Grafimediabedrijven worden geconfronteerd met forse omzetdalingen met liquiditeitsproblemen op de korte termijn tot gevolg. Mensen werken thuis in moeilijke omstandigheden, werknemers worden tijdelijk werkloos om economische redenen. Bedrijven sluiten noodgedwongen productielijnen, tijdelijk de deuren of concentreren hun productie in één vestiging. Commerciële drukkerijen draaien hun laatste orders. Het afgezegde werk is weg, de verwachte omzet komt niet meer terug. De productie wordt niet overal teruggeschroefd. Producenten van kartonnen verpakkingen voor voeding en farmacie melden toegenomen activiteiten. Print- en signbedrijven delen mee in de klappen. Er wordt om uitstel van betaling voor leningen voor machines...

Grafimediabedrijven worden geconfronteerd met forse omzetdalingen met liquiditeitsproblemen op de korte termijn tot gevolg. Mensen werken thuis in moeilijke omstandigheden, werknemers worden tijdelijk werkloos om economische redenen. Bedrijven sluiten noodgedwongen productielijnen, tijdelijk de deuren of concentreren hun productie in één vestiging. Commerciële drukkerijen draaien hun laatste orders. Het afgezegde werk is weg, de verwachte omzet komt niet meer terug. De productie wordt niet overal teruggeschroefd. Producenten van kartonnen verpakkingen voor voeding en farmacie melden toegenomen activiteiten. Print- en signbedrijven delen mee in de klappen. Er wordt om uitstel van betaling voor leningen voor machines gevraagd. De zware terugval van de Belgische economie kan het laatste zetje zijn naar een vloedgolf van faillissementen in heel wat sectoren. De roep om hulp aan de overheid door brancheorganisaties, fabrikanten, distributeurs en producerende bedrijven klinkt luid. De grafische sector wordt geconfronteerd met een forse terugloop van het aantal orders. Afspraken worden verzet. Reclamebureaus sturen medewerkers naar huis omdat er weinig werk is en opdrachten worden opgeschort. Eénmanszaken die in onderaanneming werken voor uitgevers, drukkerijen, standenbouwers en signbedrijven, verliezen opdrachten en moeten het met minder inkomsten stellen terwijl de vaste kosten doorlopen. Er komt geen euro meer binnen want het leven ligt stil. En het einde van de crisis is nog niet in zicht. Het herstel zal tijd vragen. Tegen die achtergrond ontstaat solidariteit om zich er samen doorheen te knokken. Samen tegen corona! Eén van deze solidariteitsacties is de vraag om Belgisch druk- en printwerk te kopen. Een oproep via een open brief die inmiddels al tweeëndertig keer werd ondertekend. Gedeelde ervaringen brengen mensen samen. Een pertinente opmerking van bedrijfsleiders van grafimediadrijven is om eveneens solidair te zijn met het op tijd betalen van facturen. Deze oproep is gericht aan zowel drukwerkafnemers als andere grafische bedrijven waarvoor in onderaanneming wordt gewerkt. De grafimediabranche dreigt als gevolg van slechte betalers bijkomende klappen te incasseren. Grafische ondernemers waarschuwen in dit geval voor een implosie van bedrijven na de zomermaanden. "De economie is frontaal op een coronamuur geknald. De eerste ramingen van de schade zijn schrikwekkend. Als de pandemie overwonnen wordt, en als de economische basis gered kan worden, dan wacht een lange en pijnlijke revalidatie, om de overheidsfinanciën op te kuisen, de economie weerbaarder te maken, en de algemene schuldgraad af te bouwen. Dat wordt een inspanning van jaren, die veel stress zal zetten op het politieke bestel, ... Dat zijn zorgen voor morgen. Eerst moet de patiënt gestabiliseerd worden.", schrijft onze collega Daan Killemaes, hoofdredacteur van Trends. Wat enkele maanden geleden nog ondenkbaar was, is nu realiteit. We zullen het samen moeten oplossen. Met een positieve spirit en een constructieve samenwerking en dialoog kunnen we ons er beter doorheen slaan. Klanten van grafimediabedrijven zullen met de buitenwereld in contact moeten blijven om hun producten en diensten te verkopen. Laat dat een opsteker zijn. We zijn er nog steeds van overtuigd dat drukwerk zijn plaats in de communicatiemix heeft. De branche zal na corona wel dooreengeschud zijn. Bedrijven met een zwakke balans en een zwak zakenmodel zullen het eerst en zwaarst worden getroffen. Er zal in het postcoronatijdperk rekening moeten worden gehouden met een nieuwe realiteit. Het zal geen business as usual zijn.