Het escalerende conflict in de Rode Zee heeft een impact op de supply chain van de grafische industrie. De OESO waarschuwde voor de inflatoire effecten van de huidige spanningen in het conflictgebied. De toename van de transportkosten door de aanvallen van de Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee, zouden een stijging van de inflatie met 0,4 procentpunt teweeg kunnen brengen volgens de OESO. "Net als veel and...

Het escalerende conflict in de Rode Zee heeft een impact op de supply chain van de grafische industrie. De OESO waarschuwde voor de inflatoire effecten van de huidige spanningen in het conflictgebied. De toename van de transportkosten door de aanvallen van de Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee, zouden een stijging van de inflatie met 0,4 procentpunt teweeg kunnen brengen volgens de OESO. "Net als veel andere bedrijven zijn onze wereldwijde supply chain, doorvoertijden en kosten beïnvloed door ontwikkelingen in de Rode Zee", stelt Doug Aldred, chief commercial officer bij Flint Group. "De omleiding van zeevracht rondom de Kaap de Goede Hoop, waarbij de route via de Rode Zee en het Suezkanaal wordt omzeild, zal naar verwachting leiden tot langere doorvoertijden, variërend van twee tot zes weken. Deze veranderingen hebben ook invloed op andere zeevrachtroutes - met name trans-Atlantische overtochten - vanwege de beperkte beschikbaarheid van containers en schepen." Flint Group erkent groeiende zorgen met betrekking tot de beschikbaarheid van containers en aanzienlijke stijgingen van de kosten voor zeevrachtcontainers. Verschillende zeevrachtvervoerders hebben toeslagen ingevoerd vanwege de noodzaak om schepen om te leiden via de Kaap de Goede Hoop, in plaats van gebruik te maken van de route via de Rode Zee en het Suezkanaal. "Flint Group blijft kostenstijgingen zorgvuldig evalueren en kan, indien relevant, de implementatie van vrachttoeslagen overwegen", stelt het bedrijf in een persbericht. Ook sectorgenoot Sun Chemical ziet de vertragingen in de supply chain oplopen, wat zorgt voor kostenstijgingen en binnenkort de beschikbaarheid van grondstoffen zou kunnen beïnvloeden. "Schepen die vertrekken uit het Verre Oosten worden getroffen door veiligheidsmaatregelen, vertragingen en congestie in de havens, wat reisverlengingen van minstens twintig dagen op de heenreis en twintig dagen op de terugreis veroorzaakt", stelt de inktproducent. "De snelle escalatie van de druk op de vrachtkosten heeft de invoering van sommige vrachttoeslagen onvermijdelijk gemaakt", meldt het bedrijf.