Het ontbrak vorige maand tijdens Virtual Drupa dan ook bepaald niet aan aandacht voor beide onderwerpen. Het feit dat folie-expert Kurz de plek van enige 'Platinum Drupa Partner' opeiste, zegt alles over het groeiende belang van veredeling binnen de grafische industrie. Niet alleen Kurz, maar bijvoorbeeld ook Konica Minolta/MGI, liet zien dat er een breed en divers portfolio is ontstaan van inline en offline modules, waarmee zowel op conventionele als digitale wijze lak- en glanseffecten worden gecreëerd.
...

Het ontbrak vorige maand tijdens Virtual Drupa dan ook bepaald niet aan aandacht voor beide onderwerpen. Het feit dat folie-expert Kurz de plek van enige 'Platinum Drupa Partner' opeiste, zegt alles over het groeiende belang van veredeling binnen de grafische industrie. Niet alleen Kurz, maar bijvoorbeeld ook Konica Minolta/MGI, liet zien dat er een breed en divers portfolio is ontstaan van inline en offline modules, waarmee zowel op conventionele als digitale wijze lak- en glanseffecten worden gecreëerd. Volgens Kevin Abergel van MGI is de verklaring voor de effectiviteit van veredeling eigenlijk heel eenvoudig: "Mensen willen graag aanraken, en veredeling verleidt ze daar nog eens extra toe." Het aanbrengen van lak- en glanseffecten op bijvoorbeeld verpakkingen wordt daarom ook wel 'tactile marketing' genoemd. Volgens Abergel blijkt uit onderzoek dat je op deze manier de herkenning van je product in het supermarktschap vergroot: "Twee keer sneller dan verpakking of labels die alleen in full colour zijn bedrukt." Vervolgens hou je de aandacht van de consument ook langer vast. Zeker bij impulsaankopen spelen deze factoren een belangrijke rol. En als de consument daarna de verpakking ook nog eens aanraakt, dan is er een nog grotere kans op aanschaf van het product: "Verpakkingen vormen voor merken dus een zeer belangrijk marketinginstrument." Veredeling heeft nóg een interessant effect, stelt Abergel: het geeft producten een 'premium' gevoel, waardoor consumenten er meer geld voor over hebben. Konica Minolta en (dochterbedrijf) MGI voorzien dat de groeiende vraag naar veredeling nieuwe kansen biedt aan grafische bedrijven. Ze ontwikkelden een breed 'Jetvarnish'-machineportfolio, dat varieert van een B3-formaat instapmodel tot B1-systemen en rotatieve installaties. Daarmee maken ze gebruik van de voordelen die de digitale (inkjet) technologie biedt: ook kleine oplages en zeer korte levertijden zijn mogelijk, net als personalisatie en variabele bedrukkingen. Kurz onderkent eveneens de potentie van digitale veredeling en gebruikte Virtual Drupa om een nieuw instapmodel te presenteren (de 'DM Smartliner' op B2 formaat, voor gebruik in combinatie met toner-printsystemen). Ook de inkjetgebaseerde 'Maxliner 3D' - het 'vlaggenschip' van Kurz - werd in de schijnwerpers gezet. Ondertussen ziet Kurz het gebruik van koudfolietechniek op vellenoffsetpersen groeien. Er is een ruime keuze in leveranciers van de benodigde foliemodules (zoals Vinfoil, Eagle Systems, Heidelberg en Manroland) en inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 500 offsetpersen mee uitgerust. Volgens Marco Hanisch (Kurz) worden er op deze manier jaarlijks 200 tot 300 miljoen drukvellen voorzien van koudfoliedecoraties. Marco Hanisch voorziet dat koudfolie voorlopig zal blijven groeien, ook al omdat het een sterk argument in handen heeft op het gebied van duurzaamheid. Met folie bedrukt papier kan uitstekend gerecycleerd worden: het drukwerk is goed ontinktbaar en opnieuw te gebruiken. Maar misschien nog wel belangrijker is het voordeel ten opzichte van het gebruik van gemetalliseerde papier- en kartonsoorten, legt Hanisch uit: "Die zijn voorzien van een kunststof laminaat. Het ziet er bovendien naar uit dat in bepaalde landen regelgeving van kracht zal worden die nog maar een bepaald percentage aan metallisatie toestaat. Dat is met dergelijke papiersoorten eenvoudig niet mogelijk."