Nu we de coronapandemie stilaan achter ons laten is het tijd om werk te maken van de relance van de economie. Voor de print- en signsector kan de vakbeurs Sign2Com, van 19 tot en met 21 september 2021 in Kortrijk, de trekker zijn van het herstel. Naast de expo met de meer dan negentig leveranciers is er opnieuw een kwalitatief en gratis seminarieprogramma op de beursvloer in hal 4 van Kortrijk Xpo. In de seminaries, gebracht door vakspecialisten, is er aandacht voor thema's zoals innovatie, duurzaamheid, hard- en software, cases, knowhow, technologie en businessopportuniteiten. Met de sessies willen we de sector inspireren. Bezoekers kunnen bijleren, nieuwe ideeën opdoen en in interactie gaan met de specialisten. Voor elke sessie zijn slots voorzien van een half uur, daarnaast is er ruimte voor vragen en antwoorden. Nieuw dit jaar is het businessdebat op maandag 20 september. In samenwerking met Fespa België peilen we naar de veerkracht in de Belgische print- en signbranche. Hieronder vindt u een overzicht van het seminarieprogramma. Voor eventuele last-minute wijzigingen verwijzen we naar de site van Sign2Com www.sign2com.com.
...

Nu we de coronapandemie stilaan achter ons laten is het tijd om werk te maken van de relance van de economie. Voor de print- en signsector kan de vakbeurs Sign2Com, van 19 tot en met 21 september 2021 in Kortrijk, de trekker zijn van het herstel. Naast de expo met de meer dan negentig leveranciers is er opnieuw een kwalitatief en gratis seminarieprogramma op de beursvloer in hal 4 van Kortrijk Xpo. In de seminaries, gebracht door vakspecialisten, is er aandacht voor thema's zoals innovatie, duurzaamheid, hard- en software, cases, knowhow, technologie en businessopportuniteiten. Met de sessies willen we de sector inspireren. Bezoekers kunnen bijleren, nieuwe ideeën opdoen en in interactie gaan met de specialisten. Voor elke sessie zijn slots voorzien van een half uur, daarnaast is er ruimte voor vragen en antwoorden. Nieuw dit jaar is het businessdebat op maandag 20 september. In samenwerking met Fespa België peilen we naar de veerkracht in de Belgische print- en signbranche. Hieronder vindt u een overzicht van het seminarieprogramma. Voor eventuele last-minute wijzigingen verwijzen we naar de site van Sign2Com www.sign2com.com. 11u30-12u00 + Q&A No sign to waste: circulair printenDoor René de Heij, algemeen directeur Probo en Tjalling Werkman, productontwikkelaar. Nederlands gesprokenDe wereld staat voor grote uitdagingen als het gaat om verduurzamen en dat is niet anders voor de printbranche. Bij Probo wordt al jaren gewerkt aan manieren om afval te reduceren, zowel in productie als in verpakking. Maar wil je als branche niet in de hoek van de afvalproducenten belanden, dan zal je verder moeten gaan dan dat. Het doel is circulair. Dus afval steeds verder uitsluiten en van wat er overblijft nieuw te bedrukken materialen maken. Hoe dit binnen Probo aangepakt wordt en welke kansen dit biedt voor de sector, vertellen algemeen directeur René de Heij en productontwikkelaar Tjalling Werkman in dit seminar. 14u30-15u00+Q&A Post Pandemic Positivism: Opportunities in Interior Décor, for everyoneDoor Kris Walewijns, Global strategy & New Business Development manager bij Canon. Nederlands gesprokenPrinted Interior decor was al lang een beloftevol nichesegment, maar vooral één met zijn eigen wetten, gewoontes en pijnpunten. Een opportuniteit dus voor experts. Het bleek echter ook een van de weinige applicaties die zeer sterk groeiden tijdens de voorbije lockdowns. En het lijkt erop dat dit een blijver is. Kris Walewijns zet een en ander op een rij en legt uit waarom printed interior decor een groeiende businesskans is voor de sector. 15u30-16u00 + Q&A Kansen voor print door innovatieDoor Jos Steutelings, de managing director van VIGC Kenniscentrum Grafische Innovatie. Nederlands gesprokenVanuit een positieve invalshoek zal innovatie-expert Jos Steutelings in vogelvlucht de brede grafische sector op het vlak van markten, technologische evoluties, diensten en producten belichten. Naast de cijfers mag u ook een aantal inspirerende cases en trends verwachten. Innovatie is volgens Steutelings de hoeksteen voor toekomstig succes en zal als een rode draad doorheen zijn presentatie verweven zijn. 16u30-17u00 + Q&A Veerkracht in de Belgische print- en signbranche, businessdebat in samenwerking met Fespa BelgiëMet Jean Van Houtryve (Visix), Franky De Meyer (FDM Print Group), Andreas Foriers (Creafor) en Wouter Mouton (3Motion). Het debat wordt gemodereerd door Kurt De Cat, de hoofdredacteur van M&C Magazine en Grafisch Nieuws. Nederlands gesprokenWe sluiten de tweede beursdag af met een businessdebat in samenwerking met Fespa België over de veerkracht in de Belgische print- en signbranche. Hoe hebben de Belgische bedrijven gereageerd op de coronacrisis? Na de schok kwam de sector met nieuwe producten en nieuwe diensten. Denk aan plexischermen, mondmaskers, ontsmettingszuilen, enzovoort. Hoe kijken de ondernemers naar de toekomst? Hoe werkt de sector aan de relance na corona? Wat met e-commerce? Welke lessen zijn er getrokken uit de crisis? Hoe futureproof is de sector? De antwoorden op deze prangende vragen komen van vier van de stichtende leden van Fespa België. 10u30-11u00 + Q&A Sublieme kleurenkracht: wat sublimatiedruk op harde materialen voor uw business kan doenDoor Peter Boodts, sr. marketing manager Universal Woods (ChromaLuxe/Unisub). Nederlands gesprokenIn deze sessie duidt Peter Boodts wat sublimatiedruk op harde materialen voor uw business kan betekenen. Materialen die door middel van sublimatiedruk gedecoreerd worden, bieden een mix van kenmerken. Ze zijn bestand tegen water, vuur, UV, krassen, graffiti, chemicaliën en - niet onbelangrijk in deze tijden - ze zijn perfect te desinfecteren. Naast de functionele eigenschappen biedt sublimatiedruk ook een opvallende kleurenkracht. Peter Boodts geeft een introductie in deze toegankelijke printtechnologie en presenteert tal van cases. 11u30-12u00 + Q&A Automatisatie in de print- en signmarkt: best practices en return on investment (ROI)Door Philip Cremers, sales Benelux bij Four Pees. Nederlands gesprokenTachtig procent van uw werk, vertegenwoordigt twintig procent van uw inkomen. Dat is zo omdat de prepresskosten nauwelijks variëren of het nu gaat om een bestand van vijftig euro of een file van 5.000 euro. Alle dossiers van uw klanten moeten worden gecontroleerd en de meeste ervan moeten worden gecorrigeerd of specifiek worden voorbereid voor productie. Bleed, lijnen of trim moeten worden toegevoegd, kleuren moeten worden veranderd van RGB naar CMYK, oogjes moeten worden geplaatst als het een banner is en aan het eind van de dag staat het transport op de bestelling te wachten. Het automatiseren van deze taken en het beheren van de opdrachten in een real-time dashboard is de sleutel om opdrachten op korte termijn winstgevender en veiliger te maken. Philips Cremers van Four Pees geeft in deze sessie, speciaal ontworpen voor drukkers, een overzicht van de best practices in dit domein en wat de belangrijkste variabelen zijn voor een krachtige return on investment (ROI). 13u30-14u00 + Q&A Een bredere kijk in de wereld van industrieel printenDoor Peter Buttiens, de CEO van ESMA vzw, de European Specialist Printing Manufacturers Association. Nederlands gesprokenIndustrieel printen is een term die vandaag vaak in de sector gebruikt wordt maar wat betekent dat nu precies? Gaat het om grote volumes? Om specialisatie in printen? Via een goed gestoffeerd marktoverzicht van Peter Buttiens zal blijken dat industrieel printen eigenlijk niet zo nieuw is maar serieus aan het evolueren is, net zoals 3D printen. Industrieel printen duikt overal op: in de automotive, de healthcare, verpakkingen, huishoudtoestellen en zelfs in bouw- en interieurmaterialen. Deze markt groeit sterk mee met de nieuwe technologiegolf en brengt ook heel wat nieuwe duurzame en ecologische concepten naar voor. Laat u inspireren door de boeiende wereld van industrieel printen.