling en een duurzaam, lokaal productieproces", gaat hij voort. Volgens HP biedt 3D-printing een duurzaam alternatief voor de traditionele schoenenproductie. "De HP Multi Jet Fusion maakt het mogelijk om het ontwerpen en produceren van schoenen op een nieuwe leest te schoeien door gebruik te maken van het volledige potentieel van 3D-printing en door meer energiezuinige en duurzame technieken te gebruiken. Het procedé kan zonder afval produceren en maakt gebruik van het materiaal TPU dat na recyclage weer gebruikt kan worden zodat overproductie vermeden wordt", verklaart HP. Het ontwerp van de sneaker Reebok x Botter is een eerste innovatie door Reebok in samenwerking met de New Guards Group sinds het bedrijf door Authentic Brands Group overgenomen is. "We wisten dat het partnership met New Guards Group ons in staat zou stellen om grenzen te verleggen en om de consumenten nieuwe, frisse ideeën en onverwachte samenwerkingen aan te bieden", verklaarde Todd Krinsky, de CEO van Reebok. "Dit concept in samenwerking met Botter en HP geeft een voorsmaakje van wat dit partnership op lange termijn zal opleveren."