Nog een kleine maand en de deuren van Messe Düsseldorf zwaaien open voor de langverwachte Drupa 2024. Na acht jaar kijkt de grafische industrie benieuwd uit naar wat de meer dan 1400 exposanten uit vijftig landen zullen laten zien in de imposante hallen van de Messe aan de Rijn. De megatrends die in onze industrie spelen zijn duidelijk. De branche staat onder druk door de toegenomen digitalisering, de stijgende kosten voor grondstoffen en energie, het tekort aan (geschoolde) arbeidskrachten en de noodzaak om meer duurzaam te produceren. Een recent onderzoek dat het beursgenoteerde Heidelberg liet uitvoeren bij Duitse KMO's bevestigt de trends. De grootste uitdagingen van de bedrijven di...

Nog een kleine maand en de deuren van Messe Düsseldorf zwaaien open voor de langverwachte Drupa 2024. Na acht jaar kijkt de grafische industrie benieuwd uit naar wat de meer dan 1400 exposanten uit vijftig landen zullen laten zien in de imposante hallen van de Messe aan de Rijn. De megatrends die in onze industrie spelen zijn duidelijk. De branche staat onder druk door de toegenomen digitalisering, de stijgende kosten voor grondstoffen en energie, het tekort aan (geschoolde) arbeidskrachten en de noodzaak om meer duurzaam te produceren. Een recent onderzoek dat het beursgenoteerde Heidelberg liet uitvoeren bij Duitse KMO's bevestigt de trends. De grootste uitdagingen van de bedrijven die in het onderzoek van het F.A.Z.-Institut naar voren kwamen zijn (1) het tekort aan arbeidskrachten, (2) de hoge energie- en grondstoffenprijzen, (3) de toegenomen bureaucratie en (4) de dalende competitiviteit. Het zijn uitdagingen die ook onze Belgische ondernemers bekend in de oren klinken. Hopelijk komen er snel productieve antwoorden van onze beleidsmakers na de Europese, federale en regionale verkiezingen van 9 juni 2024. Een van de oplossingen om het nijpende personeelstekort in bedrijven aan te pakken, is automatiseren en digitaliseren. Tijdens het druk bijgewoonde Open House-event in het Komori Graphic Center in het Nederlandse Utrecht waren demonstraties van indrukwekkende offsetpersen te zien maar het was vooral de Autonome Mobiele Robot (AMR) van het Oostenrijkse Agilox die de show stal. De AMR zorgde voor het automatische transport van een pallet drukwerk van de drukpers naar de vouwmachine. Een zelfstandig rijdend logistiek voertuig dat handig manoeuvreert tussen honderden gasten, het blijft ook in deze hoogtechnologische wereld tot de verbeelding spreken. Of deze logistieke robot de grote stap voorwaarts betekent op het vlak van efficiëntie in onze drukkerijen zal nog moeten blijken, maar in heel wat industriële sectoren is de intrede van de robot en de cobot, die zonder veiligheidskooi kan samenwerken met een mens, een feit. Ook in de grafische maakindustrie, een wereld van KMO's, is de robot welkom. Terwijl de cobot stapels drukwerk palletiseert en de AMR de lading transporteert, kan de mens zich toeleggen op taken die meer toegevoegde waarde genereren. Verschillende fabrikanten zullen hun oplossingen demonstreren op Drupa. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) in het optimaliseren en connecteren van de productieprocessen en workflows in de drukkerij van de toekomst. Drukkerijen moeten slimme fabrieken worden, daar liggen kansen. Ook positief is dat de wereldwijde vraag naar drukwerk volgens de gespecialiseerde marktonderzoeker Smithers al enige tijd stijgt en dat de globale groeivooruitzichten goed zijn. Smithers verwacht een gemiddelde jaarlijkse groei van meer dan twee procent voor de mondiale printindustrie in de komende vijf jaar. Die groei wordt vooral gedreven door de label- en verpakkingssector, die momenteel al goed zou zijn voor ongeveer 60 procent van de globale printmarkt. De mature markten in West-Europa en Noord-Amerika zouden volgens de marktonderzoeker stabiliseren terwijl er in Azië en Afrika een gemiddelde groei verwacht wordt van ongeveer drie procent per jaar tot in 2028. De bijzondere aandacht voor de verpakkingsmarkt is in de aanloop naar Drupa overduidelijk. Ook in dit nummer is het thema prominent aanwezig. Ik wens u veel leesplezier!