Roularta Printing bestelde een papierwikkelinstallatie bij de Italiaanse machinebouwer Sitma. De nieuwe machine wordt in de maand juni geïnstalleerd in de Roeselaarse drukkerij. Roularta is naar verluidt de eerste magazine-uitgever van de Benelux die deze duurzame stap zet. De installatie zal in de zomermaanden getest worden en vanaf september rollen de eerste magazines met...

Roularta Printing bestelde een papierwikkelinstallatie bij de Italiaanse machinebouwer Sitma. De nieuwe machine wordt in de maand juni geïnstalleerd in de Roeselaarse drukkerij. Roularta is naar verluidt de eerste magazine-uitgever van de Benelux die deze duurzame stap zet. De installatie zal in de zomermaanden getest worden en vanaf september rollen de eerste magazines met een papieren wikkel van de band. "We zijn ervan overtuigd dat we deze investering proactief moesten doen", stelt Steven Renders, de algemeen directeur van Roularta Printing. "Het heeft geen zin om te wachten tot de plasticfolie wordt verboden. We verwachten dat de kunststoffolie binnen drie tot vier jaar verleden tijd is." Verschillende landen en regio's trekken de duurzaamheidskaart en bannen de plasticfolie als verpakkingsmiddel van magazines en ander drukwerk. "In Frankrijk is er al een verbod, in het Verenigd Koninkrijk ook voor bepaalde toepassingen. Wallonië werkt aan strengere reglementeringen", duidt Renders. In een eerste fase wordt één van de vier blisterlijnen omgebouwd. Sitma levert een unit die flexibel in de huidige verpakkingslijn kan worden geïntegreerd. "Als eerste stap willen we het product en het verpakkingsproces goed leren kennen", zegt Steven Renders. Plasticfolie kan een printpakket tot vijf centimeter dik verpakken, papier gaat tot twee centimeter anders kan de verpakking scheuren. Renders geeft ook mee dat de papieren wikkel een significante meerkost heeft in vergelijking met de plasticfolie. "Papier is vier tot vijf keer duurder", weet hij. "Het zal nog moeten blijken of iedereen die meerprijs in zijn budget zal willen opnemen. Het is relevant om het te bekijken. We hebben klanten die nu al vragende partij zijn omdat duurzaamheid een prioriteit is. Maar niet iedereen trekt die kaart natuurlijk. Voor de klanten die het willen, hebben we nu een antwoord."